Afballancering
Fra : Ukendt

Dato : 23-04-04 19:58

Hei

Var hos Superdæk i dag for at få afballanceret de 2 forreste dæk. Suk det
har selvfølgelig ikke hjulpet et hak. Den kører kanon stille og rolig op til
130 Km/t men fra 130-160 ryster rattet så det er temmelig anstrængende og
det vil helt sikkert også rive styrekugler og bærekugle i stykker på kort
tid hvis man ikke kan få det væk.

Det er da underligt at mine vinterdæk aldrig har haft sådan en uballance men
mine alufælge vibrerer noget så modbydeligt.
Hwa ka man gøre ved sådan noget afballancering når dækmaskinen siger OK -
OK?

------
Desuden var ham mekkeren rimelig sur i dag. Lige foran mig stod en kunde som
skulle betale 175 Kr for lapning af et dæk til sin trailer og han påstod at
han ven i sidste uge havde fået lappet et dæk for 150 Kr.
Da det blev min tur til at betale 195,- for 2 gange afballancering, spurgte
mekkeren:
"sejler du?"
"øh...nej"
"Det er fandme utrolig så nærrig folk kan være....så står han der og piver
over 25 Kr og så har han en båd til over en million liggende ned ved havnen"

Jeg kunne kun trække på smilebåndet

--
Tom

Fra : Brian A.

Dato : 23-04-04 21:13

> Hwa ka man gøre ved sådan noget afballancering når dækmaskinen siger OK -
> OK?

Du kunne evt. få lavet en "optimering" - dækket roteres på fælgen, men det
bruges nu mest ved stor ubalance.

hehe :)

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-04 20:23

OK -

> Du kunne evt. få lavet en "optimering" - dækket roteres på fælgen, men det
> bruges nu mest ved stor ubalance.

De kan vel ikke rotere op til 140 Km/t?

--
Tom

Fra : Brian A.

Dato : 24-04-04 00:02

> OK -

> De kan vel ikke rotere op til 140 Km/t?

Nej, det var nu heller ikke det jeg mente :) Ved afbalanceringsmaskinen
udføres en "optimering" af hvordan dækket sidder på fælgen. Først måles
ubalancen, så drejes dækket 180 grader på fælgen og der foretages en ny
måling. Herefter udregner maskinen hvordan dækket bedst placeres på fælgen
for at udligne mest ubalance. Maskinen fortæller hvor meget dækket nu igen
skal drejes på fælgen. Denne metode bruges til at udligne stor ubalance så
der ikke skal bruges tunge vægte...
Enten er det løsningen, ellers må du finde et værksted med en
spinning-maskine.

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 13:08

"Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com> wrote in message
> [...]
> der ikke skal bruges tunge vægte...
> Enten er det løsningen, ellers må du finde et værksted med en

Ja

--
Møller

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 13:08

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> OK -

> De kan vel ikke rotere op til 140 Km/t?

Det må de ikke på drivakslen: det ødelægger differentialet.

Men ubalance ses ofte på alu fælge da de let blive skæve uden at man lægge
mærke til det.
Ved afbalanceringen bør (skal) der tages hensyn til dækkets egen skævhed i
vægt og stivhed: på nye dæk børe der være et gult og rødt mærke.
En god "dækmand" , flytter dækket hvis der er for stor ubalance, det plejer
ikke at være et problem at få dem til det, hvis man snakker lidt med dem, og
viser interesse for deres arbejde.
--
Møller

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 13:26

> [...]
plejer
> ikke at være et problem at få dem til det, hvis man snakker lidt med dem,

Hm tror ikke de gider gøre så meget ud af det.
Han blev ved med at påstå at rystelserne kom fra baghjulene og at de også
skulle afballanceres (så han kan få lidt ekstra indtægt)
Men for pokker man kan da tydelig mærke at det kommer fra forhjulene

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 15:29

> plejer
> og
>
> Hm tror ikke de gider gøre så meget ud af det.

Jo da , selvom jeg er i Københavnsområdet, får jeg det da gjort.
Samme sted som Kleemann får ordnet deres biler
Jeg tror, også at du kan få det gjort hos Byllemos i Tråsbøl, han er godt
nok mest til PSA-biler, men måske kan du overtale ham. Og så har han en
Grande Danoise
--
Møller
http://www.byllemos-automobiler.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-04-04 16:17

Hej!

"Møller" wrote:

> Jo da , selvom jeg er i Københavnsområdet, får jeg det da gjort.
> Samme sted som Kleemann får ordnet deres biler

Hehe, der får jeg sporet slæden :) Gode priser og (efter min mening) god
service. Og så ligger det jo ikke langt fra Birkerød hvor jeg bor.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Fam. Olsen

Dato : 24-04-04 19:40

"Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Det må de ikke på drivakslen: det ødelægger differentialet.

Med det rigtige grej må man godt. Da jeg stod i lære havde vi en hvor begge
hjul var løftede fra jorden. En mand bag rattet, højeste gear, start motor
og giv gas til speddometeret viser 110 km/t, giv tegn til ham der betjener
spinneren. Han spinner hjulet så det får mere fart, måler og bremser hjulet
måler igen. Ham i bilen bremser hjulene ned hvorefter klodserne monteres og
det hele kontrolleres. Det hjalp hver gang.

Man skal nok bare lade være med at spekulere over hvad der ville ske hvis
bilen skvattede ned fra bukkene.

MVH Niels
Alfa forever

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 20:22

> Man skal nok bare lade være med at spekulere over hvad der ville ske hvis
> bilen skvattede ned fra bukkene.

hehe det gjorde af af mine med-lærlinge dengang jeg selv var i lære.
Lastbilen røg ned af bukkene og bakkede med fuld skrald gennem gipsvæggen og
ind i smedeområdet på teknisk skole i Sønderborg. Hold da k... hvor det gav
ballade.

--
Tom

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-04-04 20:23

On Fri, 23 Apr 2004 20:57:49 +0200, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Hwa ka man gøre ved sådan noget afballancering når dækmaskinen siger OK -
>OK?

Hvis du husker tilbage (ellers brug google.com), har jeg haft sådan et
tilfælde - med nye alu'er. I mit tilfælde var fælgen skæv.

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Thomas

Dato : 23-04-04 20:41

> [...]
> mine alufælge vibrerer noget så modbydeligt.
> Hwa ka man gøre ved sådan noget afballancering når dækmaskinen siger OK -

Jeg har lige netop haft det samme problem med et sæt "gamle" alufælge på en
spritny Passat. Efter to afbalanceringer opgav VW og sendte mig til et
hjulcenter, hvor bilen blev afbalanceret med en såkaldt "spinningmaskine".
Her afblanceres hjulene imens de sidder på bilen, hvorved man dels kan
afbalancere ved meget høj hastighed og dels måler uligevægt i både hjul og
bremseskiver og hvad der ellers følger med rundt.

Det tog en time og kostede 475 kr. Efterfølgende kører bilen som drøm. Det
kan varmt anbefales.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-04 20:56

> [...]
> bremseskiver og hvad der ellers følger med rundt.
>
> Det tog en time og kostede 475 kr. Efterfølgende kører bilen som drøm. Det

Hvor har de mon sådan noget i Sønderjylland ?

--
Tom

Fra : Thomas

Dato : 23-04-04 21:06

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Hvor har de mon sådan noget i Sønderjylland ?

Jeg tror at alle værksteder med speciale i dæk og afbalancering har en
spinningmaskine. Men tag telefonen og ring rundt. Sig at bilen skal
afbalanceres med dækkene på bilen da rystelserne først opstår ved høj
hastighed.

VW anbefaldede http://www.point-s.dk/ der vist nok er meget skrappe til den
slags. Desværre (for mig) havde jeg temmelig langt til det nærmeste
værksted. Men de er vist nok godt repræsenteret i Sønderjylland.

Thomas

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-04-04 22:15

> Hvor har de mon sådan noget i Sønderjylland ?

Jeg har en gang fået det gjort hos Hjulcenteret i Sønderborg.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-04-04 12:26

Tom skrev:

> "Det er fandme utrolig så nærrig folk kan være....så står han der og
> piver over 25 Kr og så har han en båd til over en million liggende
> ned ved havnen"

....det er vel på dén måde han har skrabet sin million hjem...
Hans