Hjælp til at skjule filter tak!
Fra : Thomas Rybak

Dato : 17-02-04 15:25

Jeg er ved at skulle oprette et 250L Malawi akvarie og har besluttet mig til
at bruge dette filter:

Aquaclear powerhead 802 og en 12x12x25cm blå svamp hvori der er lavet hul og
isat et "sugerør".

Problemet er, at det ikke er det mest kønne at kigge på, så hvordan får jeg
bedst skjult den i det ene hjørne (uden brug af back to nature elementer)???

På forhånd tak!

Mvh Thomas

Fra : Michael Larsen

Dato : 22-02-04 11:39

Hej Thomas

Jan (der også jævnigt deltager her i gruppen) har lavet en baggrund
hvori han skjuler bl.a. sit filter. Prøv at se:
http://jan.boegh.net/akvarium/Fort%E6llinger/Baggrundsbyggeri/Baggrundsbyggeri.htm

En anden meget nemmere men ikke helt så elegant løsning er nogle høje
planter /rødder til at skjule den...

--
Mvh.
Michael Larsen

http://www.tech-nic.dk/akvarie/

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 22-02-04 13:46

Michael Larsen wrote:
> [...]
>

> En anden meget nemmere men ikke helt så elegant løsning er nogle høje

Planterne er da netop den elegante og "naturlige", omend måske lidt
sværere løsning efter min mening.

Jeg fatter stadig ikke at folk ofrer store procentdele af deres
akvarievolumen på bagrunde, men sådan er jeg

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-02-04 18:43

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message

> Jeg fatter stadig ikke at folk ofrer store procentdele af deres
> akvarievolumen på bagrunde, men sådan er jeg

Det er faktisk en ret væsentlig pointe. Jeg synes også at det er trælst at
spilde en masse volumen på dekoration.

Derfor bør man IMHO også bruge rigtigt meget krudt på IKKE at skabe
voluminøse baggrunde.
Når et akvarium skal dekoreres, afhænger dekorationsspildet i overvejende
grad ad typen.

I et planteakvarium må normalt den vigtigste dekoration være planterne, og
deres volumen betyder intet. Så kunne man sikre en så tæt plantevækst at
sider og bagrude bliver nærmest usynlige, må dette være nummer et. Desværre
er mine fingre ikke så grønne (eller så er jeg for nærig med den dyrebare
strøm), så det har jeg opgivet.
Derfor har jeg kun akvarier, der er mere eller mindre beplantede - og så er
baggrundsbyggeriet relevant. Og kunsten er selvfølgeligt så at lave
baggrunden så den er fladest mulig, mens den giver den bedst mulige
dybdevirkning. Det gøres lettest ved at lave en meget flad baggrund, der et
par steder udstyres med et eller andet, der 'stikker ud'.

I mine akvarier med malawi eller tanganyikaer vil jeg derimod hævde, at de
akvarier, hvor jeg har fået baggrunden vellykket, ja så fylder den faktisk
meget mindre end de stenopbygninger den fortrænger.

Alt i alt er jeg enig med dig - jeg synes heller ikke man skal ofre store
dele at sit akvarievolumen - man skal bare få det til at se ud som om mna
gør det

vh
Jan

vh