Bali haj "kuldret"
Fra : David Holm

Dato : 24-03-04 23:35

Hejsa

Jeg har to balihajer og en del småfisk i et 120 L akvarie. Fiskene har været
angrebet af fiskedræber som jeg do er ved at have behandlet. Nu har jeg blot
det problem at den ene af balihajerne jagter den anden og bider den i dens
hale finne. Endvidere prøver den også at springe op af akvariet, hvilket
blot resultere i at den rammer lampen/låget og plumper i igen. Jeg har ikke
tidligere (før de fik fiskedræber) bemærket at hajerne jagter hinanden eller
springer. Er dette normalt? Hvis ikke hvad kan det så skyldes? Temperaturen
er ca. 25 grader og jeg bruger et eheim spandfilter med en max kapacitet på
160L

mvh

David

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-03-04 09:28

Hej

David Holm wrote:
> Er dette normalt? Hvis ikke hvad kan det så skyldes?

Det er fuldstændig normalt. Balihajer hører ikke til i et 120 liter
akvarie. De hører til i minimum 325 og endnu bedre 530 liter.

Den jagende vil da af med sin konkurrent. Derfor jages den. Det bliver
den så ved med indtil den jagtede dør. Og hvorfor vil de gerne ud? Tjah.
Fisken har brug for masser af plads og siden den kan se, at der er mere
plads udenfor end indenfor prøver den at komme ud.

Tag en balihaj (20cm) i et stort akvarie (530) sammen med 1000 neonfisk
og du vil se dens sande natur . Den har en formidabel jagtteknik.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Aardvark

Dato : 25-03-04 17:40

Enig, de hører til i ret store akvarier.
Jeg har selv 4 Hajer, 2 på mellem 22 og 26 cm, og så så 2 mindre på ca.
10-12 cm.

De 2 store er først fornyeligt begyndt at jage hinanden, og det giver da
nogle skrub på den jagede (manglende skæl osv.)...men tror det er
naturlig adfær, og så længe akvariet er stort nok giver det ingen
problemer.

Mit akvarie er forøvrigt et 2 meter langt 660 liter.

/Aard

-------------

Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> wrote in news:4062978e$0$140
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-03-04 17:57

Hej

Aardvark wrote:
> [...]
> nogle skrub på den jagede (manglende skæl osv.)...men tror det er
> naturlig adfær, og så længe akvariet er stort nok giver det ingen

Det er jo lige netop det der er problemet. Akvariet er ikke stort nok.
Jeg har på fornemmelsen, at de har rimelige store teritorier i naturen.
Min var ca 20cm i mit 200 l (ALT for lille), men det var en endlig
overlevende, så den jagtede ikke andet end lidt mad. Jeg smed ca 100
neon i hovedet på den og den jagtede simpelthen stimen ved at svømme ind
i den og dele den i mindre grupper. Når den havde delt en gruppe til få
individer var de som regel så rundtossede at den kunne "håndplukke" dem
den ville spise.

Så har du råd, så spørg en forhandler om ikke du kan aftage en hel pose
(200 stk eller mere) neon til 1,- stykket eller sådan noget og så smid
dem i baljen.

> Mit akvarie er forøvrigt et 2 meter langt 660 liter.

Surt at kalde det for lille , men det er nok derfor de jagter hinanden.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk