/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Flænset tandrem (Volvo B23E, 1983)
Fra : Ukendt


Dato : 27-04-04 13:50

Hej.

Jo, du læste rigtigt. Min Volvo har guffet tandremmen i stykker.

Jeg har skiftet tandremmen for 2-3 måneder siden, og her forleden dag da min
kone skulle bruge bilen kunne den ikke starte. Efter nogen undersøgelse
fandt vi ud af at knastakselen ikke kørte rundt, hvorfor det var ret let at
gætte hvad der var galt!

Af med diverse sager foran, og hvad ser jeg: Tandremmen er hel, men er
gnavet halvt igennem ved krumptaphjulet på en 2-3 tænder. Tandremmen er
fedtet nogle steder, og der ligger en del skidt dernede omkring, så jeg
gætter på at jeg nok skulle have renset af samtidig med at jeg skiftede
tandremmen i første omgang. Sukh, ja - man lærer vel hele livet?

Jeg har renset med motorvask, en brugt tandbørste og vand, tørret m.v. Nu er
det pludselig også meget nemmere at se markeringerne på tandhjulene --- hvor
de skal stå når remmen monteres.

Ny tandrem anskaffet, og jeg skulle til at montere den da jeg til min skræk
opdager at jeg overhovedet ikke kan dreje det tandhjul, der sidder for enden
af knastakslen. Knastakslen sidder tilsyneladende uhjælpeligt fast, så jeg
ikke kan stille tandhjulet hen til den markerede position det skal være i
for at montere tandremmen.

Hva' hylen gør jeg ved det? Hvad er galt? Er motoren komplet færdig?

Jeg kan godt dreje (forsigtigt) på de to andre tandhjul (både det der sidder
for enden af krumptappen og det, der trækker strømfordeleren). Når jeg
forsigtigt drejer krumtappen kan jeg høre en let hvislen (kompression?).

Jeg har haft topdækslet af for at se ned til knastakslen---det ser "normalt"
ud. Ihvertfald intet underligt for mig at se (men - jeg _er_ jo ingen
ekspert!).

Hjælp mig, please?

Jacob.



 
 
Soren S. Jorvang (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Soren S. Jorvang


Dato : 27-04-04 14:33

On 2004-04-27, z <> wrote:
> Ny tandrem anskaffet, og jeg skulle til at montere den da jeg til min skræk
> opdager at jeg overhovedet ikke kan dreje det tandhjul, der sidder for enden
> af knastakslen. Knastakslen sidder tilsyneladende uhjælpeligt fast, så jeg
> ikke kan stille tandhjulet hen til den markerede position det skal være i
> for at montere tandremmen.

Der skal bruges en del fingerkraefter for at dreje hjulet rundt.
Det er nemmest at goere det med remmen paa vha. krumtappen.


--
Soren

cccc (27-04-2004)
Kommentar
Fra : cccc


Dato : 27-04-04 15:09

Skal man kunne dreje det med fingrene? Hvor mange kræfter må jeg lægge i for
at dreje det?

"Soren S. Jorvang" <soren@wheel.dk> wrote in message
news:slrnc8so82.7h3.soren@gnyf.wheel.dk...
> On 2004-04-27, z <> wrote:
> > Ny tandrem anskaffet, og jeg skulle til at montere den da jeg til min
skræk
> > opdager at jeg overhovedet ikke kan dreje det tandhjul, der sidder for
enden
> > af knastakslen. Knastakslen sidder tilsyneladende uhjælpeligt fast, så
jeg
> > ikke kan stille tandhjulet hen til den markerede position det skal være
i
> > for at montere tandremmen.
>
> Der skal bruges en del fingerkraefter for at dreje hjulet rundt.
> Det er nemmest at goere det med remmen paa vha. krumtappen.
>
>
> --
> Soren



Henrik Mortensen (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 27-04-04 18:09


"cccc" <jacob.lorensen@e-postboks.dk> skrev i en meddelelse
news:408e69b1$0$221$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Skal man kunne dreje det med fingrene? Hvor mange kræfter må jeg lægge i
for
> at dreje det?
>

Du skal blive seriøst gal på den for at kunne dreje den med fingrene!

Der skal nøgle på bolten, så kan du garanteret.

Medmindre du er meget uheldig og har en sjælden knast/top/stempel
kombination(hvilket jeg næppe tror du har!) så er der intet sket.

Olie på tandremmen=afrevne tænder. Gæt selv kuren

Henrik



Ukendt (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-04-04 20:16

Jamen jeg har prøvet med en topnøgle på bolten. Der sker ikke andet end at
jeg strammer bolten mere og mere (og ja, jeg er da bange for at lægge så
mange kræfter i at jeg drejer den over gevind). Drejer jeg den anden vej
løsner jeg blot bolten. Jeg kan ikke rykke knasten så meget som een mm.

Hvor mange kræfter må jeg bruge for at sætte hjulet i korrekt position? Det
skal drejes næsten 180 grader.

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> wrote in message
news:c6m41j$1p8j$1@news.cybercity.dk...
>
> "cccc" <jacob.lorensen@e-postboks.dk> skrev i en meddelelse
> news:408e69b1$0$221$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Skal man kunne dreje det med fingrene? Hvor mange kræfter må jeg lægge i
> for
> > at dreje det?
> >
>
> Du skal blive seriøst gal på den for at kunne dreje den med fingrene!
>
> Der skal nøgle på bolten, så kan du garanteret.
>
> Medmindre du er meget uheldig og har en sjælden knast/top/stempel
> kombination(hvilket jeg næppe tror du har!) så er der intet sket.
>
> Olie på tandremmen=afrevne tænder. Gæt selv kuren
>
> Henrik
>
>



cccc (29-04-2004)
Kommentar
Fra : cccc


Dato : 29-04-04 20:25

Jeg har taget knastakslen af for at se hvorfor den sad fast (forslag fra
www.volvo240.dk).

Alle jeg kan presse alle ventilerne ned med enden af min topnøgle
(håndtagsenden), så de sidder ihvertfald ikke fast.

Men een af lejernes kapper ser ud til at have en lille "rift". (se billede
http://80.167.43.10/knast/1.jpg). Kan man skifte sådan een? Kan den være
årsagen? Hvordan kan sådan noget ske?




"z" <x> wrote in message
news:1083093424.62001@cpe.atm2-0-1041047.0x50a72b0a.kjnxx7.customer.tele.dk...
> Jamen jeg har prøvet med en topnøgle på bolten. Der sker ikke andet end at
> jeg strammer bolten mere og mere (og ja, jeg er da bange for at lægge så
> mange kræfter i at jeg drejer den over gevind). Drejer jeg den anden vej
> løsner jeg blot bolten. Jeg kan ikke rykke knasten så meget som een mm.
>
> Hvor mange kræfter må jeg bruge for at sætte hjulet i korrekt position?
Det
> skal drejes næsten 180 grader.
>
> "Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> wrote in message
> news:c6m41j$1p8j$1@news.cybercity.dk...
> >
> > "cccc" <jacob.lorensen@e-postboks.dk> skrev i en meddelelse
> > news:408e69b1$0$221$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > Skal man kunne dreje det med fingrene? Hvor mange kræfter må jeg lægge
i
> > for
> > > at dreje det?
> > >
> >
> > Du skal blive seriøst gal på den for at kunne dreje den med fingrene!
> >
> > Der skal nøgle på bolten, så kan du garanteret.
> >
> > Medmindre du er meget uheldig og har en sjælden knast/top/stempel
> > kombination(hvilket jeg næppe tror du har!) så er der intet sket.
> >
> > Olie på tandremmen=afrevne tænder. Gæt selv kuren
> >
> > Henrik
> >
> >
>
>



Niels Bengaard (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 29-04-04 20:44

> Jeg har taget knastakslen af for at se hvorfor den sad fast (forslag fra
> www.volvo240.dk).
>
> Alle jeg kan presse alle ventilerne ned med enden af min topnøgle
> (håndtagsenden), så de sidder ihvertfald ikke fast.
>
> Men een af lejernes kapper ser ud til at have en lille "rift". (se billede
> http://80.167.43.10/knast/1.jpg). Kan man skifte sådan een? Kan den være
> årsagen? Hvordan kan sådan noget ske?

Riften går sikkert op i lejet og så generer den ikke rotationen af knasten.
Riften må ikke pege ned mod knasten, så må man forsigtigt pudse den væk med
noget fint sandpapir.
Motoren er jo ikke ny mere, så det vil være spild at købe en ny og montere
den, en lille rift betyder ikke noget.

Alternativt kan du jo fjerne ventiljusteringsbrikkerne med huset de sidder i
og bolte knasten på igen, så skal den drejes let med hænderne. Husk i det
tilfælde at stille tingene, så du får dem monteret det rette sted igen,
ellers skal du også justere ventiler.

Niels



cccc (29-04-2004)
Kommentar
Fra : cccc


Dato : 29-04-04 21:44

Skal jeg ikke smøre tandstangen med noget gråt/hvidt fedt der hvor den
hvilker i lejerne inden jeg monterer den? Det ser sådan ud i Haynes
manualen.

Men hvad hedder sådan noget fedt?


"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
news:40915b1c$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Jeg har taget knastakslen af for at se hvorfor den sad fast (forslag fra
> > www.volvo240.dk).
> >
> > Alle jeg kan presse alle ventilerne ned med enden af min topnøgle
> > (håndtagsenden), så de sidder ihvertfald ikke fast.
> >
> > Men een af lejernes kapper ser ud til at have en lille "rift". (se
billede
> > http://80.167.43.10/knast/1.jpg). Kan man skifte sådan een? Kan den være
> > årsagen? Hvordan kan sådan noget ske?
>
> Riften går sikkert op i lejet og så generer den ikke rotationen af
knasten.
> Riften må ikke pege ned mod knasten, så må man forsigtigt pudse den væk
med
> noget fint sandpapir.
> Motoren er jo ikke ny mere, så det vil være spild at købe en ny og montere
> den, en lille rift betyder ikke noget.
>
> Alternativt kan du jo fjerne ventiljusteringsbrikkerne med huset de sidder
i
> og bolte knasten på igen, så skal den drejes let med hænderne. Husk i det
> tilfælde at stille tingene, så du får dem monteret det rette sted igen,
> ellers skal du også justere ventiler.
>
> Niels
>
>



Niels Bengaard (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 30-04-04 15:05

> Skal jeg ikke smøre tandstangen med noget gråt/hvidt fedt der hvor den
> hvilker i lejerne inden jeg monterer den? Det ser sådan ud i Haynes
> manualen.
>
> Men hvad hedder sådan noget fedt?

Det er kun nye knaster man giver fedt.
Dyp en finger i motorolie og smør der på overfladerne inden du samler det.

Niels



Ukendt (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-05-04 20:40

Ok.

Jeg har monteret knasten igen og ny tandrem.

Motoren drejer såmænd udmærket rundt når jeg prøver at starte, men den er
fuldstænig død. Ikke eet eneste "Plut" kommer der når jeg prøver at starte
den. Det undrer mig. Hvis alt er monteret korrekt skulle idet mindste nogle
af cylindrene (dem, der ikke har ødelagte ventiler el.lign.) fyre.

Hvilket får mig til at konkludere at jeg ikke har monteret tandremmen
korrekt. Men jeg kan ikke se nogen fejl. Ak.

Åh - kommer i tanker om at jeg hellere må føle/måle/kigge efter, om der er
gnist på tændrørene.

Er der mon een her i gruppen i omegn midtsjælland (Tølløse) med forstand på
tandremme og volvo motorer, der ville kigge forbi og se om jeg har monteret
den rigtigt?


"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
news:40925cef$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Skal jeg ikke smøre tandstangen med noget gråt/hvidt fedt der hvor den
> > hvilker i lejerne inden jeg monterer den? Det ser sådan ud i Haynes
> > manualen.
> >
> > Men hvad hedder sådan noget fedt?
>
> Det er kun nye knaster man giver fedt.
> Dyp en finger i motorolie og smør der på overfladerne inden du samler det.
>
> Niels
>
>



Niels Bengaard (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 27-04-04 16:28

> Hva' hylen gør jeg ved det? Hvad er galt? Er motoren komplet færdig?
>
> Jeg kan godt dreje (forsigtigt) på de to andre tandhjul (både det der
sidder
> for enden af krumptappen og det, der trækker strømfordeleren). Når jeg
> forsigtigt drejer krumtappen kan jeg høre en let hvislen (kompression?).
>
> Jeg har haft topdækslet af for at se ned til knastakslen---det ser
"normalt"
> ud. Ihvertfald intet underligt for mig at se (men - jeg _er_ jo ingen
> ekspert!).

Jeg kan ikke huske om kompressionen på en B23E er så høj at der er risiko
for at stemplerne slår ind i ventilerne, men normalt er det ikke noget der
kan ske på de gamle volvo motorer.
Man kan ikke dreje knastakslen med håndkraft direkte på remhjulet, det er
umuligt. Man kan sætte en topnøgle på bolten på remhjulet og dreje det på
den måde.
Det optimale er at stille toppen på plads mens stemplerne står i
midterstilling, så rammer man ikke ind i dem.

Når det hele er monteret kan du jo prøve at dreje motoren rundt med
håndkraft vha. bolten på krumtappen, så kan du mærke om der er sket skade.

Niels



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408674
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste