4wd - hvilken?
Fra : Jens Juul

Dato : 21-04-04 20:26

Hej

Vi skal have en bil til brug i Mellemamerika og valget står pt. mellem en
Toyota Landcruiser, en Nissan Patrol og en Landrover Discocery. De koster
alle det samme +/- 20-30.000 men vi har ikke den store 4wd erfaring og ved
ikke rigtigt hvilken vi skal vælge. Landroveren er en dejlig bil – men der
er måske problem med adgang til lokal reparation og service. Patrolen og
Landcruiseren er tilsyneladende samme boldgade, dog er Landcruiseren
spækket med elektronik (der kan gå i stykker) modsat Patrolen ….

Så – er der nogen her der kan anbefale den ene frem for den anden, eller
endnu bedre, kender et forum for 4wd folket og/eller ”rigtige” tests af
bilerne.
Bilen skal anvendes i Nicaragua hvor 10 % af vejene er asfalteret og der
er regntid halvdelen af året, men eftersom vi skal bo i hovedstaden skal
bilen også kunne benyttes ”on-road”

På forhånd tak.

Jens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-04-04 20:55

Jens Juul wrote:
> [...]
> tilsyneladende samme boldgade, dog er Landcruiseren spækket med
> elektronik (der kan gå i stykker) modsat Patrolen ..

Taler vi ny 4x4?

LandCruiseren er det de helt nye model, som afløste GX90 eller snakker vi
VX100?
(PGA. prisen formoder jeg at det ikke er en VX100.)

LandRover er bygget til terræn. Hvad skal du bruge den til? Til at køre på
grusveje eller til at køre offroad? Og den er svjh højere indvendig end de
andre. Hvis jeg skulle vælge i dk mellem bilerne, ville jeg vælge en Patrol.
Den føler jeg mig bedst tilrette i, og jeg føler kabinen større end i
Toyota.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 21:36

"Jens Juul" <jens_juul@net.dialog.dk> wrote in message
> [...]
> Bilen skal anvendes i Nicaragua hvor 10 % af vejene er asfalteret og der
> er regntid halvdelen af året, men eftersom vi skal bo i hovedstaden skal

Jeg aner det ikke, men kontakt nogle på
http://www.loejkner.dk/links.htm

Der bør være nogle.

Det er ikke et lille projekt.

Eller www.Jp.dk
De har haft em 4wd jorden rundt , men jeg kan sq ikke huske mærket
--
Møller

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-04-04 22:22

On Wed, 21 Apr 2004 22:35:42 +0200, "Møller" <eam_at_privat_dot_dk>
wrote:

>Eller www.Jp.dk
>De har haft em 4wd jorden rundt , men jeg kan sq ikke huske mærket

Kongeblå Toyota Landcruiser
Også mit valg, hvis...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-04-04 06:26

Mogens Knudsen wrote:

> Kongeblå Toyota Landcruiser
> Også mit valg, hvis...

VX100 eller en 90'er?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-04-04 16:45

On Thu, 22 Apr 2004 07:25:48 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>VX100 eller en 90'er?

VX100....

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-04-04 19:22

Mogens Knudsen wrote:

> VX100....

Enig. VX100'eren er vildt lækker...

Men det er jo ikke den, som han snakker om... Det er "blot" 90'eren...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik B.

Dato : 22-04-04 23:21

Morten Fruergaard wrote:
::: VX100....
::
:: Enig. VX100'eren er vildt lækker...
::
:: Men det er jo ikke den, som han snakker om... Det er "blot"
:: 90'eren...

Nej, han snakker om Toyota Landcruiser. Der ikke noget der hedder 90
længere. De hedder Landcruiser og Landcruiser 100.

M.v.h.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-04-04 05:48

Henrik B. wrote:
> Nej, han snakker om Toyota Landcruiser. Der ikke noget der hedder 90
> længere. De hedder Landcruiser og Landcruiser 100.

Det ved jeg godt. Men det er der ikke mange der ved. Og når man skal
beskrive afløseren for 90'eren er det lettest at bruge benævelse 90, da man
så kan refere til størrelse.

Har du hørt om "Artisten tidligere kendt som Prince"?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-04 16:46

> VX100 eller en 90'er?

Så stor som mulig - og så er jeg i øvrigt helt enig med Mogens.

Samlet set mener jeg det er en del år siden, Toyota tog førstepladsen for
ikke at give slip på den igen.

Der er nok enkelte, der slår en Landcruiser i een disciplin - men samlet
set.. Toyota.. uden tvivl hos mig.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-04-04 19:23

Jan W. Nielsen wrote:
> Der er nok enkelte, der slår en Landcruiser i een disciplin - men
> samlet set.. Toyota.. uden tvivl hos mig.

Også hos mig. Men jeg har ikke RÅD..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-04 22:05

> Også hos mig. Men jeg har ikke RÅD..

Nej, de er hundedyre..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-04 09:47

Skal bilen bruges i virkelig off road situationer, hvor der virkelig kun er
dig selv til at reparere hvis noget går galt, ville jeg personligt vælge en
gammel Land Rover (Serie 3 - evt. 90, hvis det skal være 'moderne' - der
er intet der slår dem i off road kørsel, og de er så nemme at reparere på,
så man tror det er løgn...

Bagakslen kan skiftes med et kosteskaft, mens bilen står på alle fire - et
slogan siger: "Du kan reparere alt på en Land Rover med en svensknøgle, en
hammer og en skruetrækker. Hvis det alligevel er svært, så brug en større
svensknøgle, en større hammer og en større skruetrækker"

Men ... og det er et ret stort men: De er grimme, de lugter, de er gamle, de
er enormt ukomfortable, de er tunge, de bruger meget diesel/benzin etc. etc.

Hvis den mere skal bruges til on road kørsel, som du skriver, var det nok en
idé at vælge en anden bil... Hvad med den Nissan Patrol - jeg ved intet om
den, men mon ikke de også er forholdsvis lette at reparere på for en lokal
mekaniker?

Men hvad kører de selv i i Nicaragua?

/Christian.

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 21-04-04 22:33

On Wed, 21 Apr 2004 21:26:01 +0200, "Jens Juul"
> [...]

>Landcruiseren er tilsyneladende samme boldgade, dog er Landcruiseren
>spækket med elektronik (der kan gå i stykker) modsat Patrolen ….

Land-Rover'en er også spækket med elektronik, motoren er elektronisk
styret og bilen har ABS bremser og Traction Control og HDC

> [...]
>Bilen skal anvendes i Nicaragua hvor 10 % af vejene er asfalteret og der
>er regntid halvdelen af året, men eftersom vi skal bo i hovedstaden skal

Hvis du tænker på Land-Rover, så tag en snak med Team Bertelsen
(http://www.team-bertelsen.dk)i Sjelle ved Århus. De ved hvilket
ekstraudstyr der ser smart ud og hvilket der virker og holder. De
driver også Danish Off Road School i Randers hvor du kan få
undervisning i off-road kørsel.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-04-04 06:27

Morten From Søndergaard wrote:
> [...]
> ekstraudstyr der ser smart ud og hvilket der virker og holder. De
> driver også Danish Off Road School i Randers hvor du kan få

Og så er de Land Rover forhandeler..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 22-04-04 20:38

On Thu, 22 Apr 2004 07:27:12 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Og så er de Land Rover forhandeler..

Nej, det er Sjelle Auto der er Land-Rover forhandler, Team Bertelsen
importerer og sælger off-road udstyr. At de så deler adresse og ejer
er en helt anden sag

Men selv om de gør meget i Land-Rover holder de sig ikke tilbage fra
at rode med andre mærker. Per kører feks. offroad i Suzuki SJ og de
HAR testet det grej de sælger, hvis grejet kan holde til Jan og Per,
så kan det holde til de fleste.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-04-04 05:50

Morten From Søndergaard wrote:
> Nej, det er Sjelle Auto der er Land-Rover forhandler, Team Bertelsen
> importerer og sælger off-road udstyr. At de så deler adresse og ejer
> er en helt anden sag

Og telefonnummer...

> Men selv om de gør meget i Land-Rover holder de sig ikke tilbage fra
> at rode med andre mærker.

Næ, overhovedet ikke. Og de ved hvad de snakker om...

> Per kører feks. offroad i Suzuki SJ

Jep, sammen med (mindst) to andre...

> og de
> HAR testet det grej de sælger, hvis grejet kan holde til Jan og Per,
> så kan det holde til de fleste.

He he..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jens Juul

Dato : 22-04-04 05:40

Hej Morten

>Taler vi ny 4x4?
.......... ja vi taler en ny (på grænseplader)

>LandCruiseren er det de helt nye model, som afløste GX90 eller snakker vi
>VX100?
>(PGA. prisen formoder jeg at det ikke er en VX100.)
.......... det er en ny 5 dørs 3.0 D-4D

>LandRover er bygget til terræn. Hvad skal du bruge den til? Til at køre på
>grusveje eller til at køre offroad?
........... tjah bilen skal bruges all-round i landet i de tre år vi skal
være der. Bilen skal primært bruges til daglig transport på asfalt og gode
grusveje, men også til ture på dårlige grusveje der i regntiden skifter
status fra dårlig grusvej til mudderpøle.

>Hvis jeg skulle vælge i dk mellem bilerne, ville jeg vælge en Patrol.
>Den føler jeg mig bedst tilrette i, og jeg føler kabinen større end i
>Toyota.
Hvordan med kvaliteten. Jeg tænker at Patrolen er en gammel gennemprøvet
bil hvor Toyotaen er en helt ny bil med meget elektronik ?

Mvh Jens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-04-04 06:25

Jens Juul wrote:
> Hvordan med kvaliteten. Jeg tænker at Patrolen er en gammel
> gennemprøvet bil hvor Toyotaen er en helt ny bil med meget elektronik
> ?

Jeg ved ikke, hvor meget mere elektronik der er i Toyotaen. Men du har ret
i, at Patrolen er en gammel svend, som er ovre barnesygdomme. Toyotaen er
forholdsvis ny, men jeg er ikke klar over om der er nogle problemer på den
nye model. Patrolen og LandCruiseren er lidt i samme stil, så - udover
ny/gammel model - er det vist en smagssag. Land Roveren er en helt anden
stil - synes jeg.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jens Juul

Dato : 22-04-04 05:46

>Land-Rover'en er også spækket med elektronik, motoren er elektronisk
>styret og bilen har ABS bremser og Traction Control og HDC
........ ja det var det jeg tænkte med muligheden med lokal reperation.
Hvor Toyota har et stort net i landet, skal man til Casta Rica for at få
repareret sin Landrover.......

> [...]
>ekstraudstyr der ser smart ud og hvilket der virker og holder. De
>driver også Danish Off Road School i Randers hvor du kan få
................. tak for tippet. Dem prøver jeg at tale med når jeg
alligevel er ovre og besøge svigerfamilien.

Jens

Fra : Henrik B.

Dato : 22-04-04 10:08

Jens Juul wrote:
:: ........ ja det var det jeg tænkte med muligheden med lokal
:: reperation. Hvor Toyota har et stort net i landet, skal man til
:: Casta Rica for at få repareret sin Landrover.......

Ingen tvivl, tag Landcruiseren.

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-04-04 17:15

On Thu, 22 Apr 2004 11:08:08 +0200, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Ingen tvivl - tag Land Roveren...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Jens Juul

Dato : 22-04-04 05:48

>Jeg aner det ikke, men kontakt nogle på
>http://www.loejkner.dk/links.htm
>
>Der bør være nogle.
>
>Det er ikke et lille projekt.
- nej det er jo lige det. Det eneste off-road jeg kender til er
Traktorkørsel med en 4x8 John Deere .............. og det er jo nog lidt
overkill )

>Eller www.Jp.dk
>De har haft em 4wd jorden rundt , men jeg kan sq ikke huske mærket

Tak for links

Jens

Fra : Fly Christensen

Dato : 22-04-04 12:42

On Wed, 21 Apr 2004 21:26:01 +0200, "Jens Juul"
<jens_juul@net.dialog.dk> wrote:

>Hej
>
>Vi skal have en bil til brug i Mellemamerika
[snip]

Hvad med en Chevy eller andre US? Har I tænkt på dem?

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.