Syn - skævbremning mm
Fra : anders majland

Dato : 20-04-04 20:00

Inspireret af forspørgsel på at se synsrapporter online slog jeg lige
min bil op igen...

Aksel 1 & 2 - Hvad er for og hvad er bag ?

Hvor stor skævbremsning akcepteres ?
Min havde 10% på aksel 2 - uden at det var et problem. Mhs til ovalitet
er der også angivet 18 og 20 for aksel 2.

Jeg vil tro at aksel 2 er bagakslen baseret på bremsekraften - men der
er ikke enheder på ....

Nu er der ikke så mange måneder til næste syn og der er ikke skiftet
skiver siden så jeg formoder ikke at talene er blevet bedre siden så det
vil da være rart at vide hvor tæt på grænsen den var sidst.. Der er ikke
nogen skævbremsning at mærke ved en kraftig nedbremsning på tør asfalt .
Men på aksel er der heller ikke angivet nogen ovalitet og en
skævbremsning på 1%

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : König

Dato : 20-04-04 20:31

meddelelse news:c63sdk$boq$2@sunsite.dk...
> Aksel 1 & 2 - Hvad er for og hvad er bag ?

Aksel 1 = foraksel
Aksel 2 = bagaksel

> Hvor stor skævbremsning akcepteres ?
> Min havde 10% på aksel 2 - uden at det var et problem. Mhs til ovalitet
> er der også angivet 18 og 20 for aksel 2.

Styrende aksler = max 20 % skævbremsning
Ikke styrende aksler = max 30 % skævbremsning

> Jeg vil tro at aksel 2 er bagakslen baseret på bremsekraften - men der
> er ikke enheder på ....

Enheder er normalt i Newton
Dvs 18 og 20 = 180 Newton meter og 200 Newton meter ( kunne nemt være en VW
Caravelle på bagakslen)

> [...]
> nogen skævbremsning at mærke ved en kraftig nedbremsning på tør asfalt .
> Men på aksel er der heller ikke angivet nogen ovalitet og en

Hvis der ikke er angivet en ovalitet ( som max må være +/-15% målt ved en
bremsekraft på 100 Newton meter) så er ovaliteten ikke over det tilladte.

MVH Peter

Fra : anders majland

Dato : 20-04-04 21:10

> Styrende aksler = max 20 % skævbremsning
> Ikke styrende aksler = max 30 % skævbremsning

Så er de 10% på bagakslen jo ikke "stor-slemt"

> [...]
> Hvis der ikke er angivet en ovalitet ( som max må være +/-15% målt
> ved en bremsekraft på 100 Newton meter) så er ovaliteten ikke over

De 20 og 18 var ovaliteten. - Bremskraften bag blev målt til Venstre:
138 Højre: 158 - Så venstre er ret tæt på de 15% ...Jeg skal nok ikke
blive overrasker hvis der dømmes afdrejning af skiverne (eller nye). Men
jeg mener at der næsten lige var kommet nye skiver på bag sidst. Så
måske skiver/klodser bare ikke var slidt ordenligt til (man har da lov
at håbe)

Trælst ikke at kunne huske andet end størrelsen på værkstedregningen -
altså ikke at kunne huske hvad der blev lavet ...

Fra : König

Dato : 20-04-04 22:15

meddelelse news:c643ml$lim$1@sunsite.dk...

> De 20 og 18 var ovaliteten. - Bremskraften bag blev målt til Venstre:
> 138 Højre: 158 - Så venstre er ret tæt på de 15% ...

Husk at de må være +/- 15% målt ved 100

Det vil altså sige, at der må være en ovalitet på op til 30 . . .

MVH Peter

Fra : anders majland

Dato : 20-04-04 22:20

> Husk at de må være +/- 15% målt ved 100
>
> Det vil altså sige, at der må være en ovalitet på op til 30 . . .

Der tabte du mig...

Kan jeg ikke få den en gang til hvordan det hænger sammen og hvad de 18
og 20 angiver ?

Fra : König

Dato : 21-04-04 11:04

meddelelse
> Der tabte du mig...
>
> Kan jeg ikke få den en gang til hvordan det hænger sammen og hvad de 18
> og 20 angiver ?

Uden at have set din synsseddel - så er de 18 og 20, henholdvis venstre og
højre, ovalitet på dine forbremser.
Som jeg nævnte før er det tilladt med en ovalitet på op til og med 30 ( +/-
15 % ved en bremsekraft på 100 ).

Dvs. 18 og 20 ligger indefor det tilladte ovalitet.

MVH Peter

Fra : anders majland

Dato : 22-04-04 08:52

> Uden at have set din synsseddel - så er de 18 og 20, henholdvis
> venstre og højre, ovalitet på dine forbremser.

Så langt er jeg med - men ikke hvordan det er målt.

> Som jeg nævnte før er det tilladt med en ovalitet på op til og med 30
> ( +/- 15 % ved en bremsekraft på 100 ).

Men de måler bremsevirkning til noget over 100. Gælder de +-15% også ved
ringere/bedre bremsevirkning end 100Nm ?

> Dvs. 18 og 20 ligger indefor det tilladte ovalitet.

Dvs at de 18 og 20 angiver forskellen mellem ringeste og bedste målte
bremsekraft i Nm ?