Syg skalar
Fra : Thomas B

Dato : 27-03-04 18:40

Hejsa !

Jeg har haft (har) sygdom i mit akvarie Svamp, Finneråd ,Fiskedræber.
Desvære er der gået alt forlang tid inden jeg har fået sat behandling igang
Imod svamp der findes åbenbart 2 typer af svamp indvendig og udvendig.
mine skalar har haft indvendig svamp i 3 uger før jeg fik snakket med en der
sagde det med indvendig svamp.

3 skalar er døde. 2 er ved at blive friske igen (De opføre sig som i de gode
gammle dage). Men der er en Skalar der ikke har det for godt den vil ikke
spise og selve hale finnen er væk (ved ikke om det hedder det)
Vokser finnen igen hvis den bliver rask. Eller der det bedst at aflive den

Mvh. Thomas

Fra : Jon Batsberg

Dato : 28-03-04 18:21

> Men der er en Skalar der ikke har det for godt den vil ikke
> spise og selve hale finnen er væk (ved ikke om det hedder det)
> Vokser finnen igen hvis den bliver rask. Eller der det bedst at aflive den

Normalt vokser finnen ud igen, men KUN hvis den ikke er bidt af helt inde
ved "roden".
Et gammelt råd for at undgå betændelse i en af-bidt finne, lyder at tilsætte
en teske-fuld havsalt.
Hvis finnen er bidt helt ind til roden tror jeg at den skal aflives.

M.v.h.
J.B.

Fra : Martin Heller

Dato : 29-03-04 09:12

Jon Batsberg wrote in
<4067098a$0$18696$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>:

> Et gammelt råd for at undgå betændelse i en af-bidt finne,
> lyder at tilsætte en teske-fuld havsalt.

En teske havsalt? Pr hvad? Hvis du kun putter en teskefuld
salt i et akvarium af en nogenlunde normal størrelse gør
det hverken fra eller til. Eller gælder placeboeffekten
også for fisk?

Fra : Jon Batsberg

Dato : 29-03-04 16:42

> En teske havsalt? Pr hvad? Hvis du kun putter en teskefuld
> salt i et akvarium af en nogenlunde normal størrelse gør
> det hverken fra eller til. Eller gælder placeboeffekten
> også for fisk?

Vi er nok i det vittige hjørne idag.. fejlen var dog min.
Svaret er:
en SPISE-ske fuld pr. 128 liter.
Det skal være havsalt da det ikke indeholder jod.

M.v.h.
J.B.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-03-04 16:50

Hej

Jon Batsberg wrote:
> Vi er nok i det vittige hjørne idag.. fejlen var dog min.
> Svaret er:
> en SPISE-ske fuld pr. 128 liter.

Jeg bruger 100-200gram pr 100 liter.

> Det skal være havsalt da det ikke indeholder jod.

Det tager de næppe skade af, så almindelig køkkensalt kan sagtens bruges.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-03-04 17:32

"Jon Batsberg" <batmandenFJERN@hotmail.com> wrote in message

> Vi er nok i det vittige hjørne idag.. fejlen var dog min.
> Svaret er:
> en SPISE-ske fuld pr. 128 liter.

Husk endeligt at holde skeen hen foran ruden og bank lidt på glasset, så du
er sikker på at den stakkels fisk /ser/ skeen - for det er vist den
vigtigste effekt.

> Det skal være havsalt da det ikke indeholder jod.

Jod er da ellers godt for sår

vh
Jan

Fra : Jon Batsberg

Dato : 29-03-04 19:10

>Husk endeligt at holde skeen hen foran ruden og bank lidt på glasset, så du
>er sikker på at den stakkels fisk /ser/ skeen - for det er vist den
>vigtigste effekt.

>Jod er da ellers godt for sår

Situationen ses dagligt i denne gruppe. En tilfældig perosn måske ligefrem
en nybegynder
stiller et spørgsmål til gruppen.
Dyb tavshed... Timerne går.. Ingen svarer...
Til sidst svarer en så godt han kan (i dette tilfælde mig) for at hjælpe
staklen.
Nu går det stærkt! Alle ved pludselig ALT om enmet og kritiserer for fulde
gardiner!

Det er fanme nemt at sidde og lege: "hold mig udenfor selvom jeg er den
klogeste i verden-hov,
han skrev noget tivivlsomt-jeg demonstrerer lige min IQ-kapacitet-type.."

Hvis i lægger inde med en viden så del den dog med omhu til dem der mangler
hjælp istedet for at køre
den-der-ler-sidst-ler-bedst-stilen.. Hvor gamle er I? 15 år?

J.B.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-03-04 20:11

Hej

Jon Batsberg wrote:
> Nu går det stærkt! Alle ved pludselig ALT om enmet og kritiserer for fulde
> gardiner!

Jamen, vi kan da komme med kildangivelse. 2% saltopløsning i normal
tilstand og 4% ved sygdombehandling i en halv time, hvorefter halvdelen
af vandet skiftes, så niveauet kommer ned på 2%. Kilde: Ad Konings.

En spiseskefuld indeholder vel noget der ligner 30 gram, så der har du i
tilfælde af sygdomsbehandling kun nok til 7½ liter vand.

Hvorfor kommer vi først nu på banen. Fordi et opslag på Google ville
give et svar meget hurtigere end at vente herinde.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jon Batsberg

Dato : 29-03-04 20:45

> [...]
>
> En spiseskefuld indeholder vel noget der ligner 30 gram, så der har du i
> tilfælde af sygdomsbehandling kun nok til 7½ liter vand.

Fint.
Mit svar var ren citat af min dyrehandler, men så har jeg da lært det med.

J.B.

Fra : Martin Heller

Dato : 29-03-04 23:42

Karsten Feddersen wrote in
<4068743f$0$242$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Hvorfor kommer vi først nu på banen. Fordi et opslag på
> Google ville give et svar meget hurtigere end at vente
> herinde.

F.eks. dette udemærkede indspark til salt-diskussionen:
<http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&frame=right&th=306482cbf76644f&seekm=3c910ca9%240%2429622%24ba624c82%40nntp02.dk.telia.net#link1>

eller i en kort udgave:

<http://makeashorterlink.com/?G12D260E7>.

Fra : Jess V. Gade

Dato : 31-03-04 22:18

On Mon, 29 Mar 2004 20:09:35 +0200, "Jon Batsberg"

Enig der J.B!

"Enormt" konstruktivt svar fra Jan....

...not...

Mvh
Jess
--
Email:
jga snabela jga.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-04-04 12:27

"Jess V. Gade" <jessgade@UlUbUlUstofanet.dk> wrote in message

> Enig der J.B!
>
> "Enormt" konstruktivt svar fra Jan....

Prøv lige at følge tråden.
Jeg har ikke nogen mening om hvordan den syge scalare skal behandles - /jeg/
ville slå den ihjel - men det er næppe et specelt eftertragtet råd, så
derfor undlader jeg at kommentere det oprindelige spørgsmål.
Når der så derefter kommer et råd, som jeg /ved/ noget om - nemlig at rådet
er dårligt, ja så synes jeg faktisk at det er en hjælp til den oprindelige
spørger at fortælle dette.

Hvis du nu led af kløe i nakken og spurgte om råd mod dette, ville det da
være fjollet af mig at svare, hvis ikke jeg havde noget at byde ind med. Og
var der så en anden, der anbefalede dig at drikke bladan, ville det vel være
lige så fjollet /ikke/ at advare mod dette. Sådan sat en del på spidsen!

vh
Jan