Tjenestevogn
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-04-04 17:43

Hej folkens

Er der nogen, der ved, hvad en person, der kører privat i en tjenestevogn,
kan risikere...?

En tjenestevogn er i modsætning til en firmabil ikke til privat kørsel.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-04-04 17:59

> Er der nogen, der ved, hvad en person, der kører privat i en tjenestevogn,
> kan risikere...?

Skal det være teoretisk el i praksis?. Teoretisk får jeg en fod-pedal ud i
mørket, hvis jeg "tages", i praksis er det noget andet. MEN gudnådetrøste
hvis der sker et uheld og jeg ikke har en GOD forklaring :o/. Jeg tror det
afhænger af tjenestested.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-04-04 18:46

On Sat, 24 Apr 2004 18:58:33 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> [...]
>hvis der sker et uheld og jeg ikke har en GOD forklaring :o/. Jeg tror det

Nope - ikke i statens tjeneste. Det er en alvorlig sag at misbruge en
tjenestebil. Man "kan blive/bliver" fyret...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-04-04 19:08

> Nope - ikke i statens tjeneste. Det er en alvorlig sag at misbruge en
> tjenestebil. Man "kan blive/bliver" fyret...

Personen, der mod reglerne kører privat i en tjenestevogn, kan altså blive
afskediget.

Men er der også andre sanktioner, som man kan løbe ind i....?

Toldskat mv..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-04-04 20:54

> Men er der også andre sanktioner, som man kan løbe ind i....?

Bøde til personen der kører i køretøjet og ligeledes til ansvarlig for
køretøjet, kørselsleder m.m..

fortsat god aften

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-04-04 22:14

> Bøde til personen der kører i køretøjet og ligeledes til ansvarlig for
> køretøjet, kørselsleder m.m..

Udstedt af politiet, formoder jeg.

Jeg vidste, der var noget mere end bare "sur chef".

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-04-04 19:37

> Nope - ikke i statens tjeneste. Det er en alvorlig sag at misbruge en
> tjenestebil. Man "kan blive/bliver" fyret...

Som jeg skrev: det afhænger af tjenestested, der hvor jeg "tjener" måogskal
de ikke vide hvorfor jeg køre, oversat til dansk hedder det FORTROLIGT .
Og det bliver self. stemplet i den kørebog som flg,med pgl. køretøj.
Bortsetfradet har jeg ALDRIG misbrugt det, allerhøjest en omvej på 5-10 km.,
somsagt får jeg probs. ved en ulykke .

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-04-04 19:56

On Sat, 24 Apr 2004 20:36:37 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>Som jeg skrev: det afhænger af tjenestested, der hvor jeg "tjener" måogskal
>de ikke vide hvorfor jeg køre, oversat til dansk hedder det FORTROLIGT .

Det handler om affentlig ansættelse, som jeg ser det. Dér SKAl man
føre kørebog med km, formål og turen i hovedpunkter.

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-04-04 06:57

> Det handler om affentlig ansættelse, som jeg ser det. Dér SKAl man
> føre kørebog med km, formål og turen i hovedpunkter.

Det er sjovt som "man", ikke kun du, kan forarges over det. Hvis et medlem
af den LOVGIVENDE forsamling tilsidesætter fx. sin vigepligt, og hammere en
motorcyklist ned, for at dække over det bagefter for at redde sit "skind" og
sin taburet, bliver der KNAPT "løftet et øje", han bliver ikkeengang gået
som minister (. Eller der kan højest blive tale om et par
vittighedstegninger , når et medlem bliver fanget i at overtræde
hastighedsbestemmelserne GROFT. Men når en af deres håndgangne mænd træder
uden for dydens rene sti, skal han på hjul&stejle. Hvis det ikke er
dobbeltmoralsk så det "batter", så....
Og det med kørebogen er næsten rigtigt, der er undtagelser. Så hvis jeg
stempler, skriver datoen, kmtæller og mit navn korrekt er den udfyldt .
Og I-N-G-E-N udover min chef, må få adgang til bilen så længe den er i min
varetægt. Det er rigtigt, det kan misbruges groft, men jeg har MORAL så det
bliver det ikke.... .

Fra : alexbo

Dato : 25-04-04 07:06

"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> [...]
vigepligt, og hammere en
> motorcyklist ned, for at dække over det bagefter for at redde sit "skind"

Jeg tvivler på du ved hvad moral er.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-04-04 09:27

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tvivler på du ved hvad moral er.

Når du kan sige sådan, betyder det du ved det. Så forklar venligst..

Fra : alexbo

Dato : 25-04-04 09:45

"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> Når du kan sige sådan, betyder det du ved det. Så forklar venligst..

Det kan jeg næppe.
Hvordan forklarer man farver til en blind, han ved jo ikke engang hvad blind
er.

Men din mudderkastning om hvad en unavngiven politiker skulle have gjort, og
at andre skulle have set gennem fingre med dette, harmonerer ikke med en høj
moral.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-04-04 12:06

> Det kan jeg næppe.
> Hvordan forklarer man farver til en blind, han ved jo ikke engang hvad
blind
> er.

Klap nu lige hesten, Alex.

Jeg giver dig ret i, at det måske er lige hårdt nok at skrive sådan om den
"unavngivne minister", men derfor er der jo ingen grund til selv at begynde
med den slags.

P.S.: "Moral" stammer fra latin, der betyder "skik" eller "sædvane". Med
andre ord: De handlinger, der i et samfund anses for rigtige.

Det beslægtede ord "etik" stammer fra græsk og har noget nær samme
semantiske betydning. Dog bruges det i "moderne dansk" mere på "de store
linier", hvor moral ofte bruges ved omtale af individet.

--
/Jan W Nielsen

Fra : alexbo

Dato : 25-04-04 13:50

"Jan W Nielsen" skrev i

> Jeg giver dig ret i, at det måske er lige hårdt nok at skrive sådan om den
> "unavngivne minister", men derfor er der jo ingen grund til selv at
begynde
> med den slags.

Når man i samme indlæg kaster med mudder og bryster sig af at have en høj
moral, så synes jeg ikke det skulle være upåtalt.

Men du har ret i at det er ikke nemt at gøre med etikken i behold.
Det er svært at sværte andre, uden at blive sort på fingrene.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-04-04 14:30

> Men din mudderkastning om hvad en unavngiven politiker skulle have gjort,

Det hænger måske sammen m. det sted jeg "tjener", det har Statens største
bevågenhed, så der tillades INGEN "pletter" på trods af jeg bare er alm.
lønmodtager. Men dem som har udarbejdet de love som jeg partout skal holde
til MINDSTE detalje, de kan slippe af sted med "halv-kriminelle" handlinger,
som jeg ville blive lagt på hjul&stejle for .

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-04-04 14:45

> Men dem som har udarbejdet de love som jeg partout skal holde
> til MINDSTE detalje, de kan slippe af sted med "halv-kriminelle"
handlinger,
> som jeg ville blive lagt på hjul&stejle for .

Hvad er det, der er så slemt - og måske ligefrem "halvkriminelt"...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-04-04 16:09

> Hvad er det, der er så slemt - og måske ligefrem "halvkriminelt"...?

De to "ting" som er anført tidligere i tråden, og som de er refereret i
dagspressen, vil jeg betegne dem som "halvkriminelle", og jeg ville IKKE
slippe fra dem med mit job i behold.. Ligeledes hvis jeg på nogen måde
overtræder våbenlovgivningen, v. fx. at bære en tåregas,peberspray er det
"godnat". Lige som min privat økonomi bliver "gransket" i h....&r...., så
der er en vis sikkerhed få at jeg ikke er "i lommen" på nogen, selv om der
ikke er meget at "granske"- det er IKKE guld man tjener på gulvnivau hos
staten For jeg har ingen gods-besiddelser og der af følgende hektarstøtte
at jonglere med )).

Fra : alexbo

Dato : 25-04-04 16:54

"Jørgen M. Rasmussen" skrev

>og jeg ville IKKE slippe fra dem med mit job i behold..

Nu er det jo meget forskelligt hvad der koster jobbet.

En skolelærer kan blive dømt for spritkørsel uden konsekvenser for jobbet,
men hvis han piller ved eleverne ryger han ud.
For en chauffør er det stik modsat.

De 2 overtrædelser af våbenloven, som jeg kender til, folketingpolitikere
har gjort sig skyldig i, blev i hvert fald ikke forbigået i stilhed.
Det er så op til vælgerne om det skal koste jobbet.
Jeg mindes også en politiker der blev kendt uværdig til folketinget p.g.a en
trafikulykke.
Kreativ bogføring, eller påstået ekstravagance har også kostet
ministerposter.

Jeg kan forøvrigt ikke se nogen grund til at politikere skal være så meget
renere
end vi andre, tværtimod kan man synes der mangler nogle alm. mennesker.
De skal bare have nogle ualm. egenskaber, f.eks. en høj moral.

Du efterlader et indtryk hos mig om, at det ikke bare er det, at de gør de
ting, det er det, at du ikke kan.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 06:27

> Jeg kan forøvrigt ikke se nogen grund til at politikere skal være så meget
> renere
> end vi andre, tværtimod kan man synes der mangler nogle alm. mennesker.

HMM men deres betroede medarbejdere skal både være rene og have høj moral.
Så hvorfor skal arbejdsgiveren ikke leve op til samme ideal som han
håndgangne mænd ?, dvs. en folkevalgt politiker må godt få vedtaget en lov,
men han behøves ikke selv holde den ??. Det passer ikke med dit
pædagog-eksempel, for det er netop hans metier at vedtage love som styre
samfundet, ergo har han at overholde dem, hvadenten han vil el. ej.

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 25-04-04 09:35

> Jeg tvivler på du ved hvad moral er.

Hvad skete der lige hér, Alex?

\Mandal

Fra : Johnt

Dato : 24-04-04 22:51

> Hej folkens
>
> Er der nogen, der ved, hvad en person, der kører privat i en tjenestevogn,
> kan risikere...?

- Fyring
- Beskatning af fri bil, 25% af bilens værdi.
- Skal betale afgiften på bilen + moms. Da mange tjenestebimler er uden
afgift og moms.

Hilsen

Johnt

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-04-04 23:33

> - Fyring
> - Beskatning af fri bil, 25% af bilens værdi.
> - Skal betale afgiften på bilen + moms. Da mange tjenestebimler er uden
> afgift og moms.

Hvor meget af det der, er du HELT sikker på..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : HC

Dato : 25-04-04 06:46

..

Det er forket og kommer aldrig på tale, men en fyring af medarbejder kan
komme på tale men det er noget tjeneste stedet afgører.
Jeg har dagligt ansvaret for ca 70 tjenestekøretøjer og der er kravet brug
af kørebog, og når den er udfyldt så er det svært at gøre noget mod føren.

Mvh Hans

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 25-04-04 06:53

On Sun, 25 Apr 2004 00:32:30 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Hvor meget af det der, er du HELT sikker på..?

Den sidste holder ikke...
Men det kan måske godt være et grundlag for bødeudregning mm.
Een ting er 100% sikkert -> man skal afholde sig fra at køre privat i
en "offentlig" tjenestebil !

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : HC

Dato : 25-04-04 08:04

> Men det kan måske godt være et grundlag for bødeudregning mm.
> Een ting er 100% sikkert -> man skal afholde sig fra at køre privat i
> en "offentlig" tjenestebil !

Helt enig...

Mvh Hans

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-04-04 08:30

> Een ting er 100% sikkert -> man skal afholde sig fra at køre privat i
> en "offentlig" tjenestebil !

Helt enig..!

Jeg har forsøgt at forklare folk, hvorfor det er så "forbudt", og hvorfor
man heller ikke må tage blaffere og andre op, der ikke er har ansættelse ved
det tjenestested, som bilen hjemhører hos.

Der er jo temmelig stor forskel på firmabil og tjenestebil - noget som de
færreste, der ikke har været offentligt ansat forstår. Jeg har dog ikke
været bekendt med konsekvenserne.

Men hvor går grænsen...?

Hvis medarbejderen på vej fra tjeneste kører forbi et supermarked og der gør
stop for indkøb, er der så brudt nogen regler..? (Forudsat der ikke er tale
om omvej)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 25-04-04 08:37

On Sun, 25 Apr 2004 09:29:41 +0200, "Jan W Nielsen"

Man tror, man måske kan læse lidt hér:
www.ku.dk/pers/Instituthaandbog/regnskab_og_budget/Tjenestebiler_290301.html

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : HC

Dato : 26-04-04 15:50

> [...]
gør
> stop for indkøb, er der så brudt nogen regler..? (Forudsat der ikke er

Det bliver nok svært at afklare, men helt sikkert tjenestestedet der skal
afgøre det.
Jeg er tit hjemme i tjenestebil pga tilkaldevagt, og har da også besøgt et
suppermarked eller to af og til.
Det tillades faktisk på mit tjenestested.

Mvh Hans

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 25-04-04 12:35

Johnt faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> - Skal betale afgiften på bilen + moms. Da mange tjenestebimler er uden
> afgift og moms.

Vrøvl.
Det er dog korrekt at tjenestekøretøjer er uden afgift og moms.
(et tjenestekøretøj er pr. definition et køretøj der ikke er betalt moms
eller afgifter af og hvor staten forsikrer køretøjet).

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet