akvarium giver sig :-(
Fra : Jessen

Dato : 28-04-04 18:07

Hej Ng

Ups !!!!

Ved den daglige opgave at samle blade op fra akvariumet, så ville jeg gøre
dæk glasset rent og opdagede at alu-rammen er begyndt at give sig. ja, på
den måde at hvis man måler tanken i hjørnerne for oven, så har de samme mål,
men ca. midt i er breden(dybden) på tanken 3-4mm. mere !!!

hjælp, er det normalt eller skal jeg på en lynende hurtig jagt efter anden
tank ?
er rimelig ny inden for akvarium-verden, så jeg er ik klar over om det er
"normalt" at den gir sig på midten, vi snakker om 160L's akvarium. der er
ingen midter sprosse på

Venligst

D.Jessen

jessen1@mail.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-04-04 18:46

hEJ

Jessen wrote:
> hjælp, er det normalt eller skal jeg på en lynende hurtig jagt efter anden
> tank ?

Bare rolig. Listen er kun til pynt og ikke andet. Det er silikonen der
holder sammen på dit akvarium.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Jessen

Dato : 28-04-04 19:02

Hej Igen

Så kommer det store spørgsmål
hvordan kan listerne give sig når jeg kommer vand i ?
som jeg fatter det, så vil jeg da mene at hvis listerne giver sig, så gør
glasene da vel også ???

Et nyt spørgsmål
hvor stor et varme legme skal i en 300L. tank ?

Venligst

D.Jessen - igen
jessen1@mail.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-04-04 19:55

Hej

Jessen wrote:
> Så kommer det store spørgsmål
> hvordan kan listerne give sig når jeg kommer vand i ?
> som jeg fatter det, så vil jeg da mene at hvis listerne giver sig, så gør
> glasene da vel også ???

Silikonen giver sig en smule og det gør glasset også.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 29-04-04 09:53

> Et nyt spørgsmål
> hvor stor et varme legme skal i en 300L. tank ?

Jeg har den regel der hedder 0.5+Watt pr. liter
Dvs. 150Watt til dit akvarie...

--
Alle flammer er født med lige ret og lige værdighed.
Enhver flamme vidrefører erindringen om at overleve, vidrefører og

Fra : Jan F.

Dato : 28-04-04 21:37

"Jessen" <jessen1@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "normalt" at den gir sig på midten, vi snakker om 160L's akvarium. der er

Hvis det er et AkvaStabil, så skal der være en aluliste på midten der holder
sammen på akvariet. Du bør øjeblikkelig sænke vandstanden ca. 10 cm og få
anskaffet en liste. Glasset på AkvaStabil og andre mærker er ikke
dimensioneret til at kunne holde uden alulisten i midten.

--

Jan F.

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-04-04 21:52

"Jan F." <itjfSLETDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> anskaffet en liste. Glasset på AkvaStabil og andre mærker er ikke
> dimensioneret til at kunne holde uden alulisten i midten.

Jeg vil give dig delvist ret!
Sidste år udskiftede jeg mit akvarie et 576 liters Akvastabil med et
Aquabase i samme størrelse,
og Aquabase akvariet er markant tungere end Akvastabil. Jeg har desværre
ingen tal for forskellen,
men det har inden for branchen været almindeligt kendt at Akvastabil
akvarierne er lavet af det tyndest
mulige glas. Så det er altså ikke alle akvarier med aluminiumsramme der
er lige dårlige, men hvis dit
"fuglebadekar" *ss* har givet sig så meget er det jo nok et
Akva(u)stabil du har.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-04-04 10:09

"Jan F." <itjfSLETDETTE@ofir.dk> wrote in message

> Hvis det er et AkvaStabil, så skal der være en aluliste på midten der
> holder sammen på akvariet. Du bør øjeblikkelig sænke vandstanden ca.
> 10 cm og få anskaffet en liste.

Rolig nu!

Manden beskriver en forskel på 3-4 mm, dvs. at hvert glas i så fald skulle
bruge 1,5-2mm. Det er altså ikke noget problem. Glas er et elastisk
materiale.

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 02-05-04 12:25

Jan Bøgh wrote:
> [...]
>
> Manden beskriver en forskel på 3-4 mm, dvs. at hvert glas i så fald skulle
> bruge 1,5-2mm. Det er altså ikke noget problem. Glas er et elastisk

Jeg havde et 120L helglasakvarie hvor forruden havde en udbøjning på
godt 17-18mm, så jeg mener ikke at der er anledning til panik.
Der var ikke nogen midterliste i.
Da det endeligt blev kasseret, var det pga. kiselalger under silikonen.

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og