Astma...
Fra : Rikke Sandberg

Dato : 06-04-04 15:31

Hej,

Er der nogen der kan forklare mig hvordan man konstaterer astma hos sin
kat?

Jeg har to almindelige huskatte, og den ene, Freja, hun pruster, snorker
og raller utrolig meget. Specielt når hun er ophidset eller forpustet.
Jeg er lidt bekymret for om hun måske har astma, så er der nogen her der
har en kat, hvor de har være udsat for det samme, så hører jeg gerne fra
jer...

Med venlig hilsen
Rikke Sandberg
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-04-04 01:13

In article <4072bf0b92068@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Rikke Sandberg
<rikkesandberg83KATTE@BAKKEhotmail.com> wrote:

> [...]
> Jeg er lidt bekymret for om hun måske har astma, så er der nogen her der
> har en kat, hvor de har være udsat for det samme, så hører jeg gerne fra

Hej Rikke

Ja, jeg har en, måske to astma katte.
Jeg tror at det findes i mange grader, ligesom med mennesker, fra
deciderede astma-anfald til det jeg oplevede - og som jeg syntes var
rigeligt!
Tiltagende hoste...
I starten var det nogle hosteanfald, der kunne skyldes hårboller,
måske. Eller orm, måske. Og det gik væk i perioder. Så de har både fået
ormekure i tidernes morgen, selv om de er indekatte, og jeg har brugt
meget kattemalt, især til Donna, som er den der (nok?) helt klart har
astma. Hun kaster nemlig også op, spiser græs og kaster op. Nok fordi
hun føler at der er noget der trykker, hun skal af med.. (Astma kan
føles som en tung vægt på brystet)
I de første mange år var der intet at høre på lungerne når vi var til
kontrol. Men sådan er det også med menneskelige astma patienter,
imellem anfald er lunger og vejrtrækning som regel ganske normale.
Med tiden er hosteanfaldene tiltaget i styrke, længde og hyppighed, og
i efteråret hostede hun mange gange dagligt og i laaang tid. Især hver
gang hun var i hvile, hyggede sig eller sov, blev hun forstyrret af
hoste i halve timer.
Til gengæld har der aldrig været problemer ved anstrengelse, heller
ikke da hun havde det værst.
Vores dyrlæge var ret sikker på, hvad problemet var, men vi fik for at
udelukke andre ting røntgenfotograferet hendes lunger, der var meget
irriterede men ellers okay. Så v.h..a. udelukkelsesmetoden nåede man
frem til astma / bronchitis. Det holder vi nu nede med cortison
indsprøjtninger.
Donna fik den første sprøjte efter en prednisolon-kur for ca. en måned
siden og vi forventer at hun har det godt på den i ca. 3 mdr.
Heldigvis er cortison ikke nær så slemt m.h.t. bivirkninger hos katte
som dem mennesker oplever, så vi er fortrøstningsfulde. Det er _så_
dejligt at hun ikke ligger flad hen ad gulvet og hoster mere.
Til gengæld synes jeg at hendes søster Ditte hoster tiltagende nu, så
vi må se, om hun også ender med samme diagnose Indtil nu er hun
ikke så generet at vi behøver at gøre noget, så vi krydser fingre..

En god hjemmeside om katte og astma er denne her, der fortæller lidt om
hvordan det også kan udarte sig og hvordan man behandler det i USA:
http://www.fritzthebrave.com/

Har du fået lyttet på din kats hjerte og lunger, det du beskriver
_kunne_ også være et hjerte der ikke fungerer optimalt?

--
Knus fra Ann R

Fra : Camilla Baird

Dato : 07-04-04 11:26

On 06/04/04 16:30, in article 4072bf0b92068@dk-fritid-dyr-kat.dk, "Rikke
> [...]

> Jeg er lidt bekymret for om hun måske har astma, så er der nogen her der
> har en kat, hvor de har være udsat for det samme, så hører jeg gerne fra

Du kan læse mere om astma hos kat her
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=875/sprog=1/grp=2/menu=9/

Jeg har en astmakat. Hun fik konstateret astmaen ved et røngtgenbillede. Der
er også tydelige piben at høre, når hun trækker vejret.
Hendes astma forværres ved (psykisk) stress - dyrlægebesøg og forandringer i
hverdagen.
Astma hos kat behandles med kortison i pilleform eller som depotsprøjter -
eller (hvis katten som min nægter at tage piller og kroppen udstøder
depoterne) som inhalation ligesom menneskebabyer.
Til inhalation bruger man en Babyhaler
http://www.barnelegesenteret.com/newsite/filBrowser/filer/27_1_2003_19_9_27.
jpg (købes på apoteket) og en operationsmaske (købes af dyrlægen).
Held og lykke med det!
Mvh Camilla
--
Camilla Baird mail@korat.dk