Kastrering...
Fra : Lene C. Petersen

Dato : 12-04-04 18:36

Hejsa

Jeg har jo som tidligere skrevet herinde købt en usædvanlig kælen hankat -
nu har jeg lige et spørgsmål mere. Hvornår er det den rigtige tid for at
kastrere den ?

Med venlige hilsener

Lene

Fra : Camilla Scharff

Dato : 12-04-04 19:06

"Lene C. Petersen" <Lene_skal_ikke_bruges@petersen.mail.dk> skrev..
> Jeg har jo som tidligere skrevet herinde købt en usædvanlig kælen hankat -
> nu har jeg lige et spørgsmål mere. Hvornår er det den rigtige tid for at
> kastrere den ?

Hej Lene

Katten kan kastreres lige præcis når du synes det er tid til det!
Mange dyrlæger har dog stadig en forskruet idé om, at katten først skal være
kønsmoden - men det er faktisk videnskabelig bevist, at det betyder noget
som helst for katten...

Jeg har fået kastreret killinger på 11 uger - det siger jeg ikke at du skal
få gjort (og det er formentligt også for sent nu, din kat er nok ældre...),
det bare en orientering om, at du ikke behøver at betænke dig selvom din kat
fx bliver kastreret når den er 5-6 måneder gammel.
Unge katte kommer sig meget hurtigere over narkosen end voksne katte, mine
killinger drønede fx rundt i hele hytten det sekund de blev lukket ud af
transportkassen - voksne katte er sløve og skidt tilpas i halve og hele døgn
efter operation.

Mvh. Camilla
Camischa's burmesere & abyssiniere
www.burmese.dk

Fra : Lene C. Petersen

Dato : 12-04-04 20:14

Hejsa

Tak for dit svar. Jeg har bare fået at vide, at hvis man gør det for
tidligt,så har det at sige hvor stor en hankat det bliver. Jo længere man
venter, jo større en hankat vil man ende med at have. Jeg syntes dog ikke at
det har den store betydning. Det som jeg helst ikke ser ske er, at den
begynder at strinte rundt omkring for sådan noget stinker jo værre end jeg
ved ikke hvad. Selvom det jo sikkert er forskelligt - hvornår bliver de så
kønsmodne ???

Hilsener

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 12-04-04 20:37

In article <407aea71$0$487$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Lene C.
Petersen <Lene_skal_ikke_bruges@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> venter, jo større en hankat vil man ende med at have. Jeg syntes dog ikke at

Hej Lene

Nej det holder ikke
Jeg tillader mig lige at citere fra Felina katteklinik's FAQ side (
www.felina.dk ):

"Det er svært at give et eksakt tidspunkt, hvornår
hankatte skal kastreres. Man kan godt sige, at senest når
de begynder at vise tegn på kønsadfærd og
allersenest når de begynder at strinte. Hankatte tager
ikke skade af at blive kastreret i en tidlig alder, de kan kastreres
allerede når de er 8 -10 uger gamle.

Der er mange skrøner om at katte ikke vokser efter at
de er kastreret eller steriliseret men det er der ingen videnskabelig
belæg for. Hvor stor katten bliver bestemmes dels af væksthormon,
som produceres i hjernen, og dels af kattens gener, som den
har nedarvet fra sine forældre."

--
Knus fra Ann R

Fra : Doris

Dato : 13-04-04 15:35

Er der nogen aldersgrænse, jeg mener kan de blive for gamle ?
V.H. Doris.

Fra : Ragna

Dato : 13-04-04 17:41

Doris skrev:
>Er der nogen aldersgrænse, jeg mener kan de blive for gamle ?

Jo, ældre hankatten er ved kastreringen, jo mere hænger han fast ved sine
gamle vaner.
En af vores gamle naboer fik deres hankat kastreret i 7-8 års-alderen, fordi
han en dag kom hjem med hele maven flået op efter et slagsmål. Han tog
stadig på turné i løbetiden, og det samme gør vores nuværende nabos kat, som
blev kastreret som to-årig.
Vores egen Fufu, som er bror til naboens turnerende kat, bliver i sin
indhegnede have, men han blev også afmonteret i 7 måneders alderen.

--
Venlig hilsen, Ragna.