Udstilling igen
Fra : Christian

Dato : 11-04-04 21:12

Hejsa alle

Jeg har lige et par spørgsmål til inden vi skal på de første udstillinger

Ved i hvor stort et dobbelt bur er på udstillinger hos DARAK og Katteklubben
? Jeg har hørt både 175X60X60 og 150X60X60 og da vi vil lave gardiner så
skal det jo helst passe *SS*

Ved i også om man automatisk får et dobbelt bur på de to udstillinger, når
man har tilmeldt 2 killinger i samme bur ?

Og sidst så har vores ene killing (Burmeser) ikke så mange knurhår som er
lange !! kun 3 !! resten er korte eller bukket.

Er der noget galt eller er det hans bror som spiser dem ?
Vi har hørt fra opdrætteren at moren bed dem af fordi det var hendes
ynglings, men er det så broderen som har overtaget arbejdet ?

Venlig hilsen
Christian

Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 12-04-04 00:18

Hejsa...

Burene er 150x60x60, og god fornøjelse med fremstillingen!! Og ikke mindst
jeres udstillingsdebut!

Hvad angår jeres andet spørgsmål, skriv til klubberne og spørg, de er altid
parate til "dumme" spørgsmål.......I kan ikke spørge "dummere" end vi har
gjort!!! *LOL*

Mange hilsner
Pia J
www.meekoccons.dk

Fra : goofy

Dato : 13-04-04 17:23

Hej Christian
">
> [...]
Katteklubben
> ? Jeg har hørt både 175X60X60 og 150X60X60 og da vi vil lave

Vær opmærkson på at hvis I skal udstille i udlandet har
gardinerne et lidt andet mål. Så vidt jeg husker 10 cm, højere.
og jeg mener de danske mål er 160x60x60

> Ved i også om man automatisk får et dobbelt bur på de to
udstillinger, når
> man har tilmeldt 2 killinger i samme bur ?
Ved samme bur får I formedentlig ikke et dobbeltbur, men check
hos udstillingsarrangøren.

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-04 21:52

Hej

> Ved i hvor stort et dobbelt bur er på udstillinger hos DARAK og
> Katteklubben ? Jeg har hørt både 175X60X60 og 150X60X60 og da vi vil
> lave gardiner så skal det jo helst passe *SS*

Alle danske bure uanset klub er: dobbelt, 150x60x60 og enkelt 75x60x60

> Ved i også om man automatisk får et dobbelt bur på de to
> udstillinger, når man har tilmeldt 2 killinger i samme bur ?

Ja, det gør man !!!!

> Og sidst så har vores ene killing (Burmeser) ikke så mange knurhår
> som er lange !! kun 3 !! resten er korte eller bukket.

Det betyder ikke noget - vi har selv en killing, der har været på udstilling
med ikke særlig mange knurhår, og det gik fint !!!!

Venlig hilsen

Tina

Fra : dannebrog

Dato : 15-04-04 09:24

Hej!

Jeg ønsker Jer al mulig held og lykke på Jeres første udstilling. Det er en
verden for sig. -

De danske bure er altid 150*60*60 (bredde, dybde, højde), men I skal bede om
dobbeltbur, hvis I vil have dem i samme bur. Ellers ricikerer I for det
første at få to enkeltbure, som ikke er ved siden af hinanden, eller at de
nok er ved siden af hinanden, men i hvert sit dobbeltbur. - Alle bure er
nemlig dobbelte, men deri kan sættes en skillevæg, så de bliver til to
enkeltbure.

Et enkeltbur er således 75 bredt, 60 højt og 60 dybt.

I Tyskland er burene 70 høje, 60 dybe og 70 brede.

Ofte er burede lidt mindre, end det mål, der loves. Så hvis i vil benytte
Jer af gardinspiraler, så tag elstra øskner og tang med, så I kan rette
til....

I buret bør I have: Kattebakke (en lille en), vandskål og madskål (kan købes
på udstillingen, og dem der sidder fast i burets tremmer er ret gode), og så
noget at lege med, en mus eller lign. En fjerdusk til at lege med katten er
også en god idé. Og endelig er en børste + evt. andet til pelsplejen en god
ting at have med. -

Nogle katte har så stive knurhår, at de knækker. Andre ynder at bide dem af
de andre dyr i flokken. Måske bider Jeres kat knurhårene af sin broder.
Måske knækker de af sig selv, når han gnider sig op af noget.

På udstillingen skal I huske at finde ud af, hvornår i rækkefølgen, I skal
op til dommerne med Jeres katte. Spørg stewarden eller andre udstillere.
Hold øje, så I kan komme op med katten på det rigtige tidspunkt. - Der
hænger som regel en liste ved dommerens bord, og på den står de farvekoder,
som dommeren skal dømme. Hvis han går frem efter den, kan I sammenholde med
kataloget og derved regne ud, hvor mange katte, der er før Jeres. Hver kat
tager ca. 5-10 min.

Når bedømmelsen er slut, kan I spørge, om katten skal blive. Det er en
høflig måde at spørge på, om katten skal tages med ved BIV (bedst i den
farvegruppe i den race).

Hvis katten mangler hos dommeren, bliver den råbt op. Sørg for, at kattenes
nummer sidder i en elastik i kattens bur. Hvis Jeres katte har samme farve
og derfor er i samme farvegruppe, skal I holde ekstra øje, for måske vil
stewarden, som om nødvendigt selv må hente katten, ikke kunne se, hvem der
er hvem af de to katte. -

Det virkede meget kaotisk på mig, første gang, jeg deltog på en
katteudstilling, men I skal bare spørge. Man kan altid spørge stewarden om,
hvornår ens kat skal op, og en god steward svarer præcis og høfligt. Gør han
ikke det, kan det være, fordi dommeren ikke hjælper stewarden.

Dommeren bør jo hjælpe sin steward ved at meddele ham i hvilken rækkefølge,
han vil dømme kattene, og om kattene skal blive til BIV eller hentes op
igen.

Nogle katte venter gerne i burene i dommerringen, andre hader det. Nogle
stewarder har tjek på det og når at få de næste kattes numre op på burene i
dommerringen, mens andre ikke gør det. Når nummeret er på buret, kan katten
med det nummer sættes i buret. Er der ikke numre på, så sig kattens nummer,
og spørg om buret er renset, hvis I vil have katten deri.

Vent gerne så længe som muligt med at komme op med katten.

Når selve bedømmelserne er slut, følger nomineringerne. Dommeren noterer på
en seddel, hvilke katte, han vil have op igen, og stewarden råber ved
dommerboredet disse kattes numre op. Hold Jer til på det tidspunkt, og spørg
i hvilken rækkefølge, dommeren tager nomineringerne. Hvis det går efter
grundplanen så er det i denne rækkefølge:

Fertile hanner,
Fertile hunner,
Hankastrater,
Hunkastrater,
Ungdyr (6-10 mdr.) (klasse 11),
Killinger (3-6 mdr) (klasse 12).

Og hvis Jeres katte er i forkert klasse eller køn eller farve - altså fejl i
kataloget, så skal I gå til informationen straks, når I er ankommet og
meddele det. Som regel skal I notere det på en seddel, som så går videre til
dommeren, så katten bliver bedømt på det rigtige tidspunkt.

Det var vist noget af en smøre.... Det er lidt omvendt indrettet, fordi det
egentlig kun er dommeren, der kan vide, hvornår han regner med at nå til den
eller den kat, og hvornår dommeren vil holde pause, og såden, og det er
udstillernes opgave at komme med den rigtige kat til den rigtige dommer på
det rigtige tidspunkt. - Men dommeren har travlt, så derfor må man spørge
stewarden.

Den bedste bedømmelse, Jeres katte kan få som killinger er EX1. Dernæst kan
de evt. deltage i BIV og i nomineringerne.

K.h.

Ulrich
--
Ulrich Alster Klug