Når man finder en død kat..
Fra : zasha

Dato : 27-03-04 18:09

Jeg vil bare høre hvad I gør, når I møder en død (påkørt og efterladt) kat
på vejen?

Jeg fandt desværre endnu en idag, og blev i tvivl om jeg skulle gøre som jeg
plejer, nemlig at ringe til Falck (70102030) for denne hér var øretatoveret,
men jeg kunne desværre ikke aflæse tatoveringen korrekt.

Jeg var (mellem os sagt) lidt ude af flippen da det dels ikke lige var dét
jeg troede jeg skulle, og dels at folk bare kørte forbi hele tiden, og det
var en fantastisk flot grå ensfarvet kat...så jeg fik ikke skrevet det af
koden jeg kunne aflæse, ned. Ærgerligt for jeg kunne jo have ledt efter den
i katteregistret...

Jeg ringede til Falck og forklarede dem hvor mv, jeg udfyldte en "påkørt
dyr" streamer og gik så til det hus hvor katten lå foran, og forklarede dem
hvad der var sket og hvad jeg havde gjort.

Han blev noget fornærmet over at jeg havde flyttet den døde kat væk fra
vejkanten og ind på deres fortorv, de vidste nemlig godt den lå foran deres
hus, men havde intet gjort ved det.

Hvis I møder en død kat (eller andre dyr for den sags skyld) hvad gør i så?
kører i også bare videre???

Jeg håber Falck har fundet ejeren, trods alt, for det er altid bedst at få
atvide hvad der er sket med ens dyr, omend det er meget trist at få sådan en
kedelig meddelelse....

Og i mine tanker forbander jeg dén der har påkørt den og bare er kørt
videre....Falck kan til enhver tid kontaktes, og er dyret levende, sørger de
for dyrlægehjælp, er dyret dødt, sørger de for at få det væk, så det ikke
ligger dér og bliver splattet ud på kørebanen.

--
Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi *lidt trist til mode*

http://hei.homepage.dk

Fra : Jette Nielsen

Dato : 27-03-04 18:39

> zasha skrev:
> Jeg vil bare høre hvad I gør, når I møder en død (påkørt og efterladt) kat
> på vejen?

Jeg tror ikke at ret mange i denne gruppe bare ville køre videre... vi
kan jo levende forestille os hvad ejeren går igennem...

Personligt ville jeg gøre hvad jeg kunne for at finde ejeren, men hvis
der ikke er et skilt med et telefonnr. kan det jo være svært, for som du
selv skrev, kan det være svært at aflæse øremærket.

Med venlig hilsen
Jette Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 27-03-04 19:19

zasha skrev:

> Hvis I møder en død kat (eller andre dyr for den sags skyld) hvad gør
> i så? kører i også bare videre???

Det kommer meget an på, hvor jeg observerer et dødt dyr. Hvis det er på en
motorvej eller en motortrafikvej, eller i tæt trafik i øvrigt, ville jeg
ikke stoppe op. For mig at se har du gjort det helt rigtige, og jeg føler
med dig, men det er svært at give tommelfingerregler.

> [...]
> sørger de for dyrlægehjælp, er dyret dødt, sørger de for at få det
> væk, så det ikke ligger dér og bliver splattet ud på kørebanen.

Da jeg tog kørekort lærte jeg, at man ikke skulle bremse eller forsøge at
undvige for en kat, men derimod for hunde og større dyr. Ja, selv på den
måde er katte vist nedfældet i færdselloven (??? - nogen, der ved det?)

Jeg forstår din forbitrelse, men måske har bilisten ikke bemærket påkørslen,
sådan er det jo desværre tit.

Vh

Morten

Fra : zasha

Dato : 27-03-04 19:35

> Det kommer meget an på, hvor jeg observerer et dødt dyr. Hvis det er på en
> motorvej eller en motortrafikvej, eller i tæt trafik i øvrigt, ville jeg
> ikke stoppe op. </klip>

Naturligvis ikke, for det er forbudt, så her er der kun at ringe til Falck
omgående. Hvis dyret er dødt og "lille" kommer de ikke og henter det, så
lader de "naturen" klare det, som de så pænt siger det. Dvs. indtil det er
"kørt væk" fra vejbanen eller hvis det ligger i kanten, til det er rådnet
væk eller ædt.
Er dyret påkørt og ikke dræbt, kommer de og henter dyret.

På ikke-motorveje kommer de og henter alle dyr, der er påkørt og dræbt, det
er blot at ringe 70102030. Jeg vil anbefale alle bilister at hente "påkørt
dyr"-streamer hos Falck (de er gratis) så kan man lægge den ved dyret, så
ikke andre også ringer.

Og Morten, du kan og også godt ringe til falck uden at stoppe op, det er
bare vigtigt du har fortælle ret præcist hvor dyret ligger, så de kan finde
det :o
--
Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk
og
http://www.onlinesalg.dk/default.asp?Firmaid=3636

Fra : tina laren

Dato : 27-03-04 21:37

> [...]
> bare vigtigt du har fortælle ret præcist hvor dyret ligger, så de kan finde

Hej

jeg har hørt et par gange at falck ikke ville køre ud til en død kat,
fordi de inge aftale havde med kommunen...
jeg ringer altid til falck, når jeg finder en død kat.
Hvis katten er øremærket, kan du tage den med hen til en dyrelæge, og så
hjælper de en..

Hilsen tina

Med venlig hilsen
tina laren
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-04 21:53

Hej!

I sommers fandt jeg også en påkørt død kat.
Jeg er ikke den store kattefan.. Faktisk bryder jeg mig ikke rigtig om katte
(skyd mig ), Så det der med at lede efter tatovering og sådan var jeg
sgu ik så glad for. Og vidste ik lige at man kunne ringe til falck.
Så jeg satte sedler op i de nærliggende butikker hvor der stod "Kat
fundet..." med beskrivelse af katten, hvor den var fundet osv..

Mht. det med at standse op for katte og mindre dyr, så mener jeg at man skal
standse for hunde og større dyr, og hvis en person kører op bag i dig
betaler hans forsikring jo skaden på din bil.. MEN hvis man standser for kat
og f.eks. fugl, er det så ikke noget med at man deler 50/50`? Eller er det
måske kun moralsk?

MEN MEN MEN! Zasha! Jeg synes det du har gjort er godt gjort, og jeg bruger
nok din metode fremover

Hilsen Camilla -der nok snart bliver buh´et ud fra denne nyhedsgruppe

Fra : Erik

Dato : 28-03-04 03:05

On Sat, 27 Mar 2004 21:52:41 +0100, "Camilla Panduro Knudsen" <milla
snabela jyde punktum dk> wrote:

> [...]
>og f.eks. fugl, er det så ikke noget med at man deler 50/50`? Eller er det

Deter jo kun hvis man forvolder skader at man bliver straffet for at
bremse op. Ofte ved man jo godt at der ikke kører nogen lige bag ved.
Så er det da bare at forsøge at undgå påkørslen ved enten at bremse
eller forsøge at køre udenom.

Selv ved en eventuel påkørsel kan man jo bare holde ind til siden
(læs: forsigtig standsning) og så gå tilbage til katten.

Omvendt skal man jo heller ikke standse for en hund hvis der er stor
fare for at der vil indtræffe et sammenstød med en bagved kørende. Med
fare for at blive lynchet mener jeg jo ikke at man skal invalidere sig
selv eller den bagved kørende i forsøget på at undgå at påkøre et dyr.

Det er iøvrigt helt korrekt med skyldsfordelingerne.

mvh
Erik

<><><><><><><> The Worlds Uncensored News Source <><><><><><><><>

Fra : Puntofisken

Dato : 28-03-04 10:24

> [...]
> fare for at blive lynchet mener jeg jo ikke at man skal invalidere sig
> selv eller den bagved kørende i forsøget på at undgå at påkøre et dyr.

Der er jeg enig med dig, men jeg tror tit man som en ren reflekshandling vil
bremse op hvis man ser et dyr. Jeg husker min far gjorde det engang hvor vi
kom rundt i et sving og der var en kat der strøg ud på vejen. Til alt held
var der ikke nogen bag os, og katten nåede væk.

Fra : Kate

Dato : 28-03-04 22:57

"Puntofisken" <schou8@hotmail.com> wrote in

> men jeg tror tit man som en ren reflekshandling vil
> bremse op hvis man ser et dyr.

Lige præcis min tanke. Jeg _ved_ godt man ikke må standse for mindre
dyr, men jeg har meget svært ved at lade være, selv hvis det er et
lille bitte pindsvin. Hvis jeg kommer kørende og ser eksempelvis en kat
i siden af vejen så tager jeg farten af og prøver at trække ud, i hvert
fald så langt ud jeg kan komme. Heldigvis har jeg ikke påkørt et dyr
endnu.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Kristina R M Weimer

Dato : 29-03-04 13:14

Erik <esl@blaagaard-dyreklinik.dk> wrote:

> [...]
>fare for at blive lynchet mener jeg jo ikke at man skal invalidere sig
>selv eller den bagved kørende i forsøget på at undgå at påkøre et dyr.

Jag kör väldigt sällan bil, men vill minnas att det här åtminstone finns
en lag/regel som säger att du ska hålla ett sådant avstånd till
framförvarande bil att du hinner bromsa om bilen framför panikbromsar.
Sen kan man ju förstås bli anmäld för "ovarsamhet i trafik"
om man bromsar för något "onödigt". Själv bromsar jag nog för
allting, men har fått massor med skäll när jag skrek "bromsa" när det
hoppade en hare framför bilen... I Tyskland har jag sett bildekaler med
texten "Ich bremse für Tiere". Tycker det är lite sorgligt att det ska
behövas - men så tycker jag också mycket mer om katter än bilister

h. Kristina
--
There was no possibility of taking a walk that day.

Fra : zasha

Dato : 28-03-04 06:17

<klip> Jeg er ikke den store kattefan.. Faktisk bryder jeg mig ikke rigtig
om katte
> (skyd mig ...

</klip> Hilsen Camilla

*Booom*

Ej Camilla, det er da ok at du ikke bryder dig om katte, sålænge du tager
dit ansvar på dig som bilist/menneske, som du gjorde mht. katten. Faktisk er
jeg lidt imponeret at du afsatte tid til at hjælpe på dén måde du gjorde :)
Og at du læser med i katte-gruppen er da et fint træk ved dig, så du får
ingen *buuher* herfra, allerhøjst et *miaw* :)
--
Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

http://chocolade.dk (nu med påskeæg)
og
http://hei.homepage.dk (privat side)
og
http://www.onlinesalg.dk/default.asp?Firmaid=3636 (salg af blandede nye
varer til en billig penge)

Fra : Doris

Dato : 28-03-04 11:03

Om sommeren kører jeg fast rundt med en skovl i bagagerummet, da vi skal
køre på en strækning hver dag, hvor der næsten altid bliver kørt katte ned
:( de kender mig snart ved falck. Men 7-9-13 sidste sommer var der ingen :)
Hilsen Doris der er skør nok til at bremse for en fugl ;)

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 29-03-04 14:29

> Da jeg tog kørekort lærte jeg, at man ikke skulle bremse eller forsøge at
> undvige for en kat, men derimod for hunde og større dyr. Ja, selv på den
> måde er katte vist nedfældet i færdselloven (??? - nogen, der ved det?)

Det er ( i forsikrings- og skyldsmæssige sammenhæng) ændret til at man må
undvige katte og større dyr uden at få skylden ved sammenstød med
bagvedkørende. Ved "mindre" dyr er skylden delt 50/50 mellem parterne.

Mvh
Carsten

Fra : Marianne Juul Peders~

Dato : 28-03-04 16:18

zasha wrote:
> Jeg vil bare høre hvad I gør, når I møder en død (påkørt og
> efterladt) kat på vejen?

Sidste efterår havde jeg den triste oplevelse at jeg selv kørte en kat ned.
Det skete på en landevej med meget trafik, jeg havde ikke en chance for at
nå at stoppe, men holdt ind til siden lidt længere fremme.

Katten var død på stedet, så jeg kunne intet andet gøre end at chekke for
øretatovering og få lagt missen ind i vejkanten. Føj, det var væmmeligt

Da jeg kom hjem ringede jeg til Falck og bad dem hente missen, og der var
ingen problemer med det.

Men det nagede mig at der måske var nogen som ikke kendte til deres kats
skæbne, så jeg kørte tilbage på stedet med en stor seddel i en plasticlomme
hvorpå jeg havde skrevet hvad der var sket, en lille beskrivelse af katten
og at der var ringet efter Falck.

Så havde ejeren da i det mindste en mulighed for at få vished.

Den dag i dag, gibber det i mig især når jeg passerer det sted, og jeg håber
aldrig jeg skal komme ud for det igen.

--

Hilsen Marianne

http://www.netkatten.dk

Fra : zasha

Dato : 28-03-04 17:07

<klip>
> [...]
ned.
> Den dag i dag, gibber det i mig især når jeg passerer det sted, og jeg

Ja, det kan jeg sørme godt forstå, det står også som et skræk senario for
mig at køre en kat/et dyr ned....(jaja, da også et menneske for den sags
skyld)

Medfølende tanker til dig Marianne!

http://www.onlinesalg.dk/default.asp?Firmaid=3636 (salg af nye
kvalitetsvarer til goe' lave priser)