Lær katten at bruge sele...
Fra : Noon

Dato : 14-04-04 08:32

HJÆLP!!!

Jeg har et kæmpe problem med at få min ene perser til at gå med sele...
Vi bor på 1. sal med altan og ville gerne ha, at altandøren kunne stå
åbent til sommer og så ha kattene i sele, så de kan komme med ud på
altanen og slikke sol!
Men hanmissen vil bare ikke ha den sele på!!! To gange er det lykkedes
os at få den på ham, men det resulterer i, at han spæner rundt i hele
lejligheden, samtidig med at han snurrer helt vildt hurtigt rundt om sig
selv og vælter ind i alt. Kort sagt, han vil bare ha den sele af! Hans
opførsel fik hunmissen til at blive aggressiv over for ham, så hun
tæskede ham alt imens hun jodlede rigtig højt! ÅH IH ÅH IH ÅHHHH... Det
var noget af en mærkelig oplevelse...
Men som sagt, har vi ingen problemer med at gi hunmissen sele på - hun
går bare rundt med den. Men så snart han ser selen stikker han af, ind
under sengen...
Han må da næsten ha haft en ekstrem dårlig oplevelse med seler, der hvor
vi fik ham fra, for det er helt grotesk som han opfører sig pga den
sølle sele!!

Så jeg be'r jer... HJÆLP OS! Har I nogle gode råd, for at jeg kan lære
ham, at selen altså ikke er farlig eller ubehagelig at ha på?? Jeg har
puttet baldriandråber på, og det fik ham til at blive forelsket i selen
- men han vil stadig ikke ha den på!!
Der må ligge noget psykologisk i det - men hvordan jeg narrer katten til
at blive gode venner med selen, aner jeg altså ikke!!!
SÅ BE OM HJÆLP...

På forhånd tak!

-Noon

Fra : Denise

Dato : 14-04-04 09:35

"Noon" <hoeranderKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote in message
> Der må ligge noget psykologisk i det - men hvordan jeg narrer katten til
> at blive gode venner med selen, aner jeg altså ikke!!!

Hej
Du kan måske prøve med kun halsbånd på i starten, indtil han er blevet
fortrolig med det. Og så senere prøve med selen igen, uden at spænde den for
hårdt rundt om maven, men bare lukke den. Og så ellers lade den ligge
fremme på gulvet så han kan se det ikke er et farligt dyr og måske bruge den
som legetøj samtidig

--
Hilsen Denise

Fra : lisbeth steen

Dato : 14-04-04 10:34

> Noon skrev:
> HJÆLP!!!
Jeg er enig i Denise's svar
begynd stille og roligt at vænne ham til halsbånd, måske mens du
alligevel sidder og børster ham el.lign - så er hans tanker beskæftiget
med noget andet.
efterhånden - når han har halsbåndet på, begynder du at røre mere og
mere ved det, så han bliver opmærksom på det er der... og så skal han
selvfølgelig roses helt op i skyerne , når han tager det pænt

lad selen ligge - så han altid kan se den - og har mulighed for at
opdage den ikke er farlig

begynd IKKE at give ham hele selen på igen før han er HELT tryg ved
halsbåndet.
og når han så er det - så sæt selen på ham, men så den sidder løst i
starten

Med venlig hilsen
lisbeth steen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-04-04 13:41

Noon wrote:
> [...]
> sele... Vi bor på 1. sal med altan og ville gerne ha, at altandøren
> kunne stå åbent til sommer og så ha kattene i sele, så de kan komme

jeg spekulerer på.... er selen nødvendig??
vi har længe haft vores katte med ud på terassen (både 1. og 2. sal) uden
problemer..... hvis man er opmærksom og ellers ikke lader katten være alene
derude før man er tryg ved at katten ikke fristes til at hoppe ud, så anser
jeg det altså ikke det for et problem... og hvis planen alligevel er sele,
så kan i jo alligevel ikke gå fra dem ;)
hvis terassen er meget åben, kan man sætte lidt hegn op i form at
hønse/voliere net, eller feks plexiglas...... så længe det går op i en højde
hvor katten ikke kan "nå" over, og man ellers er opdragende overfor dem.....
altså får dem lært at de ikke skal hoppe op ;)

vi har gjort det i al den tid vi har boet på sjælland (3 år) uden problemer
;)

--
Knus, Sabina
Bemærk: vi holder oprydnings salg:

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 15-04-04 15:54

Hej Noon

Måske kan han afledes fra hans frygt ved at du giver ham den på og med
det sammen tager ham med ud,- så han begynder at sammensætte selen med
noget godt. Men selvfølgelig skal du jo også tænke over det
sikkerhedsmæssige, så du ikke pludselig har en kat hængene fra altanen.

Med venlig hilsen
Jane Bjørnlund
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Noon

Dato : 15-04-04 18:05

Jeg takker for svarene... -Selvom I får det til at lyde så nemt!! :)
Han har ingen problemer med at gå med halsbånd, men så snart der kommer
noget om maven, så går han i panik!?

Men det kræver nok bare lidt tilvænning... Forhåbentligt! Ellers må vi
jo undvære at gå med sele!! :)

-Noon