Hvad kan der siges om Zantia 1,6i ?
Fra : dosser

Dato : 27-04-04 07:38

Har kig på en Citroén Zantia 1,6i '93
Er der nogle gennemgående fejl på sådan en man skal være opmærksom på?
Eller er der andre ting man skal tage højde for?

--
Jan

Fjern ordet "NiXSPAM" i min mailadresse inden der svares!
ellers modtager jeg ikke jeres mail.
Vær venlig IKKE at tilføje mig i adresse kartoteket !
Dette er for at undgå udbredelse af mailadressen, virus samt spammails.

Fra : Thostrup

Dato : 27-04-04 07:52

"dosser" <NIXSPAMwebm@NIXSPAMsccd.dk> wrote in message
> Har kig på en Citroén Zantia 1,6i '93
> Er der nogle gennemgående fejl på sådan en man skal være opmærksom på?
> Eller er der andre ting man skal tage højde for?

Gennemgående fejl på alle Zantia modellerne må være at de ikke havde flere
"X"'er til at stave Xantia - (sorry)

Men er det ikke noget med undervognen og de gas kugler der kan være dyre at
få lavet?!?

Prøv at søg i gruppen, er meget sikker på det er her det har været oppe
tidligere.

Mvh Thostrup

Fra : Roberto Saldo

Dato : 27-04-04 07:56

Thostrup wrote:
> [...]
> "X"'er til at stave Xantia - (sorry)
>
> Men er det ikke noget med undervognen og de gas kugler der kan være dyre at

Næppe dyrere end en gennemsnitlig passiv kvalitetsundervogn (alm dæmpere).

--
Roberto Saldo

Fra : Søren Christensen

Dato : 27-04-04 10:21

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Min far fik skiftet på hans for 2 år siden. Og de var faktisk noget
billigere end jeg regnede med. Kan ikke huske
prisen. Men det kostede ikke mere end alm støddæmpere...

Venligst

Fra : Rasmussen - 2605

Dato : 27-04-04 11:26

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:408e2601$0$467$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> billigere end jeg regnede med. Kan ikke huske
> prisen. Men det kostede ikke mere end alm støddæmpere...

Gaskugler til Xantia originale citroen priser ca. kr. 700,- stk, uoriginale
mellem kr. 300,- og 375,- stk..
alt efter hvilken model Xantia skulle der være mellem 6 og 7 gaskugler.
Udover gaskuglerne sidder der en højdekorrektør for og bag, disse koster ca.
kr. 1600,- stk (mener det er uorginal reservedel)
/Allan

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 27-04-04 07:58

"dosser" <NIXSPAMwebm@NIXSPAMsccd.dk> wrote in message news:408e004b$0$260$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Har kig på en Citroén Zantia 1,6i '93
> Er der nogle gennemgående fejl på sådan en man skal være opmærksom på?
> Eller er der andre ting man skal tage højde for?

Motoren er underdimensioneret - det hører man altid om 1.6'eren (bilen
vejer 1200 kg).

Køb en 1.8 i stedet for (der er mange af dem til salg).

/Jakob

Fra : Lars

Dato : 27-04-04 08:11

Hej Jan,

"dosser" <NIXSPAMwebm@NIXSPAMsccd.dk> wrote in message
> Har kig på en Citroén Zantia 1,6i '93
> Er der nogle gennemgående fejl på sådan en man skal være opmærksom på?
> Eller er der andre ting man skal tage højde for?

Xantia hedder den. Du skal købe en 1,8i.

1.6i er for lille, den har dårlig brænstof økonomi og der var i starten
problemer med at hydraulik systemet på 1,6i'eren var underdimensioneret.

** Lars

Fra : dosser

Dato : 27-04-04 08:22

Dammm, jeg skulle have taget et år mere i skolen LoL

Hydraulikken er lige skiftet, så det burde holde den tid ud jeg beholder den
i, jeg har haft bilen på lift, banket så sælger så helt nervøs ud, der er
intet rust i den, faktisk står den næsten som ny både udvendigt og
indvendigt, den er meget velholdt, alle service er overholdt, og den leveres
nysynet, så hvad det angår er jeg ikke så nervøs

Motorstørrelsen er ok til mit forbrug, er ikke racer typen (og lillemor skal
jo også kunne holde den på vejen)LoL og ang. brændstof forbrug så kører min
"sommer"bil kun 5,5km/l så der skal meget til at afskrække mig hvad det
angår og man får jo ikke meget for 30k i dag, så jeg skal nok ikke
forvente at få en Ferrarimotor men kun et transport middel.

Takker for jeres svar

Fra : Henrik B.

Dato : 27-04-04 09:04

dosser wrote:
:: Har kig på en Citroén Zantia 1,6i '93
:: Er der nogle gennemgående fejl på sådan en man skal være opmærksom
:: på? Eller er der andre ting man skal tage højde for?

Vær forberedt på et højt olieforbrug og generelt oliespild (på fliserne).
Der er to Xantia ejere hér i nabolaget, og de døjer begge af nævnte
symptomer.

M.v.h.

Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 27-04-04 09:17

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> dosser wrote:
> :: Har kig på en Citroén Zantia 1,6i '93
> :: Er der nogle gennemgående fejl på sådan en man skal være opmærksom
> :: på? Eller er der andre ting man skal tage højde for?

Jeg har selv haft en 1,8i 1993, den brugte en del oile men ellers en fin bil
har nu en 1,8i 1998.
Og det der med at kuglerne er dyre passer ikke hvis du kan selv , du kan
købe nye kugler til ca 300,00 kr stk inkl moms i køge.

MVH
Henrik

Fra : Bernhard Ege

Dato : 27-04-04 09:52

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
> [...]
fliserne).
> Der er to Xantia ejere hér i nabolaget, og de døjer begge af nævnte

Yup, oliespild havde jeg også med min 1.8i 16v motor fra 1995. Det
skyldtes vist at motorblokken havde en revne samt at den dims som holdt
krumptappen på plads ikke flugtede med resten af motorblokken.
Bundkarspakningen kunne ikke nemt tage højde for det og oliespil blev
resultatet. Skruerne der holdt bundkarret havde også en tendens til at
løsne sig selv hvilket kun forværrede problemet.

Nu har jeg dog en 1.8i 16v fra 2000 og den er 100% tæt. Det er samme
motor og det øger min mistanke om at den gamle har været udsat for et
uheld.

Men check for oliespild, det er vigtigt.

mvh Bernhard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-04-04 13:29

On Tue, 27 Apr 2004 08:37:43 +0200, dosser wrote:

> Har kig på en Citroén Zantia 1,6i '93 Er der nogle gennemgående fejl
> på sådan en man skal være opmærksom på? Eller er der andre ting man
> skal tage højde for?

Du skal lige tage højde for, at en 1,6 er aaaalt for undermotoriseret for
en bil der vejer omkring 1400kg... selv en 1,8 er for sløv...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Peter G C

Dato : 27-04-04 14:02

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev i en meddelelse

[klip]

> Du skal lige tage højde for, at en 1,6 er aaaalt for undermotoriseret for
> en bil der vejer omkring 1400kg... selv en 1,8 er for sløv...

Den vejer næppe 1400 kg, for det gør min diesel nemlig. Men ellers er jeg
enig i, at 1,6'eren er alt for sløv. 1,8'eren kan godt gøre det....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Fly Christensen

Dato : 27-04-04 13:57

Men en 2.0 TCT med boks...

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-04-04 14:15

On Tue, 27 Apr 2004 15:01:32 +0200, Peter G C wrote:

> Den vejer næppe 1400 kg, for det gør min diesel nemlig. Men ellers er

Den er vist meget tæt på? Ellers husker jeg forkert

> jeg enig i, at 1,6'eren er alt for sløv. 1,8'eren kan godt gøre det....

Enig den kan gøre det... meeeen... man gør sig selv en tjeneste ved, at
invistere i min. 2,08v gerne 16v.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-04-04 14:21

> Den vejer næppe 1400 kg, for det gør min diesel nemlig. Men ellers er jeg
> enig i, at 1,6'eren er alt for sløv. 1,8'eren kan godt gøre det....

Korrekt - den vejer nemlig 1175

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-04-04 14:26

On Tue, 27 Apr 2004 15:21:06 +0200, Andreas M. Hansen wrote:

> Korrekt - den vejer nemlig 1175

Hmm det kan vist ikke gøre det? Det er kun 100kg mere end en ZX'er.. kan
det passe?

Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 27-04-04 16:03

> Hmm det kan vist ikke gøre det? Det er kun 100kg mere end en ZX'er.. kan
> det passe?

Jae næsten min 1,8I 16V 1998 vejer ifølge regatyesten 1275 kg .
Og den klarer det da meget godt.

Henrik

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-04-04 16:19

On Tue, 27 Apr 2004 17:02:59 +0200, Henrik G Nielsen wrote:

> Jae næsten min 1,8I 16V 1998 vejer ifølge regatyesten 1275 kg . Og den

Okay tak - jeg har husket forkert. Det er dælme også mange kilo for en
sølle 1,6...

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-04-04 18:31

> Okay tak - jeg har husket forkert. Det er dælme også mange kilo for en
> sølle 1,6...

Klart er den da undermotoriseret til flertallet her i gruppen - men den
klarer det nu ganske godt alligevel, hvis det er almindelige
rejsehastigheder på danske motorveje man har brug for - den kan da sagtens
få kørekortet til at ryge iflg. den nye 160-regel.
Jeg har selv haft een en 3 års tid engang, og i almindelig dagligdags trafik
havde jeg ikke noget at klage over, men jeg hedder heller ikke Montoya til
efternavn. Det er ikke en bil man skal spænde en stor campingvogn efter,
og så begive sig ad Kassel til - eneste gang jeg oplevede at den var
svagbrystet, var på motorvejsbakkerne nord for Sundswall i Sverige - der
måtte man ned i 3'die for at holde farten opad.

mvh

Andreas M. Hansen