bestemmelse af en cichlide
Fra : kha

Dato : 14-03-04 11:04

Jeg kar købt 5 x 2.3 malawi ungfisk hos Akvariewest. Mine første malawier
ever.

Jeg har lidt i tvivl om hvad der er hvad.

Der er 5 arter og hvis jeg bruger udelukkelsesmetoden så har jeg:

2.3 Pseudotropheus estherae RØD/RØD
2.3 Pseudotropheus saulosi
2.3 Labidochromis caeruleus GOLDEN
2.3 Labeotropheus trewavasae THUMBI WEST
2.3 Som jeg ikke er sikker på

- De 5 orange er Estherae. Han og hun ligner hinanden bortset fra ægpletter
- De 2 blå/sorte med 3 gule hunner må være Saulosi
- De 5 gule med sort kant må være Caerulens

Jeg har lidt svært ved at skældne mellem Saulosi hannerne og Thumbi West
hannerne. De er ikke helt udfarvet. Men dem der har en snært af rød kant på
øverste finne må være Thumbi. Jeg er i tvivl om hvem hunnerne til thumbi er.
Jeg har haft fiskene i 5 dage og fulgt dem flere timer dagligt for at se
hvem der "følges ad" men der har ikke rigtig været system i det.

Jeg har 2 blege-gule lidt tilfældig plettet og så en spraglet. De 3 er
hunner. Hører de til Thumbi west?
Jeg har nemlig 2 gule hanner jeg ikke ved hvad er. De bliver sortstribet når
de er "ophidset" på samme måde som Saulosi hannerne bliver stribet.

Han I ude fra denne lille Malawi-liste komme med et bud på hvad det kan
være:

http://www.akvariewest.dk/Lagerliste_fisk.html#I

?

Skal der billeder på bordet? Så må jeg lige finde batterier til digikameraet

Fra : Mikael Knop

Dato : 14-03-04 20:18

Billeder ville være en hjælp... men hvad angår dine trewavasae, så er de nu
ganske nemme at kende. Faktisk findes der kun 1 anden art der ligner dem og
det er fuelleborni. Du kan kende dem på deres 'næser'. De har et meget
markant overbid som nærmest ligner en næse. Så hvis de spraglede/plettede
gule har næser, er det altså trewavasae hunner... eller mc (marmelade cat)
hanner. De to gule hanner kunne godt være Met. lombardoi. Har du nogen blå
hunner med sorte tværbånd?
MVH Mikael.

Fra : kha

Dato : 15-03-04 08:49

Så hvis de spraglede/plettede
> gule har næser, er det altså trewavasae hunner... eller mc (marmelade cat)
> hanner.

Jep, så har jeg 2.3 af dem

De to gule hanner kunne godt være Met. lombardoi. Har du nogen blå
> hunner med sorte tværbånd?

Jeg har faktisk nogle uidentificerede blå.

Billeder er nu lagt på http://arendt.biz/akvarium/

(Billederne er ikke vildt gode)

Fra : kha

Dato : 15-03-04 09:09

De to gule hanner kunne godt være Met. lombardoi. Har du nogen blå
> hunner med sorte tværbånd?

Akvariewest har følgende Malawier:

Labeotropheus trewavasae THUMBI WEST - 1 stk. 45,- / 4 stk. 160,- kr.
Labidochromis caeruleus GOLDEN - 1 stk. 45,- / 5 stk. 200,- kr.
Melanochromis auratus - 1 stk. 35,- / 5 stk. 150,- kr.
Nimbochromis venustus - 1 stk. 55,- / 4 stk. 200,- kr.
Otopharynx litobates - 1 stk. 45,- / 4 stk. 160,- kr.
Otopharynx litobates - 1 stk. 150,- / 4 stk. 400,- kr.
Pseudotropheus ACEI - 1 stk. 45,- / 4 stk. 160,- kr.
Pseudotropheus demasoni - 1 stk. 65,- / 4 stk. 240,- kr.
Pseudotropheus estherae RØD/BLÅ - 1 stk. 55,- / 4 stk. 200,- kr.
Pseudotropheus estherae RØD/RØD - 1 stk. 55,- / 4 stk. 200,- kr.
Pseudotropheus tropheops CHILUMBA - 1 stk. 45,- / 4 stk. 160,- kr.

---

Derfor bør det være blandt dem at jeg har dem.

Er der nogen af ovenstående der har gule hanner med blå hunner?

Fra : Flemming Petersen

Dato : 15-03-04 12:39

[snip]
> Er der nogen af ovenstående der har gule hanner med blå hunner?

Ud fra den listen så er det Pseudotropheus ACEI, men hannerne er ikke gule
de er også blå.
(tror jeg nok)

Mvh
Flemming

Fra : kha

Dato : 15-03-04 15:56

> De to gule hanner kunne godt være Met. lombardoi.

Det kan også være ikke udfarvet Saulosi-hanner hvilket det nok er da de står
på listen.

Fra : kha

Dato : 15-03-04 16:17

> Jeg har lidt i tvivl om hvad der er hvad.

Jeg er nået frem til at jeg har:

2.3 Pseudotropheus estherae (Rød han og hun)
2.3 Pseudotropheus saulosi (Gul/sort han/gul hun)
2.3 Labidochromis caeruleus GOLDEN (Alle gule med sort kant)
2.3 Labeotropheus trewavasae THUMBI WEST (Kendes på "næbet")

Så har jeg 2.3 af en art der er blå. Minder faktisk meget om Labeotropheus
trewavasae THUMBI WEST bortset fra at den har en anden mund. Øverste finde
har ikke et rødligt skær, men mere et hvidt skær. Den har gule ægpletter.
Lige bag dens gælder er den metallisk blå.

Nogle bud?

Fra : kha

Dato : 15-03-04 16:24

> Nogle bud?

Men det kan jo være en Pseudotropheus demasoni

http://snipurl.com/53rl

Mangler et billede af en ungfisk...

Fra : kha

Dato : 15-03-04 17:11

> Men det kan jo være en Pseudotropheus demasoni
>
> http://snipurl.com/53rl
>
> Mangler et billede af en ungfisk...

Når den er ophidset får den mørke tværbånd, og bliver meget mørk i det meste
i hovedet. Det er den mest dominerende fisk i akvariet. Både han og hun er
blå. Jeg har ikke observeret tværbånd på hunnen.

Fra : kha

Dato : 15-03-04 18:47

> [...]
> i hovedet. Det er den mest dominerende fisk i akvariet. Både han og hun er
> blå. Jeg har ikke observeret tværbånd på hunnen.

Det var sådan en her:

http://snipurl.com/53wj

Fra : kha

Dato : 15-03-04 20:04