Sneglehuscichlider
Fra : Thomsen

Dato : 26-03-04 09:52

Har gennem længere tid haft et godt øje til sneglehuscichlider som
sådan, kunne derfor godt tænke mig at høre lidt om andres erfaringer
med disse. Gerne lidt om de forskellige arter, hold og lignende.
Mvh.
Ken

Fra : kha

Dato : 27-03-04 09:22

>Har gennem længere tid haft et godt øje til sneglehuscichlider som
> sådan, kunne derfor godt tænke mig at høre lidt om andres erfaringer
> med disse.

Jeg har haft Multifaciatus og Brevis.

De er meget nemme at holde. Tag et akvarie (20-100 liter) og fyld det op med
noget ikke alt for grovkornet grus.

Lig evt. et par kalksten hist og pist som danner revirer og gør vandet
hårdt.

Gå ned i Føtex. Køb en bakke med 12 hvidløgsmarinerede vinbjergsnegle inkl.
hus. Smid dem i ovnen som der står på pakken. Når de er færdige kan du tage
sneglene ud af sneglehusene. Om du spiser dem er op til dig selv

Rens sneglehusene i vand efterfølgende så hvidløgssmøret og persillen er
væk. Smid dem herefter ned ved det revir du mener de skal holde til. Husene
skal blot ligges helt ved siden af hianden. Fiskene skubber selv med dem,
graver dem ned og op, fylder dem op med sand og tømmer dem igen.

Når akvariet er klar køber du fx 2 par Neolamprologus Multifaciatus (min
favorit).

De 4 små fisk skal ikke have mere end en måned før de har unger. Ungerne
passer de selv på så du skal ikke foretage dig noget. Selv ældre unger
hjælper med forplejningen. De laver kolonier.

Jeg vil anbefale at du ikke har andre fisk sammen med dem. Det er nogle små
hidsigpropper. Jeg vil tro det er en af de nemmeste fisk at få til at
opdrætte.

Fra : Martin Heller

Dato : 29-03-04 08:57

Thomsen wrote in
<a6e9cf36.0403260052.74b664b5@posting.google.com>:

> [...]
> at høre lidt om andres erfaringer med disse. Gerne lidt om
> de forskellige arter, hold og lignende. Mvh.

Der er en del artikler på nettet, som omhandler
sneglehuscichlider generelt. Du kommer nok længere ved at
læse lidt selv først, og så derefter stille mere konkrete
spørgsmål her.

Et par gode artikler:

http://www.cichlidae.com/articles/a065.php
http://www.cichlidae.com/articles/a061.php