ilt
Fra : Nyberg

Dato : 28-04-04 19:21

Hej

Jeg her et lille AK på 80l hvor jeg tilsætter co2 og alt ser godt ud.

Men skal man til føre ilt ?
og hvornår dag eller nat?

MVH

René

Fra : Jasper Norman

Dato : 28-04-04 23:16

Hvis det hele er i perfekt "biologisk balance" skulle der ingen problemer
være. Men det er desværre sjældent tilfældet. Men ok, hvis du har ganske få
fisk, og masser af planter samt skifter vand rimeligt tit (en gang om
ugen/hver 14. dag) kan det da være at det lykkedes uden ilt. Men jeg
tvivler... Men der er vel ingen problemer i, at sætte en lille luftpumpe
til? Jeg véd godt at det ikke ser specielt "naturligt" ud med en strøm af
bobler. Men hvis fiskene ikke "gipper" i overfladen, skulle du være på
rimeligt sikker grund uden luft. Jeg tror dog ikke selv at jeg ville løbe
risikoen.

/Jasper

Fra : Nyberg

Dato : 29-04-04 07:31

Hej
Kunne det så være en fordel at man til føret ilt om natten hvor planterne
også danner ilt.

MVH
René

Fra : Martin Heller

Dato : 29-04-04 23:19

Jasper Norman wrote in <O3Wjc.1937$Ku4.594@news.get2net.dk>:

> [...]
> hvis fiskene ikke "gipper" i overfladen, skulle du være på
> rimeligt sikker grund uden luft. Jeg tror dog ikke selv at

Jeg tvivler på, at en luftsten har nogen reel betydning for
iltindholdet i vandet. Ilten kan kun komme til vandet ved
at diffundere fra luften i boblerne og ud i vandet. Hvis du
laver et estimat af boblernes samlede overflade, vil du nok
komme til den konklusion, at den er forholdsvis lille i
forhold til akvariets overfladeareal.

Hvis fiskene "gipper" i overfladen, skal man nok hellere
overveje at skifte vand frem for at tilføre luft med en
luftsten, for så er der nok noget helt galt med
vandkvaliteten.

Fra : TomCK

Dato : 29-04-04 10:05

"Nyberg" <nyberg@Test_err.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg her et lille AK på 80l hvor jeg tilsætter co2 og alt ser godt ud.
>
> Men skal man til føre ilt ?
> og hvornår dag eller nat?
Hej,
Du "skal" ikke.....men hvis du bruger luftsten, så brug den kun om natten.
Ellers kan du lige så godt pille dit CO2-anlæg af.
Læs evt denne artikel, der på glimrende vis beskriver emnet:
http://akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel.php3?id=74

mvh
Tom