Forslag til malawi-besætning ??
Fra : Claus

Dato : 12-04-04 14:45

Hej med jer.........

Jeg skal igang med en Malawi-balje ( 325 liter ) og vil høre jeres forslag
til en fornuftig sammensætning af Malawi'er. Jeg havde malawier for 5 år
siden og skal nu igang igen.

Mit spørgsmål er :
Hvilke arter vil I sætte sammen ?
Han til hunner - 2 hanner / 3 hunner i hver art aller hvad ?
Hvor mange fisk vil lade gå i en 325 l ?

Hvilke maller vil I foreslå ?

Akvariet bliver bygget op med BTN Malawi baggrund og stenene bliver
Ølands-skifer i rå mængder med masser af huler. Jeg vil som sidst jeg havde
Malawi ikke have nogen planter - så det bliver et rent sten - akvarie

Claus

Fra : Jasper Norman

Dato : 12-04-04 23:06

Har selv (genstartet) et 480L. Med dette "lille" akv. blev jeg rådet til at
holde Mbuna cichlider, som jo holder meget af huler mm. De er rimeligt
fredelige, selv om man sagtens kan komme ud for de mere hidsige af slagsen.
Jeg har været på besøg nogle steder, og alle har haft nogle stykker af
"Golden Spec" gående. Jeg har selv købt 5 stk... Både hanner og hunner er
helt gule, meget fredelige, og giver et friskt farvepust til et ellers
typisk "blåt" malawi akv. Ellers har jeg anskaffet mig nogle "Cynotilapia
afra, lumbila" som har ry for at være lidt af en "bisse". 5 stk.
"Labidochromis hongi, red top" er der også blevet plads til, samt 5 stk
"Labeptropheus Trewavasae" som bliver op til 15 cm. mod de andres ca. 9-12
cm. Derudover et par ualmindelige grimme sugemaller, som allerede nu er
store (15 com) og som ender på panden hvis de bliver ret meget større.
(undersøgte ikke hvor store de rent faktisk bliver...dumt) Alle mine fisk er
unger, da jeg dels godt kan lide at se dem vokse op, og dels pga. at min
bedre halvdel hellere vil bruge pengene på bleer end på 20 fisk til 200,-
stykket

Men jeg ved selvfølgelig ikke hvad du har tankerne... om du ditto vil have
Mbuna cichlider, eller om du er til rovfisk. Da jeg selv sidst havde akv.
var det rovfisk, jeg gik op i. Denne gang er mit akv. en smule mindre, og
jeg er i mellemtiden blevet "familiemand" og vil gerne bare have noget der
er pænt at se på, samt den interressante adfærd cichlider lægger for dagen.
Jeg er imidlertid sikker på, at de fleste vil være enige med mig i, at dit
akv. er en smule for småt til rovcichlider. Men som du beskriver det, lægger
du også op til et Mbuna akv.

Jeg er selv lidt i tvivl om sammensætningen, men tror at jeg vil beholde 2
hanner til 3 hunner (hvis den ene han får lov til at være i fred) Men med et
Mbuna akv. gør det ikke noget at der er en lidt "tæt" fiskebestand. Og idet
de er mere fredelige end "alm." cichllider kan det jo også lade sig gøre at
have flere fisk. Det slider naturligvis mere på vandet, men det må jo bare
skiftes det oftere. (eller filtreres bedre / kraftigere)

Efter min mening gør det heller ikke noget at der er mange fisk (lidt svært
at definere mange idet Mbuna´er jo holder af at gemme sig i huler, er
det jo meget rart at der er noget at se på hele tiden.

Jeg ved ikke om du allerede har købt din BTN baggrund. Men hvis jeg var dig,
ville jeg se mig om efter de mange gode opskrifter på hjemmelavede
baggrunde, før jeg smed 2.000,- ud på noget pap. Bevares de er flotte, men
de er sq dyrere end deres vægt værd i guld. Er penge ikke noget problem, er
det naturligvis en nem, og flot løsning, men med et nyopstartet akv. er der
mange ting / fisk hvor pengene kan sidde lidt løst i lommen. Skriv hvis du
vil have nogle links til baggrunde.

PS. Jeg har en CD liggende med en beskrivelse af alle malawier. (CD ver. af
den "Store Dyre Bog" som jeg ikke kan huske hvad hedder) Du er velkommen til
at skrive, og jeg skal gerne sende dig en "beskrivelse" af fisken.

God fornøjelse med akv.

Mvh

Jasper

!!!!! husk at fjerne "FJERNES" i e-mail adr.

Fra : Claus

Dato : 14-04-04 14:17

Hej Jasper !

Jeg takker og bukker for dit indlæg - Herligt at læse !

Jeg fornemmer en vis entusiasme bag svaret !

Hvad angår baggrunde....... så er den ikke købt endnu. Synes bare ikke jeg
har tid til at lave en selv, har et job der kræver meget tid
Men måske skulle man springe ud i det ? Er der måske nogen i gruppen, der
laver baggrunde til andre på hobby-plan ?

Claus

Fra : Jasper Norman

Dato : 14-04-04 23:49

Tja... véd ikke med dig, men for os med 2 små børn, 2 biler osv. var jeg
glad for at opdage en side, www.akvanet.dk hvor der beskrives hvordan man
laver en nem, billig (og usædvanlig flot) baggrund af noget såkaldt
kardus-papir. Resultatet bliver efter min mening enestående til prisen...
Men kunne jeg vælge ville jeg da snuppe B2N baggrunden

Laver man baggrunden af det billige materiale, kan man på den anden side,
med god samvittighed købe vildtfangede fisk i stedet !

Mvh

Jasper