En måske skør ide
Fra : Anders

Dato : 29-03-04 20:41

Hej NG.
Jeg er helt ny, og jeg mener virkelig helt ny, her i gruppen.
Jeg er begyndt at lege med en ide, at købe et akvarie. Jeg har været inde og
snakke med den lokale akvariehandler, og har fundet ud af at der skal en
hvis form for finanser bag et sådant projekt hvis det skal ligne noget.
Tænker her på ca 250 liter.
Jeg har fået ideen om et saltvands akvarium. Og derfor er mine spørgsmål
Er det sværere at holde end et ferskvand?
Dyrere? (lokale akvariehandler er kun ferskvand)
Kan man købe små rokker til at gå i et sådant akvarium?
Der er sikkert mange flere spørgsmål, men det var dem jeg lige kunne komme
på.

Og hvor kan man finde en begynder guide til det her. For der er vist
væsentligt flere ting i det ende jeg regnede med.

Mvh Anders.

Fra : ibber

Dato : 29-03-04 20:58

Du kan da få ferskvandsrokker

Fra : Anders

Dato : 29-03-04 21:13

ibber" <12347@ishoejby.dk> wrote in message
Du kan da få ferskvandsrokker

Det anede jeg ikke. Så var det måske nemmere at lave et ferskvandsakvarium?

Mvh Anders

Fra : ibber

Dato : 30-03-04 07:36

Jeg har selv haft et par stykker, de koster omkring kr 500 for sådan en
sjover
Når du er nybegynder er det nok bedst at starte med ferskvand
se billeder af rokker til ferskvand her
http://www.eniro.dk/query?q=sting+ray&what=images

Fra : hj

Dato : 02-04-04 10:56

En god begynder artikel til saltvand er her :
http://akvariet.terrabyte.dk/opstart01.htm

Finn

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-03-04 21:19

"Anders" <maria_og_anders@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har fået ideen om et saltvands akvarium. Og derfor er mine spørgsmål
> Er det sværere at holde end et ferskvand?

Svaret på dit spørgsmål er desværre både ja og nej *s*
Alt efter hvordan man kommer fra start, og om man hopper over gærdet hvor
det er lavest.
Desværre er det sådan med saltvand akvarier at du altid kan få noget som
er både bedre og ikke
mindst dyrere, uden at man kan få en dokumenteret forbedring.

> Dyrere? (lokale akvariehandler er kun ferskvand)

Ja, det er markant dyrere, ikke kun i opstart men også i drift. F.eks har
jeg et 576 liters akvarie hvor der er 2x250W plus 54W. Så meget lys bruger
man jo ikke over ferskvands akvarier.
Mit akvarie bruger ca 7000 Kwh om året, så jeg får et pænt julekort fra
københavns energi.
Fisk er også dyrere, men ikke nødvendigvis, og så skal der jo ikke så
mange i som man normalt
propper i et ferskvands akvarie.

> Kan man købe små rokker til at gå i et sådant akvarium?
Man kan godt få rokker til akvariet, men det duer bare ikke, for deres
svømmevis gør at akvariet skal være MANGE gange større end vi kan give dem.
Der er nogen som har forsøgt at holde dem, men de er døde i løbet at ret
kort tid.

> [...]
>
> Og hvor kan man finde en begynder guide til det her. For der er vist
> væsentligt flere ting i det ende jeg regnede med.

Kig på denne artikel, den kommer rundt om ret mange ting.
http://akvariet.terrabyte.dk/opstart01.htm

Ellers er stedet hvor saltvandstosserne findes,
http://www.nordicreefforum.dk

Carsten