lidt ciclide-hjælp :-)
Fra : Per Dronninggaard

Dato : 11-04-04 09:12

Hej

Jeg har haft et selskabsakvarie (190L hjørneakvarie) kørende i snart lidt
over 1 år, men kunne nu godt tænke mig at prøve med nogle ciclider istedet.

Men jeg må indrømme at jeg ikke lide overskuer at skulle tømme mit akvarie
for vand og sten for at starte op fra bunden af igen (det kan selvfølgelig
blive nødvendigt, men jeg håber da jeg kan slippe). Derfor vil jeg høre om
der ikke er nogle cicklider som vil kunne gå i sådan et akvarie jeg har uden
man f.eks. skal skifte bundgrus (jeg har 2-3mm sten liggende). Trærødder og
lign. kan jeg jo tage op rimelig let og evt. sætte nye ting ned. Men det
er bundgruset jeg tænker på...

Hvilke cicklider kan gå med sådan grus og i mit 190L ??? Ville gerne have
nogle med nogle farver.

Any one

På forhånd tak

Per

---

Fra : Per Dronninggaard

Dato : 11-04-04 10:00

Lille rettelse til mit grus..Det er større sten tættere på 4-5 mm

---

Fra : Jasper Norman

Dato : 11-04-04 23:24

Hej.

Hvis du ikke kan overskue at skifte vandet, tror jeg, med alt mulig respekt,
ikke at du er klar / gider at have cichlider. Disse elsker/kræver hyppige
vandskift på 1/3 - 1/2 hver eller hver anden uge. Idet du er vant til et
selskabsakvarie, vil du blive overrasket over fiskenes lyst til at æde/grave
planter. Det er derfor svært at få gang i en rigtig plantevækst. Derfor (og
sikkert også af mange andre grunde, det hyppige vandskifte)

Mht. gruset, er idéen at cichliderne graver i sandet for at bygge reder mm.
samt sortere dette for foder. Jeg tror ikke at fiskene fil føle sig godt
tilpas med grus. At de vil overleve er der ingen tvivl om, men jeg tror ikke
du skal regne med at få yngel ud af det. Det er generelt meget hårdføre
fisk, så jeg tror ikke at du vil opleve nogle dødsfald.

Men på den anden side... hvis du virkelig gerne vil have chiclider, er det
jo "bare" at rive en formiddag ud af kalenderen og få tømt det gamle, fyldt
noget godt renset sand deri og dekorere det med stenhuler.. Hvis akvariet
har kørt som selskabsakvarie i et år (uden hyppige vandskift, har jeg på
fornemmelsen er det en kærkommen lejlighed til at få renset det helt
ned.

Efter min mening, vil du gå glip af en hel masse hvis du vælger at sætte
nogle chiclider ned i et "gammel tilkørt" akvarium. En del af fornøjelsen
(hos mig) er, at tilrette det nye akv. efter bedste evne og herefter følge
fiskene i deres nye omgivelser. Men ok, hver sin fornøjelse.

Mvh

Jasper

Fra : Jan F.

Dato : 12-04-04 13:18

> [...]
istedet.

> Hvilke cicklider kan gå med sådan grus og i mit 190L ??? Ville gerne have

Du kan prøve med sydamerikanske dværgcichlider, de kan godt gå i et
selskabsakvarie alt afhængigt af hvilke andre fisk du har der.

Jan F.

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 12-04-04 14:30

De første cichlider jeg prøvede med var nogle cichlisoma nigrofaciatum
(Zebra cichlider) for 20 år siden. Jeg købte nogle små søde nogle og puttede
dem i selskabsakvariet. 6 måneder senere var der stort set kun dem tilbage
men jeg havde så fornøjelsen af at se dem yngle. De er efter min mening
cichlidernes guppy'er. Så hvis det er den spændende yngleadfærd du vil se er
det helt klart en fisk jeg kan anbefale, men du skal nok ikke regne med at
de lader neonfisk og lign være i fred :)

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr