Fiskedræber kur (fauna mor)
Fra : David Holm

Dato : 21-03-04 11:18

Hejsa

Jeg har et 120 L akvarie med 2 bali hajer, 10 neonfisk, 10 sværddragere og 2
sugemaller.

Efter at jeg købte de 10 sværddragere begyndte fiskene at få hvide pletter.
Jeg henvendte mig derfor i forretningen hvor de var købt, men de afviste
purre at det kunne være deres fisk det var galt med. De solgte mig
imidlertid noget svampe dræber som skulle kunne kurrere sygdommen. Efter at
have fulgt kuren med svampedræberen uden at det havde effekt henvendte jeg
mig til en anden dyrehandler som var ret overbevist om at det måtte være
fiskedræber. Han solgte mig derfor et middel kaldet Fauna Mor som er en kur
mod det. Jeg fulgte så kuren i de 8 dage den varede og fiskenes pletter
forsvandt næsten helt. Idag er det så 11 dage siden jeg startede kuren og
fiskene er begyndt at få flere pletter igen. Jeg har nu startet en ny kur
med Fauna Mor hvor jeg har forhøjet dosis.

Tror I den nye kur vil have effekt? Skal jeg evt. øge behandlingstiden?
Vandet er 25 grader, bør jeg evt sætte det op eller ned?
Pakkens vejledning ser således ud
1. dag fordel 20 dråber pr. 100 L vand og fjern evt. filtermatriale eller
brug luftsten. Undlad fodring.
2. dag fordel 20 dråber pr. 100 L vand. Undlad fodring
3. dag genoptag filter drift, og fodr som normalt.
7. dag. Gentag behandling fra dag 1. (Dvs. filter fjernes, de får medicin
igen og må ikke fodres)
8. dag. Skift 1/3 af vandet, genoptag filter drift og fodr som normalt.
Efter 8. dag skulle fiskene så være kureret, men mine fisk havde altså lidt
plettet endnu. Jeg valgte så at se tiden an i et par dage for at se om de
evt. forsvandt men nu er de altså begyndt at få flere igen....

mvh

David

Fra : Michael

Dato : 21-03-04 14:23

jeg har selv lige været det i gennem, jeg fik noget fauna mor det linet the
breve der blev hængt ned i vandet og skulle være der i 8 dage, jeg syndes
ikke det hjælp så meget så jeg snaket med en fiskehandler om det og han sage
jeg bare skulle starte på en behanling igen med det samme, og der gjore jeg
bare med fauna mor i flydene form og det hjælp fra dag et og efter 8 dage
var der ikke mere Fiskedræber på fiskene, og nu er der 14 dage siden jeg
stoppet med af behandle fiskene mod det, og der har ikke været nogen hvide
pletter siden.
jeg syndes du skal købe det i flydene form også give det 8 dage mer, så
skulle der være væk!

Michael Nielsen,
Århus