Kat i løbetid hvor længe?
Fra : Ladycatwoman

Dato : 15-04-04 07:26

Mine forældres kat på 10 mdr. er kommet i løbetid og jeg mener virkelig
løbetid. Sjældent har jeg set så skruk en kat.
Det er ikke meningen hun skal have killinger, og hun plejer også at få
p-piller men denne gang er der vist gået et par dage mere, end der skal.
Heldigvis startede det først i går, så vi regner med, at det ikke er for
sent.

Mit spørgsmål er hvor lang tid det er nødvendigt at holde hende inde. Hun
har selvfølgelig fået sin p-pille nu,men den hjælper jo ikke med det samme
og vel ikke, hvis hun har fået ægløsning. Kender desværre for lidt til sådan
noget hos katte.

Med venlig hilsen T. Jakobsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-04-04 07:46

Ladycatwoman wrote:
> [...]
> Hun har selvfølgelig fået sin p-pille nu,men den hjælper jo ikke med
> det samme og vel ikke, hvis hun har fået ægløsning. Kender desværre

for det første vil jeg lige fortælle at katte ikke fungerer helt som vi
mennesker ;)
mennesker får jo ægløsning uanset om de bliver befrugtet eller ej.....
det gør katte ikke...... der kommer ægløsningen først i det øjeblik katten
bliver parret, og hver gang katten bliver parret.......

for det andet synes jeg i skal stoppe med p-pillerne og smutte afsted til
doktor dyr med hende, og få hende neutraliseret......
hvis hun alligevel ikke skal have killinger vil det være LANGT sundere for
hende at blive neutraliseret, ligesom hun sansyneligvis bliver en væsentlig
mere harmonisk kat......
p-piller kan være skyld i alskens underligheder, som feks livmoderkræft, i
katte.......

behold hende inde til i oplever hun er "normal" igen..... (så normal som en
kat kan være*G*)

--
Knus, Sabina
Bemærk: vi holder oprydnings salg:

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-04 07:55

Ladycatwoman wrote:
> [...]
> Hun har selvfølgelig fået sin p-pille nu,men den hjælper jo ikke med
> det samme og vel ikke, hvis hun har fået ægløsning. Kender desværre

Hej

Det optimale ville være, at få hende neutraliseret, hvis hun ikke skal have
killinger.
P-piller kan give en masse slemme bivirkninger.....blandt andet
cancer.....og de er ikke 100 % sikre, da katten kan kaste op og lign, så der
ikke er nogen virkning.

Katte får først ægløsning, når de bliver parret....så længe katten viser
tydelig tegn på løbetid, så er den stadig i løb og bør ikke lukkes ud....men
stadigvæk en tur til dyrlægen er det bedste både for Jer og ikke mindst
katten !!!!!!!!!!!!!!!

Mvh,

Tina

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 15-04-04 07:59

Ladycatwoman skrev:

> [...]
> Hun har selvfølgelig fået sin p-pille nu,men den hjælper jo ikke med
> det samme og vel ikke, hvis hun har fået ægløsning. Kender desværre

Jeg vil naturligvis også anbefale en neutralisation, men mener at kunne
huske om p-piller, at katte/hunde i "brunst" skal have en pille dagligt over
flere dage for at afbryde det. Læs indpakningen - der skulle det stå.

Vh

Morten

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 15-04-04 08:02

Morten Højgaard Roth skrev:

> [...]
> kunne huske om p-piller, at katte/hunde i "brunst" skal have en pille
> dagligt over flere dage for at afbryde det. Læs indpakningen - der

Hvis du fx bruger Perlutex Vet, skal katten faktisk have 1 tablet dagligt i
5 dage.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-04-04 11:25

On 2004-04-15 09:01:31 +0200, "Morten Højgaard Roth" <mhroth@ruc.dk> said:

> Hvis du fx bruger Perlutex Vet, skal katten faktisk have 1 tablet dagligt i
> 5 dage.

Til gengæld er der så dyrlæger der siger, at hvis man afbryder en
løbetid på den måde, har man nærmest bedt om at katten får
livmoderbetændelse. Man må først starte med p-pillerne igen efter endt
løbetid.
Andre dyrlæger synes det er en OK metode at afbryde løbetiden med de
mange piller.
Det er ikke nemt at være katteejer..
--
Knus fra Ann R

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 15-04-04 11:44

Ann Rudbeck skrev:

> [...]
> løbetid.
> Andre dyrlæger synes det er en OK metode at afbryde løbetiden med de

Det er ikke nemt nej. P-piller er for mig at se en kortsigtet løsning, som
efter min mening kan retfærdiggøres, hvis man er i tvivl om, om man fx
ønsker at "føre slægten videre" og i øvrigt at er kompentent til det. Det
usmarte ved p-piller, som jeg brugte i begyndelsen, er jo netop også, at det
kan ske det dér med, at man glemmer en pille, så ugedagene rykker sig. De er
upraktiske på mange måder - og ikke billigere i længden. En Siameser i
løbetid i en lejlighed, som jeg oplevede en kort periode, kan gale "værre"
end et sultent spædbarn klokken tre om natten

Vh

Morten

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-04-04 14:55

On 2004-04-15 12:43:34 +0200, "Morten Højgaard Roth" <mhroth@ruc.dk> said:

> En Siameser i
> løbetid i en lejlighed, som jeg oplevede en kort periode, kan gale "værre"
> end et sultent spædbarn klokken tre om natten

I know..
Jeg oplevede det kun én gang, men jeg husker det Og den stakkels
kat var så opkørt, at hun stort set hverken spiste eller sov i 5 dage.
Da det var overstået klappede hun udmattet sammen..
Så når katten ikke skal bruges til opdræt, er neutralisering helt klart
det man bør gøre.
--
Knus fra Ann R