Katte og sukkulenter?
Fra : Stine Sørensen

Dato : 07-04-04 21:40

Kære Gruppe,

Jeg var lige ude at påske-handle lidt grønt ind til hytten (trængte til det
da vi længe kun har haft plasticblomster). Mitterne fik en stuebambus som
bragte stor lykke, og til at behage mine egne øjne købte jeg to nydelige
sukkulenter. Men nu er jeg jo så kommet tvivl med hensyn til, hvorvidt de er
giftige for kattene!?

Jeg synes, jeg har søgt nettet tyndt uden endeligt resultat. På Ann R's
hjemmeside kan jeg læse, at kaktus er ok, men at det skal være rigtige
kaktus og ikke sukkulenter.

Jeg kan fortælle, at planten hedder sukkulentmix og mest at alt består den
af ca. 5 små planter, der ligner aloe-vera, sat sammen i en potte. Sådan et
lille mørkegrønt "pindsvin"

Håber nogen kan komme med input, så planterne måske kan blive sluppet fri i
vindueskarmen

Mange hilsener Stine

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-04-04 22:05

In article <c51p1s$cu8$1@sunsite.dk>, Stine Sørensen
<stine@mail.sonofon.dk> wrote:

> Jeg kan fortælle, at planten hedder sukkulentmix og mest at alt består den
> af ca. 5 små planter, der ligner aloe-vera, sat sammen i en potte. Sådan et
> lille mørkegrønt "pindsvin"

Jeg er ked af at sige det, men jeg tror det kommer an på hvilke planter
det er
Der var ikke et lille skilt lagt ved med deres (latinske) navne?

--
Knus fra Ann R

Fra : Stine Sørensen

Dato : 07-04-04 22:24

> Der var ikke et lille skilt lagt ved med deres (latinske) navne?

Nej desværre, det ville nok have lettet detektivarbejdet betydeligt!

Men jeg har taget nogle billeder: http://www.mads-s.suite.dk/plante/

Håber det kan hjælpe til opklaringen!?

Stine

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-04-04 23:10

In article <c51rlf$2u5$1@sunsite.dk>, Stine Sørensen
<stine@mail.sonofon.dk> wrote:

> Nej desværre, det ville nok have lettet detektivarbejdet betydeligt!
>
> Men jeg har taget nogle billeder: http://www.mads-s.suite.dk/plante/
>
> Håber det kan hjælpe til opklaringen!?
>
> Stine

Jeg synes også det ligner Aloe af en art - der er _utrolig_ mange slags
aloe, har jeg lige opdaget!
Hvis vi gætter at de alle har samme "problem" som Aloe Vera - stærkt
afførende giftlag under bladhuden - ville jeg nok ikke lade kattene
tygge iden. Men jeg ved det altså ikke..

--
Knus fra Ann R

Fra : Stine Sørensen

Dato : 09-04-04 17:09

Hej Ann,

Jeg har fundet sådan lidt modsigende &#8221;facts&#8221; på diverse
amerikanske hjemmesider.

Flere steder står der direkte, at sukkulenter er &#8221;cat-safe&#8221;.

Andre steder fandt jeg dog kun noget om Aloe-Vera-planten, der kan
medføre forgiftning med diarre som (så vidt jeg kan se) eneste skadelige
virkning!?

Planterne har jeg for en sikkerheds skyld placeret uden for katte-vidde!

Tak for svar og rigtig dejlig påske!

Stine

Fra : Jane

Dato : 12-04-04 19:00

Stine Sørensen skrev i <news:4076ca9fd8797@dk-fritid-dyr-kat.dk>:

> Planterne har jeg for en sikkerheds skyld placeret uden for katte-vidde!

Jeg vil lige dele en ide med jer ang. planteplaceringer
jeg har købt nogle glas dimser der egetnligt er beregnet
til at hænge op med lys i, en slags skåle der hænger altså,
men nu har jeg puttet blomsterne heri så katten kun kan
se og ikke røre. Fordelen fremfor et minidrivhus i karmen
er at karmen nu har plads til en kat der skal tage sol.

Jane