Alder på Malawi cichlider
Fra : Aalbæk

Dato : 26-03-04 18:40

Hej NG
Mine "Aulonocara stuartgranti (Blue Neon)" har lige fået unger, der for
ville jeg spørge om der er nogen der kan fortælle mig hvor gamle de skal
være før de begynder at få farve?
Hvor gammel kan Malawi cichlider blive i et akvarie?
Er fiskene kønsmodne når de begynder at farve ud?
Hvor gammel skal cichlider være for at være kønsmoden, her tænker jeg på
arter som "Labidochromis Caeruleus (Golden Spec.)" der ikke farver ud.?

Jeg ville også gerne høre om der er meget forskel på cichlide arterne.

På forhånd tak
Klaus Aalbæk (Aalborg)

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-03-04 19:50

"Aalbæk" <kaap@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> arter som "Labidochromis Caeruleus (Golden Spec.)" der ikke farver ud.?
>
> Jeg ville også gerne høre om der er meget forskel på cichlide arterne.

Lad os tage det i rækkefølge!

1. Hvorgamle de er når der begynder at komme farve på de unge hanner,
handler helt og aldeles
om hvordan du holder dem. Har de masser af godt næringholdigt foder
og masser af godt
friskt vand, kan de vokse med en forrygende hastighed, så at de
allerede inden for ca 6
måneder har fået både en god stor krop, samt begyndende
farvedannelse.

2. Det kommer helt an på hvilken art vi snakker om, nogle af de mindre
Mbunaer,
f.eks Ps. demasoni, skal man ikke regne med mere end 1½-2 år,
hvorimod nogle af de helt
store, først er udvokset efter ca 2 år, og kan leve rigtigt mange år
derefter.

3. I store træk ja. At de så ikke kan finde ud af hvad det er de skal er
en anden sag.
Det er ikke ualmindeligt at de første 2-3 gange de parrer sig, bliver
det ikke til noget.

4. Læs under nummer 1. Uanset om de farver ud eller ej, skal der gå en
vis tid. Manglende
foder og rent vand, kan sætte processen helt istå, og så kommer den
formentligt aldrig igang
igen.

5. ???????? Hvad mener du med det spørgsmål.

Carsten

Fra : Aalbæk

Dato : 27-03-04 01:27

"Carsten Gall" <xxxcgall@vip.cybercity.dkxxx> wrote in message

> [...]
> formentligt aldrig igang
> igen.
>
> 5. ???????? Hvad mener du med det spørgsmål.

Hej Carsten

Det jeg mente med det sidste spørgsmål, var om de forskellene arter ca.
bliver kønsmoden i samme alder eller om der var stor forskel?.
Dette besvarede du med svar 2, ved at sige at de mindste artet kun bliver
1½-2 år, mens de største først er udvokset efter 2 år. (Er det forstået
korrekt.)
Vil det så sige at Aulonocara kan blive 3-5 år i akvarie eller er det
forkert?

VH Klaus

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-03-04 02:33

> [...]
> korrekt.)
> Vil det så sige at Aulonocara kan blive 3-5 år i akvarie eller er det

Det lyder som om du har fået rigtigt fat i det *s*!
Men det kan meget vel være at en Aulonocare godt kan runde 6-7, men så
nok heller ikke
mere. Det er jo en noget mere isoleret verden de lever i.
Iøvrigt bliver de ciklider vi har i akvarierne ofte større end i naturen,
da de får mere næringholdig
foder en naturen kan give dem. Har blandt andet set L. caerleus der var
op imod de 20cm!!!
Det var sgu ikke noget kønt syn.

Carsten