Service / Ferieeftersyn
Fra : Morten Nielsen

Dato : 20-04-04 13:38

Hej

Min Opel Corsa 1,4i Eco fra 97 har snart rundet de 120.000 km, og skal kunne
klare en tur frem og tilbage til portugal. Derfor ønsker jeg at denne bil
skal ses efter og laves så vidt muligt. Samtidigt ved jeg at det er tid til
at skifte tandremmen.

Nu står jeg bare i dilemma om hvorledes dette bliver løst bedst/billigst
muligt. Jeg har selv tænkt mig at skifte filtrer/olie/kilrem osv. Til resten
har jeg 3 alternativer i mit hovede :

1. Jeg sender bilen på et Aut. Opel værksted, og sluger den sansynligvis
højre regning for dette. Jeg husker at gøre dem opmærksom på de ting jeg
selv har skiftet, og vil gerne have at vide hvad de ellers vil skifte før de
går i gang.

2. Jeg finder et uaut. værksted, fortæller dem hvad jeg har lavet, og at jeg
ønsker bilen kigget igennem samt information om hvad der skal skiftes.

3. Melder mig ind i FDM, og sender den til en test. Derefter sender jeg
enten på et aut/uaut værksted eller laver det selv.

Jeg ved ikke hvor svært det er at skifte en tandrem selv. Jeg har en Haynes
og har selv skiftet håndbremsekablet og starteren indtil videre. Men det er
simpel bil, med en 8v motor.

Er der andre der har nogle ideer til hvordan den bedste løsning vil være.
Jeg gider ikke strande med en bil halvvejs nede i Europa.

På forhånd tak.

/Morten Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-04-04 20:26

On Tue, 20 Apr 2004 14:38:18 +0200, "Morten Nielsen"
<Gzus||removethis||@worldonline.dk> wrote:

>1. Jeg sender bilen på et Aut. Opel værksted og sluger den sandsynligvis
>højere regning for dette.

Jep - dét koster uden tvivl en slat medmindre, du løbende har holdt
din bil vedlige. Aut. værksted vil være det dyre valg...

>2. Jeg finder et uaut. værksted, fortæller dem hvad jeg har lavet, og at jeg
>ønsker bilen kigget igennem samt information om hvad der skal skiftes.

Jep - på de fleste uautoriserede væksteder kan man definere, hvad der
skal kigges på og ikke mindst udføres...

>3. Melder mig ind i FDM, og sender den til en test.

Glem alt om det.

>Jeg ved ikke hvor svært det er at skifte en tandrem selv. Jeg har en Haynes
>og har selv skiftet håndbremsekablet og starteren indtil videre. Men det er
>simpel bil, med en 8v motor.

Hmm....

>Er der andre der har nogle ideer til hvordan den bedste løsning vil være.

Jeg ville vælge det uautoriserede - men eet jeg kendte.

For en del år siden fik min AX GT et feriecheck inden sommerferieturen
til Østrig. Midt om natten og på vej hjem over Kielerkanalen sprang
kileremmen og et check af den viste, at den havde revner på
indersiden. Altså kunne værkstedet have opdaget skaden under
eftersynet. Hvis de ikke skulle have checket remmen, hva' fa'n sku' de
så ha' checket...

Jeg fandt et andet værksted fremover, hvilket "det gamle" efter nogen
tid "faldt" over - jeg havde nemlig ikke reserveret tid til
rusteftersynet, hvorfor værkføreren ringede til mig (en venlig
erindring). Han blev noget lang i ansigtet, da han hørte historien.

>Jeg gider ikke strande med en bil halvvejs nede i Europa.

Forståeligt - men husk nu alligevel det røde kort, hvis du har
kasko...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Morten Nielsen

Dato : 21-04-04 08:06

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Jep - dét koster uden tvivl en slat medmindre, du løbende har holdt
> din bil vedlige. Aut. værksted vil være det dyre valg...

Den bliver vedligeholdt således, at hvis ting går i stykker bliver de
skiftet. Har som sagt, lige skiftet håndbremsekablet, lydpotte m.m. Desuden
har den været til syn for et års tid siden, hvor der efterfølgende også blev
lavet et par småting på et værksted.

> Jep - på de fleste uautoriserede væksteder kan man definere, hvad der
> skal kigges på og ikke mindst udføres...

Jeg regnede også med at dette ville blive løsningen. Nu er så spørgsmålet
bare hvorhenne. Er der nogen der har erfaringer med gode, billige og reelle
værksteder i KBH området. Bor i Valby, men må gerne være lidt uden for byen.

> Glem alt om det.

Tænkte jeg nok, det lyder eller fint på deres hjemmeside, men har til
gengæld også hørt dårligt om dem i medierne.

Haynes

> Hmm....

Ikke fordi jeg ikke tror at det kan sammenlignes, jeg mener bare at jeg har
hænderne skruet ordentligt på, og at sohc 8v udgaven skulle være væsenligt
lettere at skifte tandrem på end dohc16v udgaven. Så hvis det var en
overskuelig opgave, så kunne jeg måske spare lidt penge der.

> [...]
> indersiden. Altså kunne værkstedet have opdaget skaden under
> eftersynet. Hvis de ikke skulle have checket remmen, hva' fa'n sku' de

Ja, så kan det jo være lige fedt ;)

> Forståeligt - men husk nu alligevel det røde kort, hvis du har
> kasko...

Det får jeg på inden jeg kører derned.

/Morten Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-04-04 18:58

On Wed, 21 Apr 2004 09:06:16 +0200, "Morten Nielsen"
> [...]

>værksteder i KBH området. Bor i Valby, men må gerne være lidt uden for byen.

Du kan da prøve at spørge Niels, Gerdasgade 2 i Valby, om han har
tid... - Tlf. 3630 4314

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : anders majland

Dato : 21-04-04 16:30

> [...]
> rusteftersynet, hvorfor værkføreren ringede til mig (en venlig
> erindring). Han blev noget lang i ansigtet, da han hørte historien.

Havde det været mig havde jeg nok kørt omkring og givet dem historien

En kollega med en toyata corolla (der vist er fra midt i 90'erne) havde
for godt et år siden en lidt træls oplevelse med bremserne. En anden
bilist overholder ikke sin vigepligt og da han jokker bremsen hårdt ned
forsvinder den bare ibund. Det lykkedes ham dog at undvige...
Bremserørerne var gennemtæret og den kontante opbremsning fik dem til at
knække. Bilen havde komplet servicebog fra toyota....

Din 97'er er jo efter danske forhold en næsten ny bil... Var den ældre
eller havde en historie med flere nedbrud ville jeg nok overveje et
dansk autohjælp abb. eller lign.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-04-04 18:50

On Wed, 21 Apr 2004 17:30:12 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Havde det været mig havde jeg nok kørt omkring og givet dem historien

Enig, kunne man godt have gjort. Men da det var 2. gang (1. gang
"faldt" min tagboks af - iøvrigt en helt ny bil) var bægeret fuldt.

Sagen:
Tagboksen blev monteret hos forhandleren og så tog vi ellers afsted.
Under et ophold på en stopfyldt sydtysk motorvejs-P-plads stod vi lige
bag bilen, der var "efterladt" med åbne døre. Pludseligt lyder et
kæmpe brag fra bilen, fordi tagboksen lagde sig på taget.

Mein Gott for en ståhej det gav. Folk strømmede til fra nær eg fjern
og havde den største medlidenhed med familien og ikke mindst vor nye
bil - Nuvel, jeg fik boksen etableret igen, og de 2 "huller" i
taget passede lige med et nyt soltag, som forhandleren monterede, da
vi kom hjem (metalsplinter over hele bilen, idet værkstedet havde
glemt afdækning inden stiksaven blev kørt igennem)

Forfærdentligt på alle måder !

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : anders majland

Dato : 21-04-04 19:03

> (metalsplinter over hele bilen, idet værkstedet havde
> glemt afdækning inden stiksaven blev kørt igennem)

Ja desværre er det efterhånden sådan at skal noget laves ordenligt skal
man gøre det selv ... Eller finde en lille uafhængig troværdig mekaniker
som kan opbygge et tillidsforhold til ...