Dyr/billig kattemad
Fra : Mathias

Dato : 11-04-04 13:13

Hej allesammen

Jeg har en sund 8 år gammel hun inde-kat. Jeg har altid fodret hende med
dyre mærker som f.eks. Royal Canin tørfoder, fordi jeg altid er blevet tudet
ørerne fulde med at tarmene bliver ødelagt af det billige mad.
Forleden hørte jeg så, at de billige mærker er lige så gode, blot er det
ikke helt så koncentreret. Så nu har jeg prøvet at give hende Faktas "Sille
fuldfoder" i en måneds tid, hvilket hun spiser med stor velbehag. Der er
ingen ændringer i afføring eller pels, så det virker til hun er ligeglad.
Hvis jeg kan betale 10 kr./kg. i stedet for 40, er det da rigtig godt.

Hvad er jeres erfaringer?

-Mathias

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-04-04 13:34

In article <4079363d$0$12846$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Mathias
<baggadapREMOVE@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ingen ændringer i afføring eller pels, så det virker til hun er ligeglad.
> Hvis jeg kan betale 10 kr./kg. i stedet for 40, er det da rigtig godt.

Tjah, tænk har jo lige lavet en stor undersøgelse af kattemad, og her
viser det sig, at pris og kvalitet følges ret nøje ad.
Nogle af de billige mærker fejlernærer kattene, så de risikerer
hjertesygdomme og blindhed på længere sigt. (Der er ikke nok af stoffet
taurin i) Nogle har for højt indhold af magnesium og kulhudrater (kan
give urinvejssten)
I undersøgelsen er Royal Canin næstbedst i tørkost.
Faktas er der ikke, men Brugsens Catty er. (Mon ikke de kommer fra
samme fabrik? gætter bare..) Catty tørkost er ret langt nede på listen,
dårligere end Whiskas, men bedre end. f.eks. Pussi. Topplaceringen i
tørkost går til Iams.
I vådmad viste det sig i øvrigt at det med normalpriser (ikke tilbud)
er billigere at fodre med Iams end både Pussi, Whiskas og Kitekat!
Iams er næstbedst i vådmad-testen.

--
Knus fra Ann R

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 11-04-04 14:08

Så længe der står "fuldkost foder" på posen er den ok. Så indeholder den
minimum alt det en kat skal have om dagen sat efter en EU standard. Det er
kun poser som opfylder den standard, der må skrive "Fuldkost foder".

På den måde kan du sikre dig at din kat får det den behøver.

I de forskellige tests på internet, tv og brochurer - så viser det, at den
dyre mad holder lidt længere, da den er mere koncentreret i kødmængden. En
kat er jo et rovdyr og skal have kødet. De billigere produkter har ikke en
så stor kødkoncentration, så derfor kan det være, at din kat spiser mere.

Men selv med min viden bruger vi Eukanuba (389 kr. for 7½ kg), som er i den
dyre ende. Men det får kattene nu primært fordi de er lidt kræsne og godt
kan lide dette foder.

Men bare husk det med "Fuldkost foder".

Mvh

Jakob

Fra : Mathias

Dato : 11-04-04 14:23

Jakob Lyhne Thuesen wrote:
> [...]
> den minimum alt det en kat skal have om dagen sat efter en EU
> standard. Det er kun poser som opfylder den standard, der må skrive

Det hedder "Fuldfoder" - Er det det samme?

-Mathias

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-04-04 14:28

In article <4079432e$0$222$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Jakob Lyhne
Thuesen <faril@DELETEfaril.dk> wrote:

> Så længe der står "fuldkost foder" på posen er den ok.

Nej desværre ikke helt. Nogle af dem mangler visse meget vigtige
stoffer, desværre. I Tænks helt nye undersøgelse viser det sig, at den
er gal med taurin, kalium, magnesium, kulhudrat og omega3 fedtsyrer. I
nogle tilfælde så slemt at katten med tiden kunne blive syg.
Alle de testede fodermærker er "fuldfoder".

--
Knus fra Ann R

Fra : Mathilde

Dato : 11-04-04 15:15

Jakob Lyhne Thuesen wrote:
> [...]

Jeg mindes også den undersøgelse med fuldkost foder - men jeg mener kun det
dækker over, hvis det er dåsemad til katte og ikke tørkost.

://Mathilde
httt.//tilde.aragon.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-04 22:38

"Mathilde" <tilde@DELETEfaril.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mindes også den undersøgelse med fuldkost foder - men jeg mener kun
det
> dækker over, hvis det er dåsemad til katte og ikke tørkost.

Det gælder også tørkost... Bl.a. er der ALT for meget magnesium i Nettos
billige tørfoder. For meget magnesium medfører urinvejslidelser, herunder
dannelse af urinvejssten.

Tina

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 11-04-04 22:47

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> writes:

> Det gælder også tørkost... Bl.a. er der ALT for meget magnesium i Nettos
> billige tørfoder. For meget magnesium medfører urinvejslidelser, herunder
> dannelse af urinvejssten.

Og så kan man reelt gøre op hvor meget som er sparet når dyrlægen har
fået sit...

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-04 22:59

"Henrik Pedersen" <misbams@edb.invalid> skrev i en meddelelse

> Og så kan man reelt gøre op hvor meget som er sparet når dyrlægen har
> fået sit...

Lige præcis!

Da jeg fik kat, tænkte jeg også: "Der må være noget billigere foder på
markedet, der er lige så godt". Så jeg satte mig ind i kattens
ernæringsbehov, og gav mig til at studere indholdsfortegnelser i lange
baner. Det eneste jeg fandt, som var lidt billigere, og som levede op til
alle de krav jeg stiller til min kats foder, var Pro Plan (light). Så det
blev afprøvet... Med negativt resultat. Katten blev lidt mere "dvask" og
inaktiv i den periode. Så jeg gik tilbage til RC Light. Nu har jeg den glade
og energiske kat tilbage. Han trives virkelig på RC Light, blandet op med en
lille smule RC Hair & Skin. Ifølge min dyrlæge, får han hvad han skal have,
uden hverken at få for meget eller lidt. Min dyrlæge er heller ikke af
typen, der kun anbefaler det foder, hun selv sælger.

Menneskemad er jo heller ikke bare menneskemad... Hvorfor skulle det så være
anderledes med kattemad og al anden dyremad!

Tina

Fra : Bente Jepsen

Dato : 11-04-04 18:52

"Mathias" <baggadapREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ingen ændringer i afføring eller pels, så det virker til hun er ligeglad.
> Hvis jeg kan betale 10 kr./kg. i stedet for 40, er det da rigtig godt.

Min dyrlæge siger, at netop Faktas tørkost er en af dem der er rigtig slemme
til at give urinvejsten, og det er ikke sjovt at have en kat med det. Jeg
taler af erfaring, for jeg har selv 2 der har tendens til det, hvis ikke de
bliver holdt med stramt med kost/væske.

Fodrer selv med Royal Canin og er godt tilfreds med det.

Hvis du synes det er for dyrt og du har et Visakort, kan du købe dit foder
ved www.zooplus.de det er noget billigere end i dyrehandlerne herhjemme (de
fleste steder, i hvert fald

Undersøgelsen der lige har været i Tænk/Dyrevennen, viser også klart at det
er det gode foder man skal holde fast ved, så jeg vil bestemt råde dig til
at skifte tilbage igen.

Mange hilsner
Bente

Fra : Doris

Dato : 11-04-04 19:28

Jeg har så mange katte, at jeg bliver nødt til at købe det billigste. Der
er aldrig nogen af dem, der har været syg, den ældste er 14 år og opfører
sig som en på 5 år.
Hellere redde et ekstra liv end for dyrt foder ;)
"Bente Jepsen" <bente.jepsen@antispam.mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:407985d0$0$28843$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Mathias

Dato : 11-04-04 22:20

Bente Jepsen wrote:

> Min dyrlæge siger, at netop Faktas tørkost er en af dem der er rigtig
> slemme til at give urinvejsten, og det er ikke sjovt at have en kat
> med det.

Dyrlægerne, ja, det er jo netop dem jeg ikke tror alt for meget på. De
plejer gerne at "mene" jeg KUN skal bruges deres eget foder, som så
tilfældigvis koster 400 kr for 5 kg.....

-Mathias

Fra : Bente Jepsen

Dato : 11-04-04 22:28

> Dyrlægerne, ja, det er jo netop dem jeg ikke tror alt for meget på. De
> plejer gerne at "mene" jeg KUN skal bruges deres eget foder, som så
> tilfældigvis koster 400 kr for 5 kg.....

Næh ikke i det her tilfælde hun ville bare have mig til at bruge et
bedre foder end det fra Fakta. Ikke noget med at præparere mig til at bruge
hendes eget

Det er godt nok også en del år siden, efterhånden, så måske Faktas mad er
blevet bedre, men jeg ville nu stadig ikke løbe an på det.

Til Doris:
Jeg tror også katte der kommer ud er i lidt mindre risiko for urinvejssten,
da de jo også får andre former for foder, bl.a. mus m.v..

Mange hilsner
Bente

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 11-04-04 22:45

"Bente Jepsen" <bente.jepsen@antispam.mail1.stofanet.dk> writes:

> Næh ikke i det her tilfælde hun ville bare have mig til at bruge et
> bedre foder end det fra Fakta. Ikke noget med at præparere mig til at bruge
> hendes eget

Jeg har det ikke så lidt sådan at siden jeg oplevede den opblomstring
Melissa fik af et foderskift til Hills Senior plus at jeg faktisk
sparede noget i retning af 40 - 50 kr pr måned i forhold til pussi som
ellers var hendes favoritmærker (4 forskellige slags i hver sin skål)
så måtte det bare blive det hun fik...

Med Anastacia får hun RC MCO + Hills Oral Care efter anbefaling fra
opdrætteren og hun trives på det samlet koster det knap ca en 80 - 100
kroner pr måned og det skal der bare være råd til. Ligesom den daglige
portion sluk vækkeuret kitekat og en guffer når vi er færdige med
pelsplejen.
Men hun skal have det godt og det betyder så også at jeg køber noget
lødigt foder til hende + alt det andet som lige falder af...

Fra : Helle Madsen

Dato : 11-04-04 23:17

Jeg har en kat med tendens til urinvejssten. Da jeg i mine uvidende dage
fodrede med det billige mad fra fakta og andre lige så billige steder, kunne
jeg rende til dyrlæge i et væk med en kat med urinvejssten.

Efter at jeg har skiftet foder til de dyre mærker (Royal canin, Leonardo og
hill's, de får et mix af disse 3) har jeg ikke en eneste gang haft
urinvejssten, samt mine katte er blevet mere glade og velfungerende.

Der findes også mennesker der lever af McDonaldsmad, men at holde på at det
opfylder ens næringsbehov er utopi.

Desuden er kræft ved at være en udbredt sygdom blandt katte, og i følge min
dyrlæge kan man forebygge dette ved at fodre med mad der er lavet af
ordentlige råvarer, præcis som kræft hos mennesker også kan forebygges (ikke
forhindres) hos mennesker.

Mvh Helle

Fra : Britta Sørensen

Dato : 12-04-04 10:56

> [...]
> ingen ændringer i afføring eller pels, så det virker til hun er ligeglad.
> Hvis jeg kan betale 10 kr./kg. i stedet for 40, er det da rigtig godt.

Hej Mathias,

der ER forskel på "dyr" og "billig foder", selvom der står fuldfoder er det
ikke ens betydning med kattene får hvad de skal have, det er ikke ligesom
hundefoder undersøgelsen i Tænk og Test hvor hundende får deres behov dækket
ligegyldig hvad man køber.
Jeg har adgangskode og brugernavn så du selv kan rende ind på Tænk og Test
og se hvad de i deres kattefoder undersøgelse har fundet ud af, så kan du
selv danne dig en mening om det med foder !

Brugernavnet er: tt43
adgangskoden er: kat

Med venlig hilsen Britta

Fra : jobe

Dato : 12-04-04 13:31

jeg har oz været til dyrlæge og fik en vare prøve på hills med hjem.
men kattene ville ikke æde det hellere sulte. så prøvede jeg andre "dyre"
mærker med samme resultat. alt hvad jeg har prøvet har samme effect undtaget
den billige fra aldi.
vådkost der er der oz forskellige mærker jeg har prøvet, og det er oz kun
den fa aldi de vil spise og så supplere jeg det med lidt andet kød bla
lever, og oksekød. og mine katte har det altså helt fint. den ene har lige
haft en spise strejke efter en kastration og har tabt sig lidt men han er
igang igen med den billige fra aldi.
mine katte VIL ikke være mærke dyr så må de jo "nøjes" (i dyrlægens øjne) og
sådan er det bare.
nogen mennesker vil ger ne have have mørbrad bøffer andre han godt nøjes med
en venø steak sådan er der forskel på alt levende.
spørg din kat hvad den vil of føl dig frem.

venlig hilsen bettina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 12-04-04 14:10

In article <407a8bfb$0$499$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, jobe
<j.moeller@oncable.dk> wrote:

> spørg din kat hvad den vil of føl dig frem.

Du har ret i, at det kan bestemt være en kamp at få katten til at
spise, hvad den har bedst af. Bare spørg dem, der har måttet sætte
deres katte på diæt pga nyreproblemer eller andet. Det kan være
livsvigtigt at katten får netop denne mad - og den vil ikke spise den..
Min Ditte vil slå ihjel for tun - men hun er desværre allergisk overfor
det, hun ved det bare ikke
Jeg tror du kan sammenligne det med børn, der kun vil spise et eller
andet bestemt i en periode. At barnet helst vil leve af pizza og chips
er jo ikke det samme som at det har godt af den kost - på langt sigt.
Mangelsygdomme viser sig ikke lige her og nu, der kan gå mange år, før
regningen for at mangle en smule af et eller andet daglig i årevis
dukker op.
Endelig er der da sikkert nogen, der klarer sig fint. Der er også
mennesker, der ryger som skorstene hele deres liv og bliver 98 - men
det er stadig ikke sundt for flertallet

> nogen mennesker vil ger ne have have mørbrad bøffer andre han godt
> nøjes med
> en venø steak sådan er der forskel på alt levende.

Jo - og det er påvist at de mennesker der må nøjes, pga økonomi eller
andet, i gennemsnit er oftere syge end dem, der har råd til gode
råvarer. Desværre
Det er samme mekanisme som med kattene. Man bliver hvad man spiser, kan
man måske sige

--
Knus fra Ann R

Fra : jobe

Dato : 12-04-04 17:16

det er muligt det "dyre" mad er bedre for kattene men de spiser det ikke og
de skal jo ikke sulte så derfor får mine katte det billige de vil ha.

Fra : Lyrik

Dato : 17-04-04 18:00

"Britta Sørensen" <felix-abe@sol.dk> skrev i en meddelelse

klip> der ER forskel på "dyr" og "billig foder", selvom der står fuldfoder
> [...]
> ikke ens betydning med kattene får hvad de skal have, det er ikke ligesom
> hundefoder undersøgelsen i Tænk og Test hvor hundende får deres behov
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg må indrømme at jeg ikke vil være helt tryg ved at følge Tænks
undersøgelse 100%.
En undersøgelse af maver på vilde katte viste, at 85% af deres maveindhold
var-mus!
Ergo kunne man ikke fodre sin kat med mus? Har nogen prøvet det?
Et af de største problemer med katte er at de ikke har nok at gnave på efter
erfarne dyrlægers mening. De som har hørt kattetænder sakse igennem
fugleknogler vil kunne forestille sig hvad jeg mener.
Tandsten er et udbredt problem hos katte af denne årsag.
Meget tørfoder er for småt! det kan sluges uden at tygges.
Derpå blødfoder som heller ikke "skærper saksegebisset".
Det vi trænger til er en indholdsdeklaration på mus!
Den kombination er ideel for katte!
Katte er rovdyr. De lever kun af kød. Det undrer mig at proteinindholdet i
Tænks undersøgelse overhovedet ikke er kommenteret!
Af vådfoderet ligger Pussi suverænt højest med 48%. Lux fra Aldi med 43% på
2. plads og Whiskas på 3. pladsen med 41%.--Sjovt nok er disse tre de eneste
min kat vil spise, og i nævnte rækkefølge!
Den saligpriste Iams ligger helt nede på 32% protein!

Hilsen
Jens

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 17-04-04 21:04

On 2004-04-17 19:00:07 +0200, "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> said:

> En undersøgelse af maver på vilde katte viste, at 85% af deres maveindhold
> var-mus!
> Ergo kunne man ikke fodre sin kat med mus? Har nogen prøvet det?

Jeg tror at der ville være ringe salg i det - fordi for mange af
menneskene, der står for indkøbene ville sige "adr!" Af samme grund
- de tobenedes øjne - er der tørkost formet som hjerter og små fisk i
forskellige farver..
Men det ville sikkert være rigtig godt ernæringsmæssigt med et par mus
i fryseren til natmad

> Det vi trænger til er en indholdsdeklaration på mus!
> Den kombination er ideel for katte!

Jeg mener at have læst, at analyser af hvad en mus består af, sådan
rent kemisk, er baggrunden for den anbefalede mængde og art af de
forskellige indholdsstoffer i kattemad.
Muskelkød alene gør det ikke, der skal også medregnes knogler, pels,
vegetabilsk indhold af korn og grønt fra musens mave og musens
indvolde, for det hele bliver jo spist.

> [...]
> min kat vil spise, og i nævnte rækkefølge!
> Den saligpriste Iams ligger helt nede på 32% protein!

Hvis man fodrer med muskelkød alene, vipper balancen også, så katten
bliver fejlernæret. Der er en øvre grænse for et fornuftigt
proteinindhold, nyrene skades hvis der er for meget..
Det anbefalede til en voksen kat, der ikke vokser mere, er 30 - 45% protein.
I øvrigt kan protein (som deklaration) måske være både animalsk og
vegetabilsk protein? Jeg gætter at katte ikke har meget gavn af den
vegetabilske udgave, men at det måske kunne være der alligevel, fordi
det er billigere og ser pænt ud i deklarationen?

http://www.dmm.dk/artikler/ernaering.php
http://www.foderguiden.dk/

--
Knus fra Ann R

Fra : Mathias

Dato : 12-04-04 14:24

Tak for svarene allesammen!

Jeg har bestemt, at jeg vil vende tilbage til "Iams Adult Chicken", som
katten tidligere har været glad for. Nogen der ved hvor man kan få det
billigst, udover tyskland?

Mvh.

-Mathias