Levende sten
Fra : André Høstrup

Dato : 11-04-04 11:59

Nu ved jeg godt at det er noget man forbinder med et saltvands akvarie, men
kan det lade sig gøre at lave levende sten til et ferskvandsakvarie og i så
fald, hvilken type sten skal der så bruges ? (lavasten)

--
Regards André Høstrup

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-04-04 18:25

> [...]
> kan det lade sig gøre at lave levende sten til et ferskvandsakvarie og i

> fald, hvilken type sten skal der så bruges ? (lavasten)

Hvis du prøver at lede lidt selv efter "live rock" på google, ville du ikke
stille dit spørgsmål.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Jasper Norman

Dato : 11-04-04 23:10

Nu er det her jo et forum hvor man spørger efter råd + hjælp fra andre. Der
er ingen der siger at man skal udtømme alle andre muligheder før man "vover
pelsen" og spørger. IMO er det da et interessant spørgsmål, der helt klart
falder inden for denne gruppes rammer.

/Jasper

Fra : André Høstrup

Dato : 12-04-04 01:30

Hej Thomas, desværre hjalp det mig ikke ret meget, da jeg ikke har et
saltvands akvarie, blev kun kloger af det og fandt ud af at den slags
levende sten ikke kan bruges i et freshwater akvarium.

Jeg havde tænkt noget i henretningen af at kunne bruge lavasten til
formålet, men hvordan man lige får dem gjort levende så de virker som et
biologisk filter i akvariet, det er jo det store spørgsmål, for de skal jo
podes på en eller anden måde.

Og de vil nok heller ikke virke lige så effektivt ? men nogen må vide noget
om det derude.

--
Regards André Høstrup

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 12-04-04 09:05

> [...]
> podes på en eller anden måde.
>
> Og de vil nok heller ikke virke lige så effektivt ? men nogen må vide

Hvis det bare er fordi de skal virke som biofilter så skal du bare sørge for
der er en svag gennemstrømining igennem dem så kommer bakterierne selv.
Det er jo også derfor at man tager lidt filter materiale fra et fungerende
akvarie hvis man starter et nyt op....

--
Alle flammer er født med lige ret og lige værdighed.
Enhver flamme vidrefører erindringen om at overleve, vidrefører og

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 14-04-04 08:54

"André Høstrup" <meg@NOSPAMcool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan det lade sig gøre at lave levende sten til et ferskvandsakvarie og i

> fald, hvilken type sten skal der så bruges ? (lavasten)

Indenfor saltvand bruger man kalksten til formålet, så mon ikke det også kan
bruges i ferskvand ? Det største problem mht. brugen af "levende" sten er
nok at vandcirkulatioenen skal være meget høj, ikke under 10 x vandvolumen
pr. time. Dvs at du i et 250 l akvarie som minimum skal have en pumpe med
2500 l/t, tror ikke der er mange ferskavandsfisk der bryder sig om så meget
turbulens.....

Det er ikke noget jeg kan "forsvare" bidenskabeligt, blot et udslag aqf min
egen fri fantasi

/Ole

Fra : Kim Adersen

Dato : 15-04-04 01:21

14-04-2004 09:53:30 >>>
> [...]
>sig om så meget
>turbulens.....
>
>Det er ikke noget jeg kan "forsvare" bidenskabeligt, blot

Man bruger bestemt ikke kalksten til det formål at have
levende sten i saltvand. Det er ganske enkelt noget sludder,
(som desværre nogle forhandlere er røget med på). Levende
sten er pr. definition sten fra koralrev, som har en enorm
porøsitet, og netop porøsiteten gør, at de får en ekstrem
stor overflade, overflade hvor bakterierne kan sidde på og
"æde" affaldsstofferne. Derfor er de levende. Kalksten er
bestemt ikke særlig porøse, og derfor kan de ikke opnå
betegnelsen "levende sten" De er "bare" kalksten, og har det
formål at være med at til opretholde et passende kalkindhold
i vandet.

Men du har helt ret i, at det er vand cirkulationen der er
problemet, hvis man skulle benytte dem til ferskvand. For
netop fordi de kan indholde så mange bakterier, så vil en
ringe vandcirkulation blot resultere i, at de efter kort tid
er rene nitratbomber i stedet. Derfor bør man af princip
ikke bruge nogle som helst former for porøse sten i et
akvarium med ringe cirkualtion. Det vil gå galt, eller
alternativt skal de op og renses temmeligt tit. (ligesom
bundlag, filtersvamp osv).