MPV; plads på bagsæde og i bagagerum
Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 15:40

Vi tænker på at skifte fra en stationcar til en MPV med bedre plads.

Hvad siger I? Har nogle et bud på hvilket mærke til rimelige penge?

VH jakob

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 21-04-04 17:10

"JcLind" <Svar her i gruppen> skrev i en meddelelse
> Vi tænker på at skifte fra en stationcar til en MPV med bedre plads.
>
> Hvad siger I? Har nogle et bud på hvilket mærke til rimelige penge?
>
> VH jakob

Kia Carnival Camper 320K med tomatgear, aircon og diesel

Fra : KASO

Dato : 21-04-04 20:18

"3140 Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "JcLind" <Svar her i gruppen> skrev i en meddelelse

> Kia Carnival Camper 320K med tomatgear, aircon og diesel

Hvis du ikke har din familie kær! Sikkerheden er ca. markedets ringeste
iflg. EuroNCAP.

Hvilken størrelse taler vi iøvrigt: Opel Meriva/Fiat Idea, Renault
Scénic/Ford Cmax, Renault Espace/VW Sharon ???

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 22-04-04 10:02

KASO wrote:
> "3140 Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du ikke har din familie kær! Sikkerheden er ca. markedets
> ringeste iflg. EuroNCAP.

Og helt i top mht. kollisionssikkerhed jf. NCAP (fra USA).

Jeg er også meget lun på Carnival Camper som kun koster 265.000 med manuel
gearkasse

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Leonard

Dato : 22-04-04 13:11

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Og helt i top mht. kollisionssikkerhed jf. NCAP (fra USA).

Hvad skal man så tro på?

--
Leonard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-04-04 17:01

On Thu, 22 Apr 2004 14:10:51 +0200, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>Hvad skal man så tro på?

Folksam !

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : KASO

Dato : 22-04-04 18:17

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad skal man så tro på?

Den skrappeste test! EuroNCAP er betragteligt skrappere end den amerikanske
og gennemføres ved højere hastighed. Den amerikanske er stort set værdiløs -
men bruges gerne i markedsføringen af koreanske mærker, der ikke kan
fremvise hæderlige resultater i den europæiske test.

Fra : anders majland

Dato : 22-04-04 21:27

> [...]
> stort set værdiløs - men bruges gerne i markedsføringen af koreanske
> mærker, der ikke kan fremvise hæderlige resultater i den europæiske

Man bør måske også lige have i mente at sammenligningen nemt kan komme
til at stå mellem en ny koreaner og eller en ældre af mere "anderkendt"
fabrikat til de samme penge. Så er det knapt så nemt at vælge den
sikreste bil til pengene ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : KASO

Dato : 23-04-04 07:23

meddelelse news:c69a6t$74j$3@sunsite.dk...

> [...]
> til at stå mellem en ny koreaner og eller en ældre af mere "anderkendt"
> fabrikat til de samme penge. Så er det knapt så nemt at vælge den

Jo - faktisk.
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/ratings.php?id1=5 viser, at
der er adskillige ældre MPV'ere, der klarer sig bedre end Kia'en - f.eks.
Renault Espace, trekløveret Evasion/806/Ulysse, trekløveret
Sharon/Galaxy/Alhambra for at nævne nogle.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 23-04-04 17:29

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Renault Espace, trekløveret Evasion/806/Ulysse, trekløveret
> Sharon/Galaxy/Alhambra for at nævne nogle.

EuroNcap er stadig kun forudsigelse men det er da bedre end ingenting,
specielt hvis man skal købe en ny bil som der af gode grunde ikke er
indsamlet data på i rigtige ulykker. I Folksam's opgørelse klare den MPV med
den laveste "overall rating" (Chrysler Voyager med 14 point) sig bedre end
trillingerne fra VW, Ford og Seat (VW Sharan med 21 point overall). Den
dårlige ligger i gruppen mindst 30% højere sikkerhed end gennemsnittet, mens
de tre gode som får 50% flere point i EuroNcap kun ligger i gruppen med en
gennemsnitlig sikkerhed.

Med venlig hilsen Kim

Fra : KASO

Dato : 23-04-04 21:56

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
mens
> de tre gode som får 50% flere point i EuroNcap kun ligger i gruppen med en

Bemærk: Folksam henviser selv til EuroNCAP og siger at der generelt er god
overensstemmelse. Deres egen statistik er naturligvis også behæftet med
usikkerheder, hvor EuroNCAP er en laboratorieundersøgelse, der er
sammenlignelig - men selvfølgelig kun for de typer ulykker, der er testet,
hvor Folksam er "overall". Alt andet lige, vil det være at stikke sig selv
blår i øjnene at tro, at der er god sikkerhed i Kia'en, når den er testet
med et så ringe resultat. Jeg tror selvfølgelig, at den har bedre sikkerhed
end en gl. Fiesta - men ifht. "nutidige" biler er den ikke god (Folksams
undersøgelse indeholder stort set kun ældre biler, da der skal samles
tilstrækkeligt statistisk materiale før de offentliggør resultaterne).

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-04-04 11:36

> [...]
> usikkerheder, hvor EuroNCAP er en laboratorieundersøgelse, der er
> sammenlignelig - men selvfølgelig kun for de typer ulykker, der er testet,

Helt enig, det er lettere at sammenligne nå forudsætningerne er de samme.
Men jeg er ikke sikker på hvor "overall" Folksam's er, så vidt jeg kan se
gælder den kun kombinationen sammenstød mellem to biler så bil mod autoværn,
træer, skilte, bropiller osv. er ikke med.

> [...]
sikkerhed
> end en gl. Fiesta - men ifht. "nutidige" biler er den ikke >god

Men nej det gør ikke den store KIA til en mere sikker bil, jeg forestiller
mig bare at den kan vinde lidt ude på landevejen da den der ikke så ofte som
små biler møder en tungere og stærkere modstander, I EuroNCAP møder alle en
tungere og stærkere modstander.

> (Folksams
> undersøgelse indeholder stort set kun ældre biler, da der skal samles
> tilstrækkeligt statistisk materiale før de offentliggør resultaterne).

Det kræver ganske rigtigt en mængde crash med en bestemt model for at være
med i Folksam's liste, det var også derfor jeg skrev nedenstående indlæg et
andet sted til en gut som faldt helt på r.. over Toyota Yaris.

Der er selvfølgelig flot og godt for dem det går ud over at man sidder trygt
i en Yaris nå man er uheldig, men på den anden side lidt skræmmende at der
har været så mange uheld med den at det er nok til at komme med i
statistikken. Yaris og 206 kom på markedet nogenlunde samtidig, fra jan-okt
2002 og 2003 tilsammen er der i Sverige solgt 4173 Yaris'er og 9633 206'ere.
Nu kan salgstallene de første år være med et stort forspring til Yaris, men
så stor forskel den anden vej er svær at tro på. Så hvis der solgt over
dobbelt så mange 206 som Yaris er fint at man sidder trygt nå man rammer
noget, men skræmmende at man gør det så tit (206 har ikke opnået det antal
"crash" der skal til for at være med). Er det så fordi det er lettere at
rode sig ud i noget snavs i en Yaris, eller er gennemsnittet af Yaris-købere
så meget dårligere bilister (nogen "Brian-bil" kan man vel ikke kalde
Yaris).

Med venlig hilsen Kim

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 22-04-04 17:46

> Hvis du ikke har din familie kær! Sikkerheden er ca. markedets ringeste
> iflg. EuroNCAP.

Jaja, jeg har det nu fint nok med at sidde i en bil på 2 ton når jeg
torpederer en Picanto

Fra : KASO

Dato : 22-04-04 18:18

> Jaja, jeg har det nu fint nok med at sidde i en bil på 2 ton når jeg
> torpederer en Picanto

Ja - men du ærgrer dig, hvis du rammer en Mercedes, en Avensis, en Espace
eller en anden større - og sikker - bil - hvis du når at ærgre dig....