Sølvhaj eller Balihaj ????
Fra : Brian Mathiassen

Dato : 04-04-04 21:12

Sølvhaj eller Balihaj ?

Nu er forvirringen blevet så stor, at jeg er nød til at søge gruppens hjælp!
Ifølge min fiskehandler har jeg en sølvhaj. (jeg har desværre ikke arts
navn) Hver gang jeg søger på nettet efter sølvhaj kommer der billeder af en
Balihaj. (Balantiocheilus melanopterus) På flere hjemmesider er Sølvhaj og
Balihaj synonymt. Det er så her min store forvirring kommer, hvad er det for
en fisk jeg har? Det har lykkes mig at finde et billede af (måske) en
sølvhaj,

(se http://www.mbakvarium.dk/Fisk.htm lidt nede på side) og det er sådan en
fisk jeg har. Så er det mit spørgsmål kommer. Er det en sølvhaj, og hvad er
dens arts navn? Håber der er nogen der kender svaret.

Med venlig hilsen Brian

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-04 22:24

Brian Mathiassen skrev:

> (se http://www.mbakvarium.dk/Fisk.htm lidt nede på side) og
> det er sådan en fisk jeg har. Så er det mit spørgsmål kommer.
> Er det en sølvhaj,

Det er dybt forvirrende når akvariepusherne bruger mere eller
mindre hjemmestrikkede navne for deres fisk.

Balantiocheilos melanopterus(*) er normalt den man kalder for
sølvhajen, men hvorfor hulen ikke bruge det latinske navn og
dermed undgå forvirringen i første omgang?
(*) <http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/silver.htm>.

> og hvad er dens arts navn?

Den såkaldte sølvhaj på: <http://www.mbakvarium.dk/Fisk.htm>
hedder Pangasius hypophthalmus. Den kan i øvrigt blive over
1 meter lang i naturen, så den hører ikke hjemme i et akvarium
på et par hundrede liter vand. Den hører hjemme i et bassin på
flere tusind liter vand, efter min mening.
<http://www.aquariumsite.com/fish/siamese_shark.php>, hvilket
drejer sig om en ungfisk. På følgende side kan du se dem i
forskellige størrelse fra ungfisk til voksne:
<http://www.planetcatfish.com/catelog/pangasii/pangasiu/172_f.php>.

--
Hilsen
Madsen