en hvalp i familien (sammen med 4 katte...~
Fra : JK

Dato : 09-04-04 13:52

Vi har netop fået en "lille" hvalp (blanding af Siberian Husky, Karelsk
Bjørnehund og Amerikansk Bulldog) - den lille hvalp som iøvrigt vejede 7 kg
da vi fik ham, vejer nu 15 kg efter 1 måned...

....og så til "problemet" som dog sikkert bliver løst med tiden
(forhåbentlig!!) - men lige nu er lidt irriterende - problemet er, at han
(hvalpen) har lidt svært ved at forstå, at vores 4 katte ikke er noget man
kan bare smide rundt med, som man lyster - den ene af kattene (en 14 år
gammel hankat) har ingen problemer med at sætte sig i respekt, men de 3
andre (også hankatte, 1 år gamle alle 3) siger simpelthen ikke fra !!? - de
lader sig jage af ham, og accepterer også at blive "møffet" rundt med (leget
med som om de var hunde - hvilket er lidt for voldsomt for dem), men de gør
ganske enkelt ingen modstand, de forsøger på ingen måde at sætte sig i
respekt. Undertegnede og kærresten har derfor travlt med at sige FØJ,
NEEEJ, PUUHA etc. for at få ham til at forstå, at man skal behandle
kattene ordentlig, men selvom han nu allerede har lært at sitte, dække, gi'
pote, spise pænt - KAN han simpelthen ikke lære det andet !! det er meget
frustrerende, og derfor spørger jeg i denne gruppe, og håber på at der er
andre som har en eller anden "opskrift" på at få ham til at behandle vores
katte ordentlig :)

mvh
JK

Fra : Doris

Dato : 09-04-04 15:26

Mit råd er at du kun må bruge det samme ord for eks. nej, hver gang han
jagter dem og stop ham, eller tag en vandpistol og giv ham en strint med
den, samme tid du siger det ene ord, du har valgt.
M.V.H. Doris.

Fra : Kirsten Lockenwitz

Dato : 09-04-04 16:06

> [...]
> jagter dem og stop ham, eller tag en vandpistol og giv ham en strint med
> den, samme tid du siger det ene ord, du har valgt.

Det var et godt, kort og praktisk svar. Det med et "strint" vil jeg
også tage til mig.
Med venlig hilsen
Kirsten Lockenwitz
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kirsten Lockenwitz

Dato : 09-04-04 16:01

> [...]
> andre som har en eller anden "opskrift" på at få ham til at behandle vores

Hi JK.
Ja, det ER frustrerende og det er ellers en ordentlig bamse af en hvalp
for de stakkels katte at lege med.

Nu er jeg ingen fuldbevandret katteejer men til gengæld er mine
erfaringer meget direkte. Jeg har kun haft mine to katte, Fie og
Maggie, i en månedstid. Det er en hitte-Mormis (ca. 2 år) og hendes 7
mdr. gamle hunkilling. De er nu mine søde katte og bor her på landet
sammen med min Dalmatiner på snart 3 år. Så jeg har problemet inde på
livet.

Allerførst vil jeg foreslå dig at sætte nogle 10 cm kroge på dine døre
så de kan stå på klem uden at den søde hvalpekleppert kan komme
igennem. Så kan kattene bringe sig i sikkerhed når de synes det er
nok. Jeg går ud fra de har nogle steder eller en base hvor hvalpen ikke
kan nå dem?? Ellers skaf det til dem.
De skal jo have mulighed for at trække sig tilbage til uopnåelighed.

Dernæst er det vigtigt for dig at hvalpen forstår betydningen af "NEJ".
Daglige Ja-Nej-øvelser skal der til, med masser af ros og masser af
guffer og masser af tålmodighed. Ikke for længe ad gangen, men flere
gange daglig?! Det vil gøre det lettere for dig at foregribe i stedet
for at skælde ud bagefter (selv om det sidste nok ikke kan undgås - det
går jo så stærkt.)

Min Ganga, som ikke er hvalp men snart 3 år, meget aktiv og meget
interesseret i kattene, havde i forvejen opnået en hel del respekt for
katte ved at være i pleje et par dage i kennelen hvor kattene gav hende
nogle ordentlige nogen på bærret bare hun intetanende kom indenfor
rækkevidde. De andre Dalmatinere ignorerede slevfølgelig kattene, de
vidst det gjor av. Så det var selvsagt en fordel at starte med. Men
hun mistede efterhånden noget af respekten fordi mine katte heller ikke
langede ud, -i hvert fald yderst sjældent. De løb hellere deres vej og
så begyndte hun at jage kattene indendørs og ødelagde på den måde noget
af en ellers forholdsvis god start. Så nu får jeg hende til at sidde
pænt inden vi "går pænt" ind til misserne(ved hjælp af gå-pænt-godbid i
hånden) i stedet for at storme ind. Hun har ikke fri adgang til kattene
med mindre jeg er med, - kun gennem dør-på-klem.

Jeg snakker roligt med hende om den søde kat hun så går hen til (de skal
helst IKKE være på gulvet, men oppe - ellers risikerer hun stadig ikke
at kunne styre sig) og sørger for at foregribe ubehageligheder ved at
rose hende og belønne hende for at være flink ved missen. Kort sagt er
jeg mere koncentreret om at foregribe at det går galt. Jeg synes det
har hjulpet på tilbagefaldet. I dag har der f.eks. slet ikke været
nogen jagt.

Selvfølgelig er der så det forbehold at hvalpen er hvalpet! Det er en
del af problemet, men den er åbenbart ikke svær at træne.

Håber du kan bruge lidt af dette, men også at nogle mere erfarne vil
hjælpe dig med nogle flere råd. Er spændt på hvordan det kommer til at
gå. Regner med jeg også lærer noget igennem dine erfaringer.
HELD OG LYKKE!

Med venlig hilsen
Kirsten L.
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann K

Dato : 09-04-04 16:22

Hejsa.

> [...]
kg
> da vi fik ham, vejer nu 15 kg efter 1 måned...

Til lykke med vapsen...
Noget af en blanding I der har fået fat i!
I er vel godt klar over at både Kareleren og Huskyen er fremragende
jagthunde, der ynder at løbe deres bytte op - ikk'?
Det giver (måske) også forklaringen på jeres problem...

> [...]
man
> kan bare smide rundt med, som man lyster -

Uhh ligesom her... missekatte er legetøj!!!! og det sjoveste i hele verden

Shetland Sheepdog er fremragende hyrdehunde... og jeg har ikke nogen får
gående rundt i baghaven. I mangel på bedre er det så kattene, der må holde
for

>den ene af kattene (en 14 år
> gammel hankat) har ingen problemer med at sætte sig i respekt,

Hvem har ikke respekt for alderdommen Han er jo allerede vant til at
være den dominerende... og i den forstand er hunde- og kattesprog egentlig
ikke så forskellige endda... dog vil jeg hævde at kattesproget nok er mere
nuanceret, men det kompenserer de fleste hunde for, ved at være ekstemt
gode til at fokusere på kropssprog.

> [...]
gør
> ganske enkelt ingen modstand, de forsøger på ingen måde at sætte sig i

Måske ikke sådan at I kan se det???
Men gætter jeg rigtigt, når jeg siger at hvalpen stopper sin voldsomme leg
( i hvert fald et kort øjeblik), hvis kattene giver et MIV fra sig???
Dominans og legeadfærd er altså to vidt forskellige og alligevel meget ens
adfærder... og det kan være svært at se, om hvalpen respekterer kattenes
Stopper hvalpen sin voldsomme leg - ja, så er der ikke så forfærdeligt
meget at være nervøs for... Den skal nok komme til at lære ordentligt
kattesprog før eller senere
Selv om min Sheltie tumler ganske voldsomt rundt med mine katte, så er jeg
ikke nervøs... hun stopper nemlig omgående, hvis en af kattene giver et
vræl fra sig!!! At hun så sagtens kan finde på at fortsætte legen 10
sekunder senere, er også helt ok - bare hun stopper, når kattene giver
hende besked på det!!!

> [...]
gi'
> pote, spise pænt - KAN han simpelthen ikke lære det andet !!

I er altså vældig gode til at forstærke ham i at hans adfærd er korrekt!
En hund fungerer sådan at den ser efter, hvordan de "voksne" gør - og så
reagerer den ligesom de gør... og når I kommer med høje lyde (dvs gøer
advarende eller aggressivt) af et eller andet, så skal han da bestemt også
gøre det!!!!
Prøv I stedet at holde ham i snor (Ja - indendøre!) i en ganske kort
periode, hvor han får mulighed for at være stille og rolig i sin kontakt
med kattene... og husk så at ROSE ham, når han er det!!! ROS hver gang han
kontakter kattene på en god måde - og fjern ham evt fysisk væk fra kattene,
hvis han gearer voldsomt op overfor dem!
Lad være med at skælde ud!!!! ROS - er kodeordet! Men ROSEN skal falde
i lige nøjagtig det splitsekund, hvor hvalpen gør det ønskede... Jo - det
er svært at time perfekt, men hvis I mener at I alligevel ikke kan nå at
rose i det rette øjeblik, så lad være... chancen skal nok komme igen!

> frustrerende, og derfor spørger jeg i denne gruppe, og håber på at der er
> andre som har en eller anden "opskrift" på at få ham til at behandle
vores
> katte ordentlig :)

Nogen opskrift har jeg ikke, men jeg håber da at jeg har givet jer nogle
ideer

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs