Xantia spilder olie
Fra : Frank Hansen

Dato : 20-04-04 13:46

Hejsa,

Så blev Xantia'en "endelig" kaldt til syn. Desværre har den det med at
dryppe med olien, og det er dælme ikke til at se hvor det kommer fra.

Jeg var inde på SBs hjemmeside, og kunne se at det faktisk er 4% af Xantiaer
der har samme problem, og så var det jeg tænkte, da jeg har lagt mærke til
der er en del Xantia-ejere herinde, om der måske var nogen der havde været
ude for samme problem, og kunne gi et hint til hvor det kommer fra.

På forhånd tak.

Frank.

Fra : Kim Olsen

Dato : 20-04-04 16:58

> Så blev Xantia'en "endelig" kaldt til syn. Desværre har den det med at
> dryppe med olien, og det er dælme ikke til at se hvor det kommer fra.

Hej

En klasiker, som Xantia er gode til er bundkarspakningen.

Det kan svine meget, da fartvinden ofte sørger for at fordele olien på hele
undervognen.

Men når det skal være, så er det faktisk ikke så slemt at skifte.
Kim

Fra : Bernhard Ege

Dato : 20-04-04 19:20

"Frank Hansen" <news@spinner_junk.dk> wrote in message
> [...]
været
> ude for samme problem, og kunne gi et hint til hvor det kommer fra.

Bundkarspakningen var ikke for god på min gamle Xantia men det var nu
vist ikke det eneste problem. Selve motorblokken hvor krumptappens leje
var boltet fast var ikke plan med selve blokken (differens > 1mm) og det
var meget svært at tætne. Jeg tror den motor havde været udsat for et
uheld men jeg kan ikke bevise det (er også ligemeget nu)

Den brugte meget olie. Nåja og skruerne til bundkarret havde det med at
løsne sig selv med tiden hvilket forøgede oliespildet. Der skal
låseskiver på så det ikke sker.

Den nye Xantia bruger dog praktisk taget slet ingen olie (begge 1.8i 16v
motorer) hvilket kunne tyde på en fejl ved den gamle motor.

Det er lettere besværligt at skifte bundkarspakningen på 95' Xantia 1.8i
16v da bundkarret kan drille lidt. Man skal have dækslet ved
startkransen af men skiven kan vist være blokeret af en anden dims så
det er ikke sikkert du kan få den helt af uden at skille for meget ad.
Det er dog heller ikke nødendigt. Når alle skruer er pille af (2-3 kan
være svære at nå) så kan bundkarret godt være svært at få af da
hydralikpumpen sidder i vejen (sammen med skiven ved startkransen). Det
kan dog gøres. På de nyere Xantia'er sidder pumpen til klimaanlægget der
hvor hydralikpumpem sad (den er flyttet op) og jeg ved ikke om
kølepumpen sidder mere eller mindre trælst (gætte på mindre trælst). Når
bundkarret så endelig er af så er det vel bare at rense af og på med den
nye pakning og samle i modsat rækkefølge og så teste.

mvh Bernhard

Fra : Emil Jensen

Dato : 20-04-04 20:32

Min 1998'er Xantia 2.0i 16V med automatgear bruger praktisk taget ingen
olie. Hvilken årgang er din Xantia fra?

Der kan være forskel på årgangene...

Emil

Fra : Frank Hansen

Dato : 20-04-04 21:28

"Frank Hansen" <news@spinner_junk.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>
> Så blev Xantia'en "endelig" kaldt til syn. Desværre har den det med at
> dryppe med olien, og det er dælme ikke til at se hvor det kommer fra.
[klip]

Ok, det kunne meget vel tyde på bundkarspakningen, baseret på indlægene.
Bundkaret ligner mildest talt noget der er løgn.

Jeg sku nok ha været lidt mere specifik omkring modellen: Den er en '96
Xantia 1.6i.

Jeg må nok hellere kigge lidt i Haynes og se om det er noget jeg selv lyster
(læs: magter) at gå i gang med.

Med venlig hilsen

Frank.