Indekatte kan ikke enes
Fra : CK®

Dato : 09-04-04 12:20

Hej allesammen.
Jeg har siddet og læst lidt i gruppen, og synes I virker som en flink flok.

Så derfor vil jeg gerne stille jer et spørgsmål om vore to hunkatte, Golden
og Pjuske.

Golden er en ca. 3 år gammel trefarvet hunmis, som elsker sin far (det er
mig) meget højt.
Og jeg har bare at elske hende også, ellers blir hun sur. Hun er meget
pågående, så
når hun vil kæle, skal der bare kæles. Slut, færdig. Ellers er hun meget
selvstændig,
men er blevet mere selskabelig, især efter vi fik en lille hund, som hedder
Gizmo,
en papillon, som er meget glad for katte.
De to kan jagte hinanden hele hytten igennem, og så er det om ikke at stå i
vejen.

Min kæreste gider Golden ikke rigtig gøre sig til overfor, selvom vi har
været sammen hele hendes liv.
Men sådan er det bare...

Pjuske er en ca. 1 1/2 år gammel gråmis, som kom til husstanden for et par
måneder siden. Hun
kom hertil, fordi hendes tidligere familie ikke kunne have hende mere pga
allergi. Så for at undgå
at hun skulle aflives, tog vi hende. Hun er meget mild og blød og var meget
nervøs i starten,
fordi hendes tidligere hjem var domineret af en rottweiler, som hun var
bange for.
Men hun og Gizmo har efterhånden fundet ud af, hvor de har hinanden, så ham
slapper
hun rimeligt af overfor.

Men Golden har set sig ond på Pjuske. I starten var hun nogenlunde okay med
hende,
men efterhånden er hun mere og mere ude efter Pjuske. Jeg vil endda sige, at
hun er direkte
ondskabsfuld, hun skal bare ha noen bank.

Og nu kommer jeg til det:
Skal vi bare lade dem slås? Lade dem få det ud af systemet?
Vi er ikke i tvivl om, at Pjuske godt ved, at det er Golden, som er den
stærkeste
og som bestemmer. Og vi er heller ikke i tvivl om, at Golden selv ved det.
Det virker umiddelbart for os, som om rangordenen er fastsat, men at Golden
stadig mener, at Pjuske skal tæskes, bare fordi hun er her.
I går var Pjuske kommet til at rende ud, var væk det meste af dagen, og da
vi
endelig fandt hende og fik hende op i lejligheden igen, var Goldens første
reaktion at hvæse ad hende og lægge ørerne ned. Pjuske blev naturligvis
skidebange,
hun var oppe at køre i forvejen, så hun hvæsede igen og gik baglæns.
Og siden har Golden gået efter Pjuske, når lejligheden bød sig.

Vil det hjælpe at få Golden steriliseret? Hun er på p-piller nu, men vil
en sterilisation ændre på hendes aggressive adfærd?

Vi vil nødig af med nogen af tøserne, men vi er sgu nervøse for at lade dem
være
alene, når vi skal nogen steder.

Venlig hilsen
Claus

Fra : Camilla Scharff

Dato : 09-04-04 12:58

Hej Claus

Der er ingen tvivl om, at sterilisation kan hjælpe... For det første, for
selve p-pillerne kan give et utroligt dårligt temperament hos en ellers rar
kat - og for det andet fordi hormonpåvirkningen så ændres radikalt, og det
har indvirkning på territorialfølelsen.
(at der så også er MANGE andre rigtig gode virkninger ved en sterilisation
er noget helt andet - bl.a. at man slipper for at bekymre sig om
livmoderbetændelser, cyster og underlivskræft - alle er bivirkninger ved
p-piller).

I kunne i en periode prøve med FeliFriend eller Feliway - det er syntetiske
feromoner (kattes duftstoffer), som kan dæmpe den dominerende kat.

Men helt klart sterilisation til begge katte også

Mvh. Camilla

Fra : Bente Jepsen

Dato : 09-04-04 13:02

"CK®" <kaplov@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en sterilisation ændre på hendes aggressive adfærd?
>
> Vi vil nødig af med nogen af tøserne, men vi er sgu nervøse for at lade

Hej Claus.

Det glæder mig næsten at læse det sidste, for så er der da en chance for at
der kan rettes op på det. Der er utrolig mange katte der bliver aggressive
af p-piller, så jeg vil råde jer til at få hende steriliseret snarest.

Held og lykke med foretagendet

Mange hilsner
Bente