Behøver man tage stel af batteri ved radio~
Fra : Kim

Dato : 23-04-04 18:40

Jeg har lige købt en Blaupunkt Stockholm til min VW Polo 9n 1,9 TDI ,og der
står i montageanvisningen at man skal have stel af batteriet, men er det
nødvendigt, jeg er lidt træt af ,hvis alt eludstyr bliver nulstillet.
Kan man ikke bare rykke den gamle radio ud tage multistik ud , og sætte dem
over i den nye???
Er det nye elektronik på VW biler blevet følsomt.

Mvh. Kim

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-04-04 20:28

On Fri, 23 Apr 2004 19:39:46 +0200, "Kim" <kim014@mail.dk> wrote:

>Kan man ikke bare rykke den gamle radio ud tage multistik ud , og sætte dem
>over i den nye???

Det kan man sikkert gøre, som man vil. I dagens Europa er man som
producent i en betjeningsvejledning nødt til at dække sin røv ind på
alle mulige måder. Ellers kommer forbrugerne efter een, hvis de kan.
Jeg oplever det dagligt...

>Er det nye elektronik på VW biler blevet følsomt.

Næppe...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Frank Gregersen

Dato : 23-04-04 20:56

Tja, nu er det jo rimeligt simpelt at flytte multistikket over i en anden
radio, men jeg har en gang futtet tænd/sluk signalet til forstærkeren, af i
en bilradio, fordi jeg lige havde glemt at tage strømmen fra i mens jeg
rodede med forstærkeren! Så fra nu af tager jeg altid strømmen fra når jeg
roder med sådan noget!
MVH Frank

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-04-04 21:07

On Fri, 23 Apr 2004 21:55:44 +0200, "Frank Gregersen"
<frankNOSPAMgregersen@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>en bilradio, fordi jeg lige havde glemt at tage strømmen fra i mens jeg

Man skal helst ikke tænde en radio, hvor der ikke er tilsluttet
højttalere - det gælder både i biler og hjemme.

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 24-04-04 10:48

Mogens Knudsen wrote:

> Man skal helst ikke tænde en radio, hvor der ikke er tilsluttet
> højttalere - det gælder både i biler og hjemme.

Øh, har du en eller anden elektrisk begrundelse for den ide?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-04-04 10:50

On Sat, 24 Apr 2004 11:47:32 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Øh, har du en eller anden elektrisk begrundelse for den ide?

En ubelastet udgang er noget hø - især med volumen på max.

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-04-04 11:15

> En ubelastet udgang er noget hø - især med volumen på max.

Det var det i gamle dage, da man brugte rørforstærkere - et moderne
transitorudgangstrin er såmænd bedst tilfreds med så høj en impedans som
muligt.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-04-04 11:38

On Sat, 24 Apr 2004 12:15:18 +0200, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Det var det i gamle dage, da man brugte rørforstærkere

ROFL

>et moderne transitorudgangstrin er såmænd bedst tilfreds med så
>høj en impedans som muligt.

Jow, jow - det kan der da være noget om (uendelig modstand)

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 24-04-04 20:23

Mogens Knudsen wrote:

> En ubelastet udgang er noget hø - især med volumen på max.

Lad mig se, ohm siger:

U = R * I

Med højttaleren frakoblet er modstanden over udgangen uendelig.
Med mindre forstærkeren har en tilsvarende uendelig
udgangsspænding, må strømmen der løber være nul.

Effektligningen siger:

P = U * I

Hvis I er nul, så er P det også..

Jeg har svært ved at se hvorfor du mener det er hårdt for
forstærkeren at levere 0 W..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-04-04 20:26

On Sat, 24 Apr 2004 21:23:06 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Jeg har svært ved at se hvorfor du mener det er hårdt for
>forstærkeren at levere 0 W..

Hvis man har fuld power på de manglende ht'er og fifler med montagen
af dem, kan de elektriske udladninger, du hører som brag i ht'erne,
være ødelæggende for udstyret...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-04-04 19:15

Mogens Knudsen wrote:

> Hvis man har fuld power på de manglende ht'er og fifler med montagen
> af dem, kan de elektriske udladninger, du hører som brag i ht'erne,
> være ødelæggende for udstyret...

Jeg kunne da ikke drømme om at montere højttalerne mens
forstærkeren er tændt*, men det er ikke det samme som at
forstærkeren ikke kan tåle at køre uden højttalere..

* Jeg hørte engang sådan et par diskanter futte af, en gut der
monterede et eller andet hjemmebrygget "entusiastfilter" i
signalvejen - han havde naturligvis slukket for forstærkeren inden
montage, men overset at der kun var tale om en forforstærker og at
ejeren havde to store (og tændte) effekttrin liggende bag
højttalerne.. Hyl sagde det, og så var det slut med de enheder..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 20:30

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Lad mig se, ohm siger:
>
> U = R * I

næææsten rigtigt men hvis vi skal have gang i lidt flueerotik så..
U = R * I * Cos (pfi) pfi = fasedrejning

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-04-04 21:54

> "Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> næææsten rigtigt men hvis vi skal have gang i lidt flueerotik så..
> U = R * I * Cos (pfi) pfi = fasedrejning

Ja og hvis du til og med ikke har nogen belastning på udgangen (læs
højtalerstik) vil det knald der kan forkomme stå i dit fine mosfeet
udgangsmodul. Og gæt en gang - resultat overslag internt i PA, med død til
følge..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 25-04-04 07:08

On Sat, 24 Apr 2004 22:54:05 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

Mogens:
> [...]

Tom:

Hans:
> [...]
>højtalerstik) vil det knald der kan forkomme stå i dit fine mosfeet
>udgangsmodul. Og gæt en gang - resultat overslag internt i PA, med død til

På denne måde fik vi vist vendt emnet om dét

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Henrik B.

Dato : 27-04-04 11:01

Mogens Knudsen wrote:
:: Man skal helst ikke tænde en radio, hvor der ikke er tilsluttet
:: højttalere - det gælder både i biler og hjemme.

???????

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 27-04-04 16:57

On Tue, 27 Apr 2004 12:00:53 +0200, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>???????

Læs resten af tråden - så forstår også du

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Henrik B.

Dato : 27-04-04 21:00

Mogens Knudsen wrote:
::: ???????
::
:: Læs resten af tråden - så forstår også du

Been there, done that..........got it!

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-04 22:10

> [...]
dem
> over i den nye???
> Er det nye elektronik på VW biler blevet følsomt.

Jo men de skal jo være på den sikre side hvis der sker noget uventet.
Det eneste de iøvrigt kræver af dig er at du stiller uret efterfølgende,
hvor svært kan det være :)

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-04-04 06:50

On Fri, 23 Apr 2004 23:10:01 +0200, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Jo men de skal jo være på den sikre side hvis der sker noget uventet.

Jep - man skal dække sig ind på alle mulige måder, nu om stunder.

>Det eneste de iøvrigt kræver af dig er at du stiller uret efterfølgende,
>hvor svært kan det være :)

Det kunne jo være, at manden havde andre ting

>=== Døden overhaler de hurtige ===

Rædsom signatur !

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 09:17

> Det kunne jo være, at manden havde andre ting

Det fleste andre elektroniske dimser, starter op af sig selv, og kan huske
indstillingerne. Stort set alle radio'er nu om stunder gemmer alle
indstillinger og kanalvalg i NVRAM og er totalt ligeglade med om strømmen
har været væk.

Så ud over at triptælleren en evt boardcomputer nulstilles er der jo ikke
rigtigt noget jeg kan få øje på.
Og nu er der sq* også begyndt at komme urer med radiomodtager i bilerne, så
man skal end ikke stille sit ur længere.

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 27-04-04 10:39

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message news:408a2283$0$21962$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Stort set alle radio'er nu om stunder gemmer alle
> indstillinger og kanalvalg i NVRAM og er totalt ligeglade med om strømmen
> har været væk.

Whee - så har jeg en af de sjældne (og den er endda mindre end 2 år
gammel).

/Jakob

Fra : Roberto Saldo

Dato : 27-04-04 10:50

Jakob Jeppesen wrote:

> Whee - så har jeg en af de sjældne (og den er endda mindre end 2 år
> gammel).

Mine taber også hukommelsen uden strøm.

--
Roberto Saldo

Fra : Kim

Dato : 24-04-04 07:59

> [...]
> >

> Jo men de skal jo være på den sikre side hvis der sker noget uventet.
> Det eneste de iøvrigt kræver af dig er at du stiller uret efterfølgende,

Jeg har bare hørt at der er noget med at elruderne ikke kører rigtigt efter
at man kobler strømmen fra, og det kunne være der er andre ting , men hvis
det kun er uret kan jeg godt se ,der ingen problemmer er med at stille det.
Mvh. Kim

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-04-04 08:53

On Sat, 24 Apr 2004 08:59:29 +0200, "Kim" <kim014@mail.dk> wrote:

>Jeg har bare hørt at der er noget med at elruderne ikke kører rigtigt efter
>at man kobler strømmen fra

Jep, men det programmerer du jo selv. Bogen nævner vel, hvorledes?

I min holder man knappen nede, når ruden er kørt i top -> herefter er
der comfortluk på den aktuelle rude. Virker således både for og bag...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Kim

Dato : 24-04-04 09:00

> Jep, men det programmerer du jo selv. Bogen nævner vel, hvorledes?
>
> I min holder man knappen nede, når ruden er kørt i top -> herefter er
> der comfortluk på den aktuelle rude. Virker således både for og bag...

Hvis det er de eneste probs jeg får, ved at tage strømmen , er det jo til at
overse, så det vil jeg gøre.

Mvh. Kim

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 09:23

"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at man kobler strømmen fra, og det kunne være der er andre ting , men hvis
> det kun er uret kan jeg godt se ,der ingen problemmer er med at stille

Elruderne skulle ikke komme ud af kurs, jeg har altid mine ruder til at stå
åbne når bilen er holder i garagen.
De starter fint op efter strømmen har været taget af.

Skulle de komme ud af kurs, og det kan de f.eks gøre hvis de fryser fast, ja
så skal de måske nulstilles.
Det står der med garanti noget om i instruktionsbogen.
Det er simpelt, jeg har gjort det for min genbo's Passat engang, det tog
under et minut når først man har læst hvordan.

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===