Bedste Xenon-lignende pærer
Fra : KBL

Dato : 24-04-04 09:07

Hej

Jeg stiller dette spørgsmål for en ven. Hans spørgsmål er, hvilke
xenon-lignende pærer der er bedst. Her tænker han på xenon-effekten, samt
hvor godt pærerne lyser. Hvilke af disse produkter ligger tættest på de
rigtige xenonpærer?

/
KBL

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 09:42

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2474581734&category=28643

--
Tom

Fra : KBL

Dato : 24-04-04 09:46

Tak, men det skulle ikke være rigtige Xenonpærer. De må nemlig ikke
monteres, da han ikke har lygtevaskere. Det skal være "look'a'likes"

Fra : Lars B Madsen

Dato : 25-04-04 14:35

klip

KBL wrote:
> Tak, men det skulle ikke være rigtige Xenonpærer. De må nemlig ikke
> monteres, da han ikke har lygtevaskere. Det skal være "look'a'likes"

/klip

Nej, jeg mener hvorfor må man ikke det?
--
Madsen - SZR 660

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-04-04 15:04

"Lars B Madsen" <larsbjoern@hotmail.com> skrev :

>Nej, jeg mener hvorfor må man ikke det?

Et krav til rigtige HID lamper er lygtevasker og højdeautomatik

Den lange forklaring er her :

Gasudladningslygter
Det meddeles herved, at Detailforskrifter for Køretøjer 1997 vil
indeholde følgende ændrede bestemmelser om nærlyslugter til biler.
Ændringerne er markeret med en streg i margenen.
»6.02.020 BIL
(4) Nærlyslygte og lampe hertil skal være godkendt og mærket i henhold
til:
a) ECE-regulativ nr. 1,
b) ECE-regulativ nr. 2,
c) ECE-regulativ nr. 5,
d) ECE-regulativ nr. 8,
e) EDE-regulativ nr. 20,
f) ECE-regulativ nr. 31,
g) ECE-regulativ nr. 37,
h) ECE-regulativ nr. 98,
i) ECE-regulativ nr. 99 eller
j) Rådets direktiv nr. 76/761/EØF.
Nærlyslygte godkendt i henhold til ECE-regulativ nr. 98 skal være
monteret i henhold til ECE-regulativ nr. 48.«
Ændringen i bestemmelserne medfører, at der nu kan godkendes såkaldte
gasudladningslygter. En sådan nærlyslygte giver et kraftigere lys på
vejen, men giver ikke mere »strølys« over lys/mærkegrænsen end
traditionelle nærlyslygter.

Når nærlyslygterne skal være monteret i henhold til ECE-regulativ nr.
48, indebærer dette, at lygterne skal være forsynet med lygtevasker,
at lygterne skal have automatisk højdejustering (eller automatisk
niveauregulering på selve bilen), og at lygterne skal forblive tændt,
når fjernlyset tændes.

Disse betingelser er fastsat fordi: Beskidte lygter giver mere
»strølys« (generende for modkørende), det kraftigere lys blænder mere,
hvis lygterne ikke er justeret korrekt fx på grund af tungt læs, og
endelig at gasudladningslamper er nogle sekunder om at komme op på
fuld lysstyrke.

Detailforskrifter for Køretøjer 1997 træder i kraft den 1. april 1997
og gælder for køretøjer, der registreres, godkendes eller tages i brug
første gang på irafttrædelsesdatoen eller senere.

Ethvert køretøj kan dog straks indrettes i overensstemmelse med
ovenstående bestemmelserne.

Citat_slut

Fra : Lars B Madsen

Dato : 25-04-04 20:44

jan@stevns.net wrote:

> [...]
> første gang på irafttrædelsesdatoen eller senere.
>
> Ethvert køretøj kan dog straks indrettes i overensstemmelse med

Okay, det er interessant.. Er det derfor man ikke ser nogen motorcykler med
xenon?
--
Madsen - SZR 660

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-04-04 21:01

"Lars B Madsen" <larsbjoern@hotmail.com> skrev :

>Okay, det er interessant.. Er det derfor man ikke ser nogen motorcykler med
>xenon?

tjaehhh - det bliver lidt svært at montere visker ?

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 21:02

> tjaehhh - det bliver lidt svært at montere visker ?

Sprinkler !!

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-04-04 21:08

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Sprinkler !!

Lige op i femøren på raketpiloten ? Næppe noget man bliver specielt
glad for....

Jeg kunne lige forestille mig man kørte med åbent visir og .......

squishhhh..... nåehh ja hvad pokker - fluerne er vel værre ;)

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 21:14

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg kunne lige forestille mig man kørte med åbent visir og .......
>
> squishhhh..... nåehh ja hvad pokker - fluerne er vel værre ;)

Man kan vel heller ikke køre nogle viskerbladen hen over et tørt lygteglas

Det er kun ford som laver sådan noget med at starte viskerblade før
sprinklervandet er kommet på ruden.

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-04-04 22:26

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Det er kun ford som laver sådan noget med at starte viskerblade før
>sprinklervandet er kommet på ruden.

Niks - det gør rekorden da osse ;(

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 09:41

> [...]
> xenon-lignende pærer der er bedst. Her tænker han på xenon-effekten, samt
> hvor godt pærerne lyser. Hvilke af disse produkter ligger tættest på de

Lysmæssigt kommer man aldrig i nærheden af Xenon med en alm. pære.
Men hvis han vil have et blå-hvidt lys med god kontrast kan Bosch "Cool
Blue" anbefales de har en rigtig god kontrast i mørke, og er faktisk bedre
end alm. pærer efter min mening.

Han skal for alt i verden holde sig fra de Blåmalede noname pærer, de er
virkeligt noget lo.. og der slipper ikke meget lys igennem de blå maling.

Pris og kvalitet hænger som regel sammen, også her.

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 09:54

> Men hvis han vil have et blå-hvidt lys med god kontrast kan Bosch "Cool
> Blue" anbefales de har en rigtig god kontrast i mørke, og er faktisk bedre
> end alm. pærer efter min mening.

Damn... Kom lige til at kigge på pakken, Bosch pæren som jeg omtaler heder
"Xenon Blue".

Det er Osrams pærer der hedder "Cool Blue" og de er vist også OK.

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-04-04 09:49

"KBL" <klne@mail.dk> skrev :

> [...]
>xenon-lignende pærer der er bedst. Her tænker han på xenon-effekten, samt
>hvor godt pærerne lyser. Hvilke af disse produkter ligger tættest på de

På gruppens hjemmeside, er der lidt om emnet

http://www.dkfritidbil.dk/artikler/lamper/index.htm

Fra : Mathias

Dato : 24-04-04 10:51

jan@stevns.net wrote:

> På gruppens hjemmeside, er der lidt om emnet
>
> http://www.dkfritidbil.dk/artikler/lamper/index.htm

Argh, jeg kører jo rundt med de pærer der klarer sig næst-dårligst i testen!

-Mathias

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-04-04 11:10

"Mathias" <baggadapREMOVE@hotmail.com> skrev :

>Argh, jeg kører jo rundt med de pærer der klarer sig næst-dårligst i testen!

Surt show ;)

Jeg selv, er faldet helt og addeles for Philips'erne, men er da ved at
teste Bosch pæren ( +60'eren ) - og herregud, den påståede mindre
levetid, betyder intet i mit regnskab.

Jeg satte Pilips Vision + i min Scorpio for 3 år siden, de lyser sgu'
endnu

Fra : Lars B Madsen

Dato : 24-04-04 17:49

jan@stevns.net wrote:

> [...]
> levetid, betyder intet i mit regnskab.
>
> Jeg satte Pilips Vision + i min Scorpio for 3 år siden, de lyser sgu'

Hvad skal der til for at skifte fra alm. til xenon?

--
Madsen - SZR 660

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 19:57

> Hvad skal der til for at skifte fra alm. til xenon?

5 min.

--
Tom

Fra : ///JJ

Dato : 25-04-04 20:07

Tom wrote:

> 5 min.

Håber det er en joke, for hvis der skal monteres lygtevaskere og
niveau-kontrol og pærer på 5 min, så tror jeg ikke på det :)

///JJ

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 21:04

> Håber det er en joke, for hvis der skal monteres lygtevaskere og
> niveau-kontrol og pærer på 5 min, så tror jeg ikke på det :)

Okay du mente RIGTIGE HID
Det tager et par timer.

Så faktisk en Peugeot 206 med HID i går, det så rigtig godt ud.

--
Tom

Fra : ///JJ

Dato : 25-04-04 20:06

jan@stevns.net wrote:

> [...]
> levetid, betyder intet i mit regnskab.
>
> Jeg satte Pilips Vision + i min Scorpio for 3 år siden, de lyser sgu'

Men garanteret ikke lige så kraftigt :)
Det er noget med at pærens lysstyrke daler med tiden.

///JJ

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-04-04 20:18

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev :

>Men garanteret ikke lige så kraftigt :)

Jeg kan ikke se forskel

>Det er noget med at pærens lysstyrke daler med tiden.

med drifttiden, ja - nu har bilen ikke kørt pokkers langt på de 3 år

Gode halogenlamper har det mere med at holde lysstyrken temmeligt
jævnt og så gå ud med et brag. Gassen i pæren regenerer så at sige
tråden