Byld
Fra : Vibeke

Dato : 06-04-04 15:57

Hejsa,

min ene kat blev natten til lørdag bidt i halen og i siden, hvilket
naturligvis endte i en tur på dyrehospitalet lørdag morgen da den så ud som
om den havde brækket halen og generelt var skidt tilpas.
Nåmen han havde så heldigvis ikke brækket noget, men var altså blevet bidt
de to steder. Jeg fik så at vide at jeg skulle holde øje med om der kom
bylder.
Og så her til eftermiddag da jeg kom hjem mærkede jeg den på halen, og der
var så en byld. Eller i hvert tilfælde en udbulning.
Hvad skal man gøre ved sådan en? Skal den skæres væk, eller hvad?
Jeg ringer naturligvis til dyrlægen i morgen, men ville bare lige høre om
der var nogen af jer der havde erfaringer med sådan nogen.

Mvh
Vibeke

Fra : Vibeke

Dato : 06-04-04 16:00

> Hvad skal man gøre ved sådan en? Skal den skæres væk, eller hvad?

Vil lige sige at han allerede er på penicillin (5-dages kur)

Vibeke

Fra : Lotte M

Dato : 06-04-04 17:25

Vibeke skrev

> min ene kat blev natten til lørdag bidt i halen

Uha, stakkels mis!

> Og så her til eftermiddag da jeg kom hjem mærkede jeg den på halen,
> og der var så en byld. Eller i hvert tilfælde en udbulning.
> Hvad skal man gøre ved sådan en? Skal den skæres væk, eller hvad?

Så vidt jeg ved, så skal en byld spaltes, hvis den ikke brister
selv - penicillin gives ved bid for at undgå bylder.

Har katten feber - er den spændt og hævet på bidstedet?

> Jeg ringer naturligvis til dyrlægen i morgen, men ville bare lige
> høre om der var nogen af jer der havde erfaringer med sådan nogen.

Min Dizzy fik en byld på halsen - det var ret problematisk, for
Diz var lille og bylden sad meget uheldigt, tæt på hovedpulsåren.

Dyrlægen turde i første omgang ikke spalte bylden, men efter
2 dages medicinsk behandling, hvor jeg forsigtigt prøvede at
fremprovokere et brist, så opererede dyrlægen alligevel bylden.
Det gik heldigvis fint!

Min huskat Mimi er en enkelt gang blevet bidt. Da blev hun
meget dårlig og blev straks sat i penicillinbehandling. Hun fik
det hurtigt bedre - vi undgik bylden!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 06-04-04 19:28

> [...]
om
> der var nogen af jer der havde erfaringer med sådan nogen.

Hvis katten er utilpas, så skal du have gjort noget ved det. Eventuelt
tømt noget af betændelsen ud. Men når den får penicillin så skal den jo
fortage sig. Den kan jo være et par dage om at begynde at virke.. har den
fået penicillin siden i lørdags?
Man vil nok ikke skære den væk, men skære den op, så betændelsen kan komme
ud....

Min Sarabi fik en stor byld på kinden efter en parring. Det gik hurtigt,
pludselig var den der. Hun kom på penicillin, og den begyndte at fortage
sig. Det var åbenbart ikke hurtigt nok for "madammen", så hun besluttede sig
for at fjerne den selv .... kløede den simpelthen af (lokationen var i
vindueskarmen) ... tror ikke jeg behøver uddybe det mere, lækkert var det
ikke at vågne op til.
Jeg måtte afsted med hende, og dyrlægen måtte igang med en større omgang
for at få "samling" på tingene. Han troede ikke på at hun selv havde gjort
det, før han undersøgte hendes bagben. Der var beviserne....
Nå men hun er go-fin i dag, blev lappet og fik lampeskærm på. Men pointen
er at man skal holde godt øje med sådan en byld, somme tider ligner de
ingenting .... men det er "stilhed før storm" ....

Din "udbulning" kan være en almindelig hævelse efter slag? eller huden der
er ved at hele?? ... hvis det er en byld vil den være varm... er den det?
Hilsen Nina

Fra : Vibeke

Dato : 06-04-04 21:38

> Hvis katten er utilpas, så skal du have gjort noget ved det.

Den er ikke utilpas, men hvis man røre ved den kan man se den kan mærke det.

Eventuelt
> tømt noget af betændelsen ud. Men når den får penicillin så skal den jo
> fortage sig. Den kan jo være et par dage om at begynde at virke.. har den
> fået penicillin siden i lørdags?

Ja den fik vel noget hos dyrlægen, og så begyndte jeg på pillerne søndag
morgen.

> [...]
>
> Min Sarabi fik en stor byld på kinden efter en parring. Det gik hurtigt,
> pludselig var den der. Hun kom på penicillin, og den begyndte at fortage

Humn, må prøve lige at få en god føling her til at og så prøve igen i morgen
tidligt. Det skal jo helst være i morgen den kommer til læge, eller går der
jo lang tid før det er til normal takst igen.

> [...]
der
> er ved at hele?? ... hvis det er en byld vil den være varm... er den det?

Det er først i dag jeg har følt på halen, da jeg jo har troet at den før har
været øm og derfor ikke rørt ved den. Så det kan jo godt være at den er
blevet mindre. Den er nemlig ikke synlig pga pels.
Humn, men varm?? er det varmere end den omkringværende hud eller?
Men tak for svarene :)

Vibeke

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 06-04-04 23:18

> [...]
der
> jo lang tid før det er til normal takst igen.
En rigtig byld gror virkelig hurtigt. På meget kort tid er den stor og
afhængig af hvor den sidder, vil den briste.....

> [...]
> blevet mindre. Den er nemlig ikke synlig pga pels.
> Humn, men varm?? er det varmere end den omkringværende hud eller?

Ja, en byld føles varm.. sådan febervarm, opkogt. Betydelig mere varm end
resten af halen. Prøv at mærke med oversiden af hånden i stedet for
håndfladen. Og som jeg skrev, går det hurtigt, når de først tager ved.
Synes ikke den burde blive sådan en rigtig byld, når katten får
behandling.. men du kommer til at spørge dyrlægen. Og ja, det er jo snart
ekstra takst pga påsken.
Måske i kan forlænge penicillingen i stedet.... bare et bud....

Hilsen Nina

Fra : Lotte M

Dato : 06-04-04 23:02

Nina, Tender Tribes skrev

> Eventuelt tømt noget af betændelsen ud. Men når den får penicillin så
> skal den jo fortage sig.

Som jeg forstod dyrlægen, så skal der hul på bylden, når den er der
- at den medicinske behandling kun sjældent kan få en byld til at
forsvinde helt. Betændelsen skal ud og såret skal hele "fra bunden".
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 06-04-04 23:10

"Lotte M" <lotte_m@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> - at den medicinske behandling kun sjældent kan få en byld til at
> forsvinde helt. Betændelsen skal ud og såret skal hele "fra bunden".

Ja, det vil jeg umiddelbart også tro, når der først er dannet en rigtig
byld.
Men den har jo været i behandling helt fra starten. Der burde vel ikke
danne sig en byld ??

Nina

Fra : Lotte M

Dato : 07-04-04 11:53

Nina, Tender Tribes skrev

> Men den har jo været i behandling helt fra starten. Der burde vel
> ikke danne sig en byld ??

Der kan dannes en byld alligevel, så vidt jeg forstod, så afhænger
det af om der er givet penicillin som kan få bugt med akkurat de
bakterier som katten er inficeret af.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Kristina R M Weimer

Dato : 07-04-04 07:48

Har inga goda råd idag, du har fått mycket kunnigare hjälp.
Vill bara önska god bättring!

h. Kristina
--
There was no possibility of taking a walk that day.