Hvorfor kører jyder stærkt?
Fra : Per

Dato : 20-04-04 07:56

Hey NG!

Nu har jeg været i Jylland flere gange inden for den seneste tid og det
undrer mig, at der bliver kørt særdeles hurtigt på både landevej og
motorveje i forhold til på Sjælland - hvad er grunden til det ?

Nogen der har nogen forslag?

Den der med større afstand den holder sgu ikke - er jyder bare mere
ligeglade med færdselsloven og tror de, at de har travlt?

Helt ærligt man kan da ikke have travlt som jyde - det er da et
storbysfænomen

Mvh. Per!

---
Denne mail er certificeret virusfri

Fra : Claus Fabritius

Dato : 20-04-04 08:06

> Nu har jeg været i Jylland flere gange inden for den seneste tid og det
> undrer mig, at der bliver kørt særdeles hurtigt på både landevej og
> motorveje i forhold til på Sjælland - hvad er grunden til det ?

Jeg tror at det skyldes at deres veje ikke er lige så trafikerede. Ddet gør
at der er bedre plads til de høje hastigheder.
--
Claus Fabritius
Livet er dyrt for unge med såkaldte specialbiler

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-04-04 08:08

Per wrote:
> [...]
>
> Den der med større afstand den holder sgu ikke - er jyder bare mere
> ligeglade med færdselsloven og tror de, at de har travlt?

De falder jo nok til patten den 30. eller ta'r køretimer ;)

--
Roberto Saldo

Fra : dosser

Dato : 20-04-04 08:14

> Nogen der har nogen forslag?

Vi kender allesammen landbetjenten LoL

> Helt ærligt man kan da ikke have travlt som jyde - det er da et
> storbysfænomen

Mange af os er tilflyttere jyderne er i storbyerne, derfor går det så
langsomt i storbyerne og hurtigt i jylland LoL

Jan
Som på 8ende år bor i jydeland
Audi m/jydekrog, VWtransporter u/jydekrog, BSAcustom, HDoriginal (ikke
chaufføren
Lønnen er næsten den samme, hytterne koster 1/4 del og så er der kun 12km
til grænsen, skal jeg nævne flere fordele LoL
(men tag jeres egen quinde med LoL)

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-04-04 09:09

dosser skrev:

> (men tag jeres egen quinde med LoL)

Ja, gør venligst dét! LOL
Hans

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 20-04-04 08:19

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> undrer mig, at der bliver kørt særdeles hurtigt på både landevej og
> motorveje i forhold til på Sjælland - hvad er grunden til det ?

Mjoe jeg kan da komme med min egen lille lommefilosofi.
Jeg er selv jyde og kan ikke se nogen grund til at ligge og lulle afsted med
80 på en vej hvor der er masser af plads og der i øvrigt ikke er andre bilen
indenfor miles omkreds. Der er bare de ikke det samme antal biler på
landevejen herovre som der er på sjælland - så har jeg svært ved at se hvad
jeg skal holde tilbage for.
Omkring hvor jeg bor er man jo nærmest til gene for trafikken hvis du ikke
ligger på ~120 på landevejen. Så jeg følger bare trafikken ;)

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : KH

Dato : 20-04-04 09:39

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:4084ced6$0$231$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
med
> 80 på en vej hvor der er masser af plads...

Nej de ligger bare allesammen bag dig og din traktor..

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 20-04-04 09:50

"KH" <kjsdbvukvb@-lknb.com> wrote in message
> [...]

> med
>
> Nej de ligger bare allesammen bag dig og din traktor..

såså! - jeg bor altså INDENFOR bygrænsen gør jeg venligst opmærksom på ;)

Fra : KH

Dato : 20-04-04 10:06

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:4084e44b$0$286$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "KH" <kjsdbvukvb@-lknb.com> wrote in message

> såså! - jeg bor altså INDENFOR bygrænsen gør jeg venligst opmærksom på ;)
> Pug 106GTI
> http://daydreamer.dk/diverse/pug/page_01.htm

Aha, en højttaler på 4 hjul (rullende diskotek)?
Så forstår jeg, hvorfor du holder dig i byen...
De små fugle ville jo få et hjerteanfald, hvis du kørte uden for
bygrænsen... ;))

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 09:45

> [...]
> undrer mig, at der bliver kørt særdeles hurtigt på både landevej og
> motorveje i forhold til på Sjælland - hvad er grunden til det ?

Det samme som finner:
Der har øvet sig længere: er er derfor bedre bilister
Men der er også en del af dem der ikke har fået træning nok, og de bliver
desværre frasorteret the hard way. RIP ;-(

Jeg tror generelt, at det især er københavnere der kommer til Jylland der
kører for stærkt: de er vandt til at køre tæt, og pludselig har de for megen
plads og kommer til at lide af Agorafobi (angst for åbne pladser og andre
offentlige steder, og skal så hurtigst muligt finde andre de kan køre i kø
med.

Før i tiden var det svenskere der kom til Danmark der kørte stærkt.

Men der kommer nok flere bud.

Fra : Janner

Dato : 20-04-04 10:00

> Før i tiden var det svenskere der kom til Danmark der kørte stærkt.
>
> Men der kommer nok flere bud.

De svenskere var jo berusede, og som jeg altid har lært tør man bedre at
tage en dristig overhaling med en bette ski på he he

Jyder VS Kjøvenhavnere ... ja så tænker jyder jo hurtigere og lever efter
filosofien jo færrer timer på vejen jo mindre risiko for uheld

Ku ette la vær'

--
Hygge fra Onkel Jan
CBR929RR

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 10:41

"Janner" <ask@me.not> wrote in message

> [...]
>
> Jyder VS Kjøvenhavnere ... ja så tænker jyder jo hurtigere og lever efter
> filosofien jo færrer timer på vejen jo mindre risiko for uheld

Det er lige min mening om den ting:
Vi Jyder er jo kun i Kbh. for at hjælpe dem, de kan jo ikke selv, en slags
ulandsbistand.

Dobbelt hastighed: halvt så mange biler på vejen
Hvor hurtig skal vi køre for at der kun er 1 bil på vejen i
Jylland/Fyn/Sjælland.
--
Møller

Fra : Kim Jespersen

Dato : 20-04-04 10:38

Per wrote:

> [...]
> ligeglade med færdselsloven og tror de, at de har travlt?
>
> Helt ærligt man kan da ikke have travlt som jyde - det er da et

1. Det er fynboere og sjællændere, der har travlt med at komme hjem.
2. Det er fynboere og sjællændere der bliver jaget hjem.
3. Vi kører stærkt, fordi vi ka'.
4. Vi bliver nød til at slide vejene hurtigere, så de skide politikkere
vil give os nogle nye.
5. Vi er allesammen sponsorere for Viborgdæk, så vi forsøger at slide
dem hurtigere.
6. Vi skal til Tyskland efter øl
7. Sjællændere ved ikke hvordan man kører en bil (helst over 5000
rpm....i alle gear).
8. Benzinkrigen er snart slut, så vi skal ha brændt tanken af, så vi ka
få fyldt op.

Vælg selv

Kim

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 20-04-04 10:50

On Tue, 20 Apr 2004 11:37:43 +0200, Kim Jespersen
<kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> wrote:

>1. Det er fynboere og sjællændere, der har travlt med at komme hjem.

Det kan I vel ikke bebrejde os :)

>2. Det er fynboere og sjællændere der bliver jaget hjem.

-Og det kan man vel ikke bebrejde jer :)

>3. Vi kører stærkt, fordi vi ka'.

Jep.

>4. Vi bliver nød til at slide vejene hurtigere, så de skide politikkere
>vil give os nogle nye.

Men med en motorvej pr indbygger, er det så ikke svært at nå?

>5. Vi er allesammen sponsorere for Viborgdæk, så vi forsøger at slide
>dem hurtigere.

Det forklarer at det altid hyler når Jyde-Brian i kadetten sætter af
fra lyskrydset.

>6. Vi skal til Tyskland efter øl

Naturligvis.

>7. Sjællændere ved ikke hvordan man kører en bil (helst over 5000
>rpm....i alle gear).

Over 200km/t konstant?
Men seriøst, det er nu et meget godt trick. Jeg brugte det i Mazda'en
da termostaten var røget ... Det var den eneste måde at få varme i
frostvejr :)

>8. Benzinkrigen er snart slut, så vi skal ha brændt tanken af, så vi ka
>få fyldt op.

Good point.

/Tommy
--
http://www.the-coffeeshop.dk/
1985 Saab 9000 Turbo - http://fotoarkiv.com/gallery/saab

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 14:06

> [...]
> undrer mig, at der bliver kørt særdeles hurtigt på både landevej og
> motorveje i forhold til på Sjælland - hvad er grunden til det ?

Det er fordi de KAN
(i alle henseender)

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Broegger

Dato : 20-04-04 14:37

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev news:4084c8ea$0$244
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Den der med større afstand den holder sgu ikke - er jyder bare mere
> ligeglade med færdselsloven og tror de, at de har travlt?

Nok delvist rigtigt og grunden til at man er mere ligeglad er risikoen for
at blive snuppet. Den er altså højere på Sjælland...

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : anders majland

Dato : 20-04-04 16:03

> Nogen der har nogen forslag?

Jeg har været arbejdsramt i kbh siden 1996 så jeg ser da lidt til
trafikken begge steder.

Og ja der gøres generelt hurtigere på øde landeveje end der gør nær
københavn. Men på en snorlige vej med god oversigt er det nu svært at
holde farten nede ...

På motorveje oplever jeg ikke den store forskel. Der er lastbilerne med
~90. Trailere lige under de +40% og langt de fleste mellem 120 og 130 og
så nogle op mod de 150 og enkelte der køre ad buksti til

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 19:03

Det er da ikke jyderne der kører stærkt......
.....det er sjællænderne der kører langsomt fordi de tror at de stadig kører
på en indfaldsvej til København....

Fra : Bernhard Ege

Dato : 20-04-04 19:26

"Ole Kristiansen" <ole_kSNABELApost10.tele.dk> wrote in message
> Det er da ikke jyderne der kører stærkt......
> ....det er sjællænderne der kører langsomt fordi de tror at de stadig
kører
> på en indfaldsvej til København....

Det var nok det bedste indlæg indtil videre

mvh Bernhard

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 20-04-04 20:42

"Ole Kristiansen" skrev :
> Det er da ikke jyderne der kører stærkt......
> ....det er sjællænderne der kører langsomt fordi de tror at de stadig
kører
> på en indfaldsvej til København....

Jeps...
Og alle "vores" jyske betjente render rundt i pusher street på staden, så
hvem er der så lige til at holde øje med os ??

/Lars (Jyde)

Fra : Per Thomsen

Dato : 21-04-04 08:43

"Lars Hørlyck Sørensen" <Lars@hoerFJERNDETTElyck.dk> skrev i en meddelelse

> kører
>
> Jeps...
> Og alle "vores" jyske betjente render rundt i pusher street på staden, så
> hvem er der så lige til at holde øje med os ??

*LOL*

Fra : Per Wildau

Dato : 20-04-04 18:44

Per sang:
> [...]
> det undrer mig, at der bliver kørt særdeles hurtigt på både landevej
> og motorveje i forhold til på Sjælland - hvad er grunden til det ?

I´ve been around and i´ve seen some things
People moving faster than the speed of sound
Faster than the speeding bullet
People living like superman
All day and all night
And I won´t say if it´s wrong or if it´s right
I´m pretty fast myself

http://www.lyricscrawler.com/song/110792.html

B.B. King

P3R W!LDAU

Fra : Peter Weis

Dato : 20-04-04 19:35

"Per Wildau" <xy@z.com> wrote:

> [...]
> People living like superman
> All day and all night
> And I won´t say if it´s wrong or if it´s right

Applaus!

> B.B. King

Konge!

mvh
Peter

Fra : Rasmus

Dato : 20-04-04 19:01

> [...]
> undrer mig, at der bliver kørt særdeles hurtigt på både landevej og
> motorveje i forhold til på Sjælland - hvad er grunden til det ?

Fordi der er plads til det, forskellen på Jylland og Sjælland er at i
Jylland kører man efter forholdene, på Sjælland tager man fartgrænserne lidt
for bogstaveligt, dvs. når motorvejsskiltene siger 110, så SKAL der også
køres 110, uanset om afstanden til den forankørende er 50 eller 5 meter

> Den der med større afstand den holder sgu ikke - er jyder bare mere
> ligeglade med færdselsloven og tror de, at de har travlt?

.....nu har jeg boet i Jylland nogle år, men er flyttet tilbage til øen,
afstanden mellem bilerne på motorvejene omkring København ligger på ca
halvdelen af hvad jeg er vant til på motorvejene omkring Vejle/Kolding.

Hvis der er mere plads end hvad jeg selv vurdere at være forsvarligt, kan
jeg være sikker på at i løbet af et øjeblik har jeg en bil 5-10 meter foran
mig.

> Helt ærligt man kan da ikke have travlt som jyde - det er da et
> storbysfænomen

Næh, men afstandene er jo større

mvh
Rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 21:08

> [...]
> ligeglade med færdselsloven og tror de, at de har travlt?
>
> Helt ærligt man kan da ikke have travlt som jyde - det er da et

Tjah, jeg har det på nøjagtigt samme måde med Tjøvenhawner, jeg er ofte i
hovedstadsområdet da min arbejdsplads har hovedesæde i Ballerup.
Jeg synes at der bliver kørt 10-15 km/t stærker på motorvejene end her i det
nordjyske (når der ikke er kø), og en del tættere. Og i byerne, specielt
inde i København synes jeg at der virkelig bliver gået til stålet. Dog er
motorvejsbilisterne en del mere rutinerede end de er her hvor vi først har
fået motorveje for nyligt :)

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Jasper Norman

Dato : 20-04-04 23:19

I denne her tid er vi sgu nødt til at holde en hastighed på mindst 135 for
at holde stanken fra døren... Er I klar over hvor mange traktorer
(nordjylland) der kører rundt med sådan ca. 30 tons svine-gylle i tanken?
Jeg skal love for at det ikke er "spøgeværk" at havne i slipstrømmen af
sådan en fætter.

/Jasper

Fra : Klaus G.

Dato : 21-04-04 22:38

> [...]
> (nordjylland) der kører rundt med sådan ca. 30 tons svine-gylle i tanken?
> Jeg skal love for at det ikke er "spøgeværk" at havne i slipstrømmen af

Så så nu ikke så sart. Så skal du prøve at komme efter en af de gamle DAKA
biler, de var åbne.

Til dem der ikke ved hvad DAKA er, så er det et firma som køre rundt til de
forskellige gårde og samler døde dyr ind. Disse dyr kan nogen gange ligge op
til flere ugen inden de bliver smidt ud til "opsamlings stedet", så sådan en
lastbil i 25-30graders varme, med diverse safte rendende ud alle steder, den
hørmer!! :) I dag er disse lastbiler lukkede, og lugter derfor ikke så
slemt. PYHA! :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-04 16:13

> [...]
den
> hørmer!! :) I dag er disse lastbiler lukkede, og lugter derfor ikke så

Og det henter også slagteri affald, skulle jeg lige hilse at sige.

Jeg kørte i vinters i et fedt spor af indvolde fra en utæt DAKA lastbil, jeg
skulle fra Aalborg til Flensburg, og startede ud hjemmefra lørdag morgen ved
5 tiden. Der var spredt tarme, mørbrad og hakkebøffer med jævn mellemrum
hele vejen til Hedensted (hvor DAKA ligger) ved Horsens.

Kors hvor min bil så ud, op ad siden og i hjulkassener, små blodige
kødstykker klistret fast over det hele.

ADDDDDRRRHH.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 23-04-04 12:00

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev

> [...]
den
> hørmer!! :) I dag er disse lastbiler lukkede, og lugter derfor ikke så

Det siges at en sådan bil er meget dyr, den er nærmest stinkende dyr.

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 08:43

> Helt ærligt man kan da ikke have travlt som jyde - det er da et
> storbysfænomen

Det er nok fordi jyderne leger storbymennesker :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94 <- nu med aluer

Fra : JSM

Dato : 21-04-04 09:15

> [...]
> undrer mig, at der bliver kørt særdeles hurtigt på både landevej og
> motorveje i forhold til på Sjælland - hvad er grunden til det ?

Af samme grund som hanhunde slikker sig mellem benene. Fordi de kan.

/Jesper