Begynderspørgsmål
Fra : vvv

Dato : 02-04-04 20:50

Hej
Jeg har, for et par uger siden, købt et såkaldt begyndersæt sammen med min
søn.
Det er et akvarium på 83l med varmelegeme, lysamatur og en pumpe på 300l/t

Da jeg har læst at akvariet helst skal stå færdigt et stykke tid inden
fiskene kommer i, står det nu kun med sten og planter - i næste weekend
kommer fiskene.
Inden da har jeg lige et par (måske håbløse) spørgsmål jeg håber i vil svare
på.

Akvariet står ret stabilt på 25 grader er det passende?

Af fisk havde vi tænkt os følgende:

En flok Neon (hvor stor er en "flok" 5? 10?)
1-2 maller
Gubbier
Mollyer
sværddragere
Er der andre, bedre, gerne børnevenlige ideer?

mht til de sidste tre er det så bedst at nøjes med et par af hver, flere par
af hver, eller er en enkelt han og flere hunner løsningen?

Hvad med foder? kan man lave det selv med fordel - ikke bare økonomisk -
eller kan man lige så godt bare give dem flager fra dyrehandlen. Kan men fx
fodre dem med den salat der nu blev tilbage fra aftensmaden?

Jeg kan fra en kammerat få nogen vældig hyggelige små hummerlignene krepsdyr
på ca tre cm. de lever lystigt på bunden af hans akvarium, de spiser rejer -
det virker som om de går godt i spænd med de øvrige fisk og ungerne synes de
er sjove, men er der noget vi skal passe på der? ved desværre ikke hvad de
hedder.

Bør man tilsætte CO2 til et almindeligt begynderakvarium eller er det kun
for algehadende eksperter?

I pumpen, der er en sort fætter der bor nede i akvariet, er der et
integreret filter bestående af to dele: noget der mest ligner stiv
grydesvamp, og en pose med kul. Hvordan skal de renses/behandles hver i sær?

Og hvis der skulle være noget jeg slet ikke har tænkt på så husk mig endelig
på det

Hilsen
Martin
vvv2dkXXXYYY@XXXYYYtdcadsl.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-04-04 21:05

vvv skrev i et indlæg på usenet:
> Da jeg har læst at akvariet helst skal stå færdigt et stykke tid inden
> fiskene kommer i, står det nu kun med sten og planter - i næste
> weekend kommer fiskene.

Indtil nu helt fint.

> Akvariet står ret stabilt på 25 grader er det passende?

Til de fisk, som du nævner er det helt OK.

> En flok Neon (hvor stor er en "flok" 5? 10?)

Mindst 10 - det er en stimefisk, der gør sig bedst i flok.

> mht til de sidste tre er det så bedst at nøjes med et par af hver,
> flere par af hver, eller er en enkelt han og flere hunner løsningen?

Som I selv synes - de vil få en del unger - men de fleste vil blive
ædt - men hvis der er godt med planter, så skal der nok være enkelte,
der overlever.

> [...]
> økonomisk - eller kan man lige så godt bare give dem flager fra
> dyrehandlen. Kan men fx fodre dem med den salat der nu blev tilbage

Til de nævnte fisk er flagefoder helt OK - tørrede salatblade er OK -
men lidt besværligt - levende foder som dafnier, myggelarver og lign er
også OK - men ikke nødvendigt....

> [...]
> de spiser rejer - det virker som om de går godt i spænd med de øvrige
> fisk og ungerne synes de er sjove, men er der noget vi skal passe på

Kender dem ikke - men hvis børnene synes, at de er sjove, så få da bare
nogle stykker.

> Bør man tilsætte CO2 til et almindeligt begynderakvarium eller er det
> kun for algehadende eksperter?

Det er mest for at få planterne til at stortrives - men jeg har aldrig
brugt det - og mine planter trives fint.

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Morten Guldager

Dato : 02-04-04 21:12

Fri, 02 Apr 2004 at 19:50 GMT vvv wrote

> Akvariet står ret stabilt på 25 grader er det passende?

Tror jeg nok.

> [...]
> Mollyer
> sværddragere
> Er der andre, bedre, gerne børnevenlige ideer?

Det var mange fisk til 80 liter. Jeg ville stoppe ved 10 stk. Så har
I også "lidt ekstra vand" til eventuelle unger.

Jeg synes gubbier er sarte.

Bemærk at ikke alle fisk skal have det lige varmt. Nogle arter vil
også gerne have brakvand mens andre helst vil have "mineralvand".
Google kan sikkert hjælpe jer til at kontrolere jeres valg af fisk inden købet.
(mine fisk er meget blandede, måske dumt...)

Jeg vil anbefale dig at starte med en eller to fisk og lige lade dem få
de biologiske processer igang inden du plopper max 8 andre fisk derned.

> Bør man tilsætte CO2 til et almindeligt begynderakvarium eller er det kun
> for algehadende eksperter?

Giver CO2 ikke bare algerne endnu bedre vilkår? (jeg gætter her...)

> Og hvis der skulle være noget jeg slet ikke har tænkt på så husk mig endelig
> på det

Jeg har også godt 80 liter i min tank. Jeg skifter 20 liter (2 spande) hver uge.

Tænd/sluk ur til lyset. Ikke mere end 12 timers lys daglig, ellers kommer
algemonsteret og besttter jeres tank.

/Morten (som har haft fisk i 6 måneder nu)

Fra : vvv

Dato : 02-04-04 21:27

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse
> Fri, 02 Apr 2004 at 19:50 GMT vvv wrote
>
> Giver CO2 ikke bare algerne endnu bedre vilkår? (jeg gætter her...)

Hmmm
Som jeg har forstået det giver tilsat CO2 planterne så gode vilkår at de
"hugger" alle næringssaltene fra algerne som derved kun bliver en parentes i
akvariet, men der er er alverdens muligheder for at jeg har misforstået det
da min viden indtil nu kun er teoretisk.

Martin

Fra : Michael Larsen

Dato : 05-04-04 12:26

vvv wrote:
> [...]
> akvariet, men der er er alverdens muligheder for at jeg har misforstået det
> da min viden indtil nu kun er teoretisk.

Jo princepelt set har du ret, der er dog andre faktorer der også spiller
ind. Og CO2 er bestemt ikke nødvendig i dit akvarium.

Som en anden i tråden sage, vil anbefale dig ikke bare at kaste alle
fiskene i på en gang, 1-3 i akvariumet først, dernæst MAX en fordobling
om ugen (som tommelfinger regle med tryk på MAX).
Jeg er lidt "bange" for at de krebs du omtaler, er de ferskvands
flodkrebs(har ikke lige der latinske navn her) er dem der også
temmmeligt vildledende bliver solgt som "blå hummer". iså fald
skal du være forberedt på at de nem bliver op til 15 cm !!, og så kan
godt glemme at om planter, de bliver revet op af bunden, lige så hurtigt
du kan plante dem.
Som små er de meget søde, men når de bliver lidt større, har de deres
egen mening om hvordan dit akvarium skal se ud, og der tager dem kun ca.
en halv nat at omdekorerer dit eller så flotte akvarium *S*

--
Mvh.
Michael Larsen

http://www.tech-nic.dk/akvarie/