Selskabs vs Ciklide akvarium.
Fra : Michael

Dato : 12-04-04 14:50

Hejsa

Det ikke diskuteres.

Jeg vil gerne høre hvad foreskellen er mellem et "alm" akvarium og et
ciklide akvarium.

- Vand / temperatur
- Sten / planter
- Pasning

Mich

Fra : Brizz

Dato : 12-04-04 15:11

> Jeg vil gerne høre hvad foreskellen er mellem et "alm" akvarium og et
> ciklide akvarium.

Jeg tager udgangspunkt i et malawi da det er det jeg har erfaring med.

> - Vand / temperatur

Hmm det svinger meget hvilke temperaturer et cichlide akvarie skal have. fra
23-28 grader og det er også derimllem et selskabs akvarie skal være.

> - Sten / planter

et typisk selskabsakvarie er gruset ret groft. hvor i et cichlide akvarie er
fint sand. Et malawi akvarie bestemmer man jo efter en biotop. Dvs hvilket
området af søen man vil "efterligne" men planter er ikke en typisk
bestanddel i et malawi akvarie. Men det er en smagssag. Jeg har en enkelt
stor plante.

> - Pasning.

Et malawi akvarie kræver ofte vandskifte. 1/2 del ca hver 14 dag. ellers er
det samme pasning som et selskabs akvarie.
med alm rengøring.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....325 l malawi akvarie

Fra : Michael

Dato : 12-04-04 15:40

Mange tak for det svaret.

Hvilken ciklider kan gå sammen i et 128 l. lige fra Maller til fisk,
"rejer/krebs" ??

Hvilket pris leje ligger ciklider på ??

Michael

Fra : Brizz

Dato : 12-04-04 16:34

> Hvilken ciklider kan gå sammen i et 128 l. lige fra Maller til fisk,
> "rejer/krebs" ??

Se der vil jeg håbe der er en anden der kan hjælpe dig for det er jeg rigtig
dårlig til. Jeg plejer at hente råd fra min lokale cichlide pusher
www.cichlidecentret.dk
Mht til størrelsen vil jeg knytte en enkelt kommentar. Jo større jo bedre.
Det giver større mulighed for sammensætning af fisk da en del malawi bliver
ret store10-18cm og så er 128l ikke ret meget. Men også mht vedligehold er
et stort akvarie nemmere at holde i balance. Så hvis du har plads/råd til et
større så giv det en overvejelse.

> Hvilket pris leje ligger ciklider på ??

På ovenstående side kan du også se priser på cichlider. Men regn med de
koster mere end guppyer og neonfisk. Men det. Men du vælger selv om det skal
være vildt fangede(dyre) eller opdræt(billigere)

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....325l malawi

Fra : Paw Stevnbak Anderse~

Dato : 14-04-04 01:41

Hej Mich,

Jeg har et 128L med bl.a. lidt cichlider. Cichliderne er Apistogramma
cacatoides (dværgcichlider fra Sydamerika), en han og to hunner. Jeg vil
gætte på at andre dværgcichlider fra Sydamerika også vil egne sig til
akvariestørrelsen. Ud over cichliderne har jeg et sugemallepar (ancistrus
sp.) som yngler på liv og løs (lægger æg i et stykke bambusrør), og 7 stk.
pansermaller (C. sterbai), og et par honningguramier (hører egentlig ikke
til her, da de er fra Asien - men trives ok i akvariet).

Vandet er københavns postevand - dog iltet et døgn i en tønde før vandskift,
ca. 1/3 en gang om ugen. Temperatur er 27 C. Har et udvendigt Eheimfilter
på, som jeg har skruet kraftigt ned for gennemstrømningen af, så fiskene
ikke blæses rundt i akvariet. Der er en lille luftpumpe på (sugemallerne kan
godt lide højt iltindhold i vandet - men det kvæler til gengæld
planterne...). Bundlaget er fint lyst sand - både cichliderne og
sugemallerne graver huler i sandet under trærødder, og pansermallerne elsker
at gennemsøge det fine sand for føde. Der masser af trærødder og nogle halve
kokosnøddeskaller (huler til cichliderne), og et bambusrør til sugemallerne.
Planterne er hårdføre versioner af javabregner, anubias, lidt flydeplanter
(til guramierne). Pasningen er hovedsagligt fodring, vandskift og lidt
rengøring i akvariet - og ellers bare nyde fiskene for enden af spisebordet

Mvh. Paw

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 14-04-04 14:53

Lige et side spørgsmål - hvordan kan ilt kvæle planter???

Vh
Mikkel

Fra : Lars Stigaard

Dato : 14-04-04 19:43

"Mikkel Stepién Munk" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> Lige et side spørgsmål - hvordan kan ilt kvæle planter???

Det er ikke ilten der kvæler planterne, men der imod den "udvaskning" af CO2
som planterne lever af. Planterne død ikke, men sløver deres vækst (
hvilket der oxo kan være en fordel ;) )

--
Mvh.
Lars Stigaard