Sylvania Aquastar
Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-03-04 14:15

Der har været skrevet mangt og meget om lysstofrør, men mon ikke vi
overkommer lidt mere?

Jeg købte på et tidspunkt et Sylvania Aquastar, der opgives til at have en
farvetemperatur på 10.000 Kelvin.
Og jeg er ved at drukne i blågrønalger i lige præcis de to 80 liters, der
deler dette rør.
Er der nogen, der har erfariner med røret, som de mildt vil dele ud af?

vh
Jan

Fra : Luten[9400]

Dato : 19-03-04 17:40

Hej

Jeg har et 128 L med 1 stk 18W Sylvania Aquastar og 1 stk 18W Osram Biolux
965.

Jeg har lidt problemer med trådalger, men ellers ingen problemer.

Mvh Lasse

Fra : jnjonas

Dato : 19-03-04 18:21

Hej,
min erfaring med rør der har høje kelvin grader er at de giver fiskene nogle
flotte farver (alt efter smag jo), men at du også kan være sikker på at få
flere alger. I de akvarier hvor jeg holder mig til rør med kelvin grader
under 6500, syntes jeg at algeproblemet er betydligt mindre.
Mvh
JN

Fra : Martin Heller

Dato : 19-03-04 23:10

Jan Bøgh wrote in
<405af141$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> [...]
> 80 liters, der deler dette rør.
> Er der nogen, der har erfariner med røret, som de mildt

Efter at have læst dette indlæg har jeg checket rørene i
mine akvarier. Jeg har et akvarium (250 L), hvor jeg har
lidt blågrønalger. Dette akvarium belyses af et Sylviana
Aquastar rør. Akvariet står på en reol med tre akvarier, så
øvrige lysforhold er nogenlunde ens. Jeg er normalt ikke
specielt interesseret i hvilke rør jeg benytter da jeg kun
har ganske få (hvis nogen) planter i mine akvarier, men det
er da bemærkelsesværdigt hvis mange kan gøre denne
iagttagelse. Jeg har ikke Sylviana Aquastar rør i andre af
mine akvarier.

Jeg troede egentligt ikke at blågrønalger var specielt
afhængige af belysningen. Jeg troede de kom hvis der var et
overskud af fosfat. Da jeg fodrer ret kraftigt i netop det
akvarium med blågrønalgerne antog jeg at de blomstrer op af
den grund.

Fra : Michael Larsen

Dato : 24-03-04 14:57

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> deler dette rør.
> Er der nogen, der har erfariner med røret, som de mildt vil dele ud af?

Hej

Blågrønne alger opstår nemmere i iltfattigt vand, med lav eller ingen
cirkulation, med kraftig belysning. En opblomstring af denne "alge" er
også set i vand med lave nitrat værdier.

Den blågrønne alge er ikke en plante, med derimod en bakterie, der
virker ved fotosyntese.

Håber du kan bruge noget af dette, ellers er jeg sikke på at Google vil
være behjælpelig hvis du søger efter Cyanobacteria.

--
Mvh.
Michael Larsen

http://www.tech-nic.dk/akvarie/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-03-04 17:04

"Michael Larsen" <not-valid@tech-nic.dk> wrote in message

> Blågrønne alger opstår nemmere i iltfattigt vand,

Hmmm - det er nu ikke min erfaring.

> med lav eller ingen
> cirkulation,

Det er direkt imod mine erfaringer. Jeg har en balje, hvor blågrønalgerne
netop dannes der, hvor strålen fra filtret rammer dekorationen.

> med kraftig belysning. En opblomstring af denne "alge" er
> også set i vand med lave nitrat værdier.

Det skyldes formentligt at den er i stand til at syntetisere
kvælstofforbindelser ud fra N2. Derimod er der givet et behov for tilgang
til fosforforbindelser.

> Den blågrønne alge er ikke en plante, med derimod en bakterie, der
> virker ved fotosyntese.

I virkeligheden er der meget der tyder på at alle grønne planter fungerer
fordi deres stamfædre blev inficerede med cyanobakterier, hvorved disse kan
betragtes som måske den allerstørste succes for levende organismer på
jorden.

> Håber du kan bruge noget af dette, ellers er jeg sikke på at Google
> vil være behjælpelig hvis du søger efter Cyanobacteria.

Desværre er der ikke så forfærdeligt meget nyt at hente - jeg har ledt mange
gange efter sammenhænge mellem vækst og frekvens af lys.

vh
Jan

Fra : Michael Larsen

Dato : 31-03-04 01:36

Efter en større gennemlæsning af det stof der er tilgængelige på
nettet(hvor det har været muligt at få verificeret oplysning flere
steder fra) Må jeg bukke mig støvet *S*

Jan Bøgh wrote:
> "Michael Larsen" <not-valid@tech-nic.dk> wrote in message

> Hmmm - det er nu ikke min erfaring.
Jeh har kun fundet denne oplysning et enkelt sted, og har ikke kunne
finde andre steder der skulle understøtte det, så der er muligvis tale
om en skrøne(som jeg så er med til at videreføre) Det beklager jeg
naturligvis.

> Det er direkt imod mine erfaringer. Jeg har en balje, hvor blågrønalgerne
> netop dannes der, hvor strålen fra filtret rammer dekorationen.

Jeg har ligeledes kun set dette et enkelt sted, men bygger det primært
på erfaringer fra eget akvarium, hvilket jo er et temmeligt lille
erfarings grundlag i denne sammenhæng. Beklager igen..

> Det skyldes formentligt at den er i stand til at syntetisere
> kvælstofforbindelser ud fra N2. Derimod er der givet et behov for tilgang
> til fosforforbindelser.
Korrekt.!

> [...]
> fordi deres stamfædre blev inficerede med cyanobakterier, hvorved disse kan
> betragtes som måske den allerstørste succes for levende organismer på
Igen korrekt, og det nok nævnes at cyanobakterier jo ikke er en enkelt
bakterie, men en gruppe af bakterier, hvilket muligvis kan forklare de
ofte forskellige informationer, da de afviger fra hindanden i både farve
og biologist sammensætning.(blot et postulat)

> Desværre er der ikke så forfærdeligt meget nyt at hente - jeg har ledt mange
> gange efter sammenhænge mellem vækst og frekvens af lys.

Jeg faldt faktisk over en del spændede læsning omkring
cyanobakterier,samt deres sammenhæng med lyset, hvilket vist egentlig
var det du efterspurgte i første omkang *S*

Den første omkring effeken af forskelig belysning af cyanobakterer.
http://carnegiedpb.stanford.edu/research/grossman2003_rev1/pastprojects/CCA2003.htm

Samt denne som egentlig blot var generelt spændende læsning om
emnet(samt gode links om emnet)
http://carnegiedpb.stanford.edu/research/research_bhaya.php

--
Mvh.
Michael Larsen

http://www.tech-nic.dk/akvarie/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-03-04 16:15

> [...]

> Samt denne som egentlig blot var generelt spændende læsning om

Den har jeg aldrig set før. Interessant læsning. Takker.

vh
Jan