Test af kattefoder
Fra : Jytte

Dato : 02-04-04 07:40

Har I set at Tænk + Test har lavet en undersøgelse af kattefoder? De har
testet 27 forskellige mærker.

Desværre kan man ikke læse hele artiklen, hvis man ikke har koden.
Er der evt. nogen der har bladet?

Jeg vil prøve at få fat i det i dag.

Hilsen
Jytte

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-04-04 12:01

In article <406d0f3f$0$206$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Jytte
<vingekatten@mail.dk> wrote:

> [...]
> testet 27 forskellige mærker.
>
> Desværre kan man ikke læse hele artiklen, hvis man ikke har koden.

Ja, vi abbonerer på det, men det er ikke dukket op endnu. Skal nok
vende tilbage når vi har det
Jeg hørte dog lige kort i TV avisen igår at der åbenbart stadig er
visse fodermærker der indeholder _alt_ for lidt taurin..

--
Knus fra Ann R

Fra : Jokerman

Dato : 02-04-04 12:08

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> testet 27 forskellige mærker.
>
> Desværre kan man ikke læse hele artiklen, hvis man ikke har koden.

Koden til artiklen på www.taenk.dk er kat og brugernavn er tt43

Hilsen
Jokerman

Fra : Jytte

Dato : 02-04-04 12:36

> Koden til artiklen på www.taenk.dk er kat og brugernavn er tt43
>
> Hilsen
> Jokerman

Tak, har kigget.

Hilsen
Jytte

Fra : Pia Nave Jensen

Dato : 03-04-04 20:20

> Jokerman skrev:

> [...]
Hej alle

Testen kan også ses i det nye medlemsblad for Dyrenes Beskyttelse
"Dyrevennen"

Med venlig hilsen
Pia Nave Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kammien

Dato : 02-04-04 13:05

Hejsa Jytte ..

her er Hele Artiklen derindefra til dig :

Kattefoder uden næring
Artikel
2. april 2004
Test af 27 slags kattefoder viser store forskelle i både pris og
indhold af næringsstoffer. Nogle produkter havde alvorlige mangler, som kan
gøre katten syg

Af Lene Torp Carlsen.
Test: Henrik Teglgaard Lund og Birthe Souchay Kyhn

Katteejere skal se sig godt for, når de køber mad til deres dyr.
En undersøgelse af kattefoder viser, at flere produkter indeholder forkerte
mængder af livsvigtige næringsstoffer, og det kan gøre katten syg. 27
forskellige slags kattemad indgår i laboratorieanalysen, som er blevet
foretaget i et samarbejde mellem Dyrenes Beskyttelse og Tænk+Test.

Mest alarmerende er det, at seks produkter indeholder for lidt
af stoffet taurin, som er meget vigtigt for katten. Der er også et højt
indhold af magnesium og kulhydrat i flere produkter. Det kan øge risikoen
for urinvejssten. Der er desuden en række mærker, som ikke indeholder de
fiskebaserede omega3-fedtsyrer, som er dem, katten bedst kan omsætte.

Endelig viser undersøgelsen, at der er meget stor forskel på,
hvad det koster at fodre en kat med de forskellige produkter. For en kat på
4 kilo strækker prisforskellen sig fra 50 øre til 26 kroner om dagen.

Det vil med andre ord sige, at det er 50 gange så dyrt at give
sin kat det dyreste foder, i forhold til at købe undersøgelsens billigste
produkt.

Generelt ser der ud til at være en rimelig sammenhæng mellem
pris og kvalitet - men testens dyreste produkt indeholder ikke de anbefalede
mængder af den livsvigtige aminosyre, taurin.

Tænk+Test har forelagt analyseresultaterne for Charlotte
Reinhard Bjørnvad fra Sektion for Ernæring på Landbohøjskolen. Hun siger:

- Umiddelbart ser det ud til, at der er stor forskel på
sammensætningen af næringsstoffer. Katte har nogle helt konkrete
ernæringsmæssige behov, som i flere tilfælde ikke bliver tilgodeset i de
produkter, I har testet.

Hemmelig forskning

Industrifremstillet dyrefoder blev først tilgængeligt i
butikkerne sidst i 50'erne. Siden er markedet vokset kolossalt, og i dag
bliver de fleste katte fodret med fuldfoder i pose eller på dåse. Det er
ikke muligt at få oplyst, hvor stor den årlige omsætning af kattemad er
herhjemme, men det anslås at dreje sig om et trecifret millionbeløb.

Firmaerne bruger mange penge på udvikling af produkter til
kattene. Til gengæld er der ikke ret meget offentligt tilgængelig forskning
i optimal fodring af en kat. Forbrugernes Hus har, i forbindelse med denne
test, sendt spørgeskemaer til 10 producenter. Syv af producenterne svarede,
og de skrev alle, at de tester fordøjeligheden af deres produkter. Men Tænk
+Test har ikke efterfølgende kunnet få lov til at se dokumentationen for
fordøjelighed. Altså hvor meget af foderet, der bliver optaget som
næringsstoffer af dyrene.

Produkterne, der er blevet analyseret i testen, er udvalgt
blandt de mest solgte og indkøbt i dagligvarebutikker, præcis som katteejere
selv ville gøre det. Der er både testet tørfoder og foder på dåse. Foderet
er ment som fuldkost beregnet for raske, voksne katte - de skal altså kunne
dække en voksen kats næringsbehov. Laboratorieanalysen afslører imidlertid
problemer med flere af de produkter, vi har købt.

Mangelsygdomme

Der er fastsat en række internationale normer for, hvad
kattefoder skal indeholde. Et af de stoffer er aminosyren taurin. Mange dyr
kan selv danne taurin - men det kan katten ikke. Derfor skal den have det
tilført via foderet. Det er specielt vigtigt for katte, der lever indendørs
og ikke supplerer kosten med mus.

Mangel på taurin kan give forskellige sygdomme, for eksempel
forstørret hjerte og en øjensygdom, retinal degeneration, der kan føre til
blindhed. Desuden kan taurinmangel medføre flere aborter og misdannede
killinger.

Laboratorieanalysen viste, at flere produkter indeholder for
lidt taurin.

Et af dem var Sheba Kalv og Kalkun i Sauce, testens absolut
dyreste produkt med en daglig foderpris på 26 kroner.

- De tal, vi angiver på pakken, er en gennemsnitsværdi. Hvis man
giver sin kat det hver dag, så får katten de næringsstoffer, den skal have,
siger informationschef Bibbi Folke fra Masterfoods A/S, der producerer
Sheba.

Ét mærke fik absolut dumpekarakter på grund af et meget lavt
indhold af taurin. Det drejer sig om Pet Shop-tørfoder med fisk og Pet
Shop-dåsefoder med vildt.

Dyrlæge, Kim Hesvang fra Vital Petfood Group, VPG, der
fremstiller Pet Shop tørfoder, er uforstående over for resultatet.

Ifølge hans oplysninger er produktet tilsat taurin, og Tænk
+Test får efterfølgende tilsendt en opskrift på produkterne. Men producenten
kan ikke dokumentere, at der rent faktisk er taurin i kattefoderet.

Risiko for blæresten

14 produkter har et højt indhold af magnesium. Det kan ifølge
Charlotte Reinhard Bjørnvad være problematisk, fordi et højt indhold af
magnesium i foderet øger risikoen for urinvejssten, hvis katten samtidig har
en basisk urin.

Urinvejssten, der også kaldes blæresten, er en smertefuld
lidelse, som er ret udbredt hos katte. Der er mange faktorer, som er
medvirkende til at katte får urinvejssten. Kastrerede hankatte har en øget
risiko. Det samme gælder katte, der bliver fodret med tørkost, og som ikke
drikker nok.

Et højt kulhydratindhold i foderet kan medføre, at urinen bliver
basisk. For eksempel havde Nutro Choise-dåsefoder et forholdsvis højt
magnesiumindhold. Til gengæld var andelen af kulhydrat lav. Det vil derfor
næppe give nogle problemer for den kat, der får foderet.

Mere problematisk ser det ud for tørfoderprodukterne Topsy og
Pet Shop, som både indeholder meget magnesium og meget kulhydrat.

Kim Hesvang fra VPG, der fremstiller begge mærker, er uenig i
konklusionen. Han mener ikke, at magnesiumindholdet udgør et problem.

Der er ikke fastsat normer for hvor meget kulhydrat, der må være
i kattefoder. Men da katten er et rovdyr, har den ikke brug for
kulhydratholdig føde. Og i værste fald kan det altså øge risikoen for
urinvejssten. Det er værd at bide mærke i, at kulhydratindholdet i
produkterne varierede fra knap 3 procent til hele 49 procent af
energiindholdet.

Fiskeolie og fordøjelighed

Omega-3-fedtsyrer i foderet er med til at holde kattens hud og
pels sund. Ny forskning tyder imidlertid på, at katte har svært ved at
omsætte omega3-fedtsyrer, hvis de kommer fra planter. Derfor er det bedst,
hvis foderet indeholder omega-3 fra fisk - dem, der forkortes EPA og DHA.

I løbet af året vil der komme nye normer, som fastslår, at en
del af omega3-fedtsyrerne skal komme fra fisk.

Hill's Prescription's to mærker, Diet Feline C/D og Science Plan
tørfoder er nogle af de dyrere produkter i undersøgelsen, og de klarede sig
generelt godt. Men de indeholder ikke fiskebaserede omega3-fedtsyrer.

For at teste fordøjeligheden bliver prøver af kattefoderet
brændt. Den aske, der bliver tilbage, indikerer, hvor meget ufordøjeligt
materiale, foderet indeholder.

Der er sammenhæng mellem askemængden og foderets indhold af
fosfor og calcium, og både aske, fosfor og calcium forekom i store mængder i
de billigste produkter i denne test.

Det tyder på, at de billigste produkter har et større indhold af
ufordøjelige næringsstoffer, som for eksempel stammer fra knoglerester og
fiskeben.

Efter bladets deadline tilbød Nestlé, der producerer Purina Pet
Plan og Pussi, at de på et møde vil fremlægge dokumentation for
råvarekvalitet og fordøjelighed for deres produkter.

Her var den så : o )

Hilsen Kammien

Fra : Jytte

Dato : 02-04-04 12:56

Hej Kammien.

Tak.

Undersøgelsen er ikke så overraskende som hundefodertesten.

Men personligt tror jeg at katte har godt af råt kød, det synes mine katte
også.
De elsker daggamle kyllinger, men spiser også lidt tørfoder til natmad.

Hilsen
Jytte

Fra : goofy

Dato : 02-04-04 16:45

Hej Jytte
"> Desværre kan man ikke læse hele artiklen, hvis man ikke har
koden.
> Er der evt. nogen der har bladet?

det er interesant læsning

Steen

Fra : maz

Dato : 02-04-04 18:58

Jytte wrote:
> Har I set at Tænk + Test har lavet en undersøgelse af kattefoder? De
> har testet 27 forskellige mærker.

En ganske ganske interessant test, der giver stof til eftertanke. Jeg ville
ønske man kunne se samtlige mærker, der var testet samt deres score af
indholdsstoffer. Specielt om de dyre "lødige" mærker også er blevet testet.

/M

Fra : Anja

Dato : 02-04-04 19:19

> [...]
> ønske man kunne se samtlige mærker, der var testet samt deres score af
> indholdsstoffer. Specielt om de dyre "lødige" mærker også er blevet

Det kan man også.
http://www.taenk.dk/ttabn/2004/tt43/kattefoder/skema/

Hilsen Anja

Fra : Helle Larsen

Dato : 02-04-04 20:29

> ville
> testet.

> Det kan man også.
> http://www.taenk.dk/ttabn/2004/tt43/kattefoder/skema/
>
> Hilsen Anja

Man kan ikke komme ind på den nævnte side, med mindre, at man abonnerer
på bladet (skriver de).

Med venlig hilsen
Helle Larsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-04 20:52

"Helle Larsen" <besse.helleKATTE@BAKKEget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan ikke komme ind på den nævnte side, med mindre, at man abonnerer
> på bladet (skriver de).

Kl. 13.08 postede Jokerman dette: Koden til artiklen på www.taenk.dk er kat
og brugernavn er tt43

Tina

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 02-04-04 21:35

Koden virker ikke hos mig

--
Hilsen
Heidi B.

Ved mail fjern dekatten
Tjek min hjemmeside ud om mine katte og min
familie: http://www.mitzy.lir.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-04-04 23:15

In article <406dce3e$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Heidi Bojsen
<Heidi.bojsende@kattentdcadsl.dk> wrote:

> Koden virker ikke hos mig
>
> --
> Hilsen
> Heidi B.

> kat

Er du opmærksom på, at tt43 skal stå i det øverste felt og kat i det
nederste?
Bare fordi, jeg nemlig ikke læste beskeden ordentligt og skrev det ind
i den rækkefølge, det står ovenfor. Og jeg kunne ikke komme ind. Så
byttede jeg om - og det virkede

--
Knus fra Ann R

Fra : Kristina R M Weimer

Dato : 05-04-04 13:05

Ann Rudbeck <webmaster@fjernsiamis.com> wrote:
> [...]
---
> [...]
>Bare fordi, jeg nemlig ikke læste beskeden ordentligt og skrev det ind
>i den rækkefølge, det står ovenfor. Og jeg kunne ikke komme ind. Så

Skönt att det finns andra än jag som läser snabbt och slarvigt
Kom också på var problemet var efter ett par irriterade försök...

h. Kristina
--
There was no possibility of taking a walk that day.

Fra : maz

Dato : 05-04-04 15:56

Ann Rudbeck wrote:
> Er du opmærksom på, at tt43 skal stå i det øverste felt og kat i det
> nederste?
Nej, det var jeg heller ikke ;) Men det hjalp, og jeg fik adgang. Tak for
det Ann :)

Fra : Louise Viborg

Dato : 03-04-04 09:04

On Fri, 2 Apr 2004 22:34:38 +0200, "Heidi Bojsen"
<Heidi.bojsende@kattentdcadsl.dk> wrote:

>Koden virker ikke hos mig

Heller ikke hos mig

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Dejlig hunkilling til salg!
Nyt kuld ventes i uge 15!

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-04-04 10:12

:

> Heller ikke hos mig

Den virker fint ... sikker på at i ikke har byttet om på password og
brugernavn.
Øverst: tt42
Nederst: kat

Fra : Louise Viborg

Dato : 03-04-04 10:22

On Sat, 3 Apr 2004 11:12:08 +0200, "Nina, Tender Tribes"
<mailNOSPAM@tendertribes.dk> wrote:

> :

> Den virker fint ... sikker på at i ikke har byttet om på password og
>brugernavn.
> Øverst: tt42
> Nederst: kat

Jo, det har jeg ihvert fald
Tak for det

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-04-04 17:11

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> wrote in message

> Jo, det har jeg ihvert fald
> Tak for det

Tænkte jeg nok .. jeg gjorde det samme første gang.... mystisk *G*

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-04-04 12:11

On 2004-04-03 11:12:08 +0200, "Nina, Tender Tribes"

Retter lige

tt43
kat
--
Knus fra Ann R

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-04-04 17:10

> Retter lige
>
> tt43
> kat
> --
Tudse-tak Det gik da vist lidt for hurtigt da jeg skrev det *G*
Nina

Fra : anja rasmussen

Dato : 03-04-04 19:13

> Tudse-tak Det gik da vist lidt for hurtigt da jeg skrev det *G*
> Nina

Hej...
En meget interessant test....jeg skiftede fra Specific physio til nutro
choice adult chicken....jeg gjorde det af flere grunde....
1) havde læst i et eller andet forum at der var for lidt taurin i
2) Min ene kat var kørt træt i det
3) Jeg sparer a 150kr på foderet
Jeg kunne dog se på min ene kat at der ikke var nok Omega fedtsyre i, da
hun begyndte at skælle....nu har jeg så skiftet til Nutro choice light,
og nu er hendes pels fin igen
Jeg kunne bare godt have tænkt mig at Specific tørfoderet også var
blevet testet.....

Anja

Med venlig hilsen
anja rasmussen