Q: Antenneforstærker til VAG vogne..
Fra : Dennis

Dato : 20-04-04 07:23

Hejsa..

Jeg fik engang et tip til en bestemt antenneforstærker der passede
specielt godt til VAG vogne (VW, Audi, Seat, Skoda) som tillæg til den
elendige tagantenne de er udstyret med..

Jeg har selv en Toledo (Som jeg er henrykt for) men her i det mørke
vestjylland, er antenne forholdene bestemt ikke noget at råbe hurra
for..
Så er der nogen der ved hvad jeg snakker om, og hvor den kan købes??

Den kostede omkring 100kr..

På forhånd tak
Dennis B
Struer

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 12:07

"Dennis" <dennis@bitnisse.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg fik engang et tip til en bestemt antenneforstærker der passede
> specielt godt til VAG vogne (VW, Audi, Seat, Skoda) som tillæg til den
> elendige tagantenne de er udstyret med..

Det er nok en STRØMFORSYNING til ant.forstærkeren du har brug for, og det
passer m. prisen. Det er et "rør" som tilsluttes ant. og +12V.

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 20:34

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nok en STRØMFORSYNING til ant.forstærkeren du har brug for, og det
> passer m. prisen. Det er et "rør" som tilsluttes ant. og +12V.

Det lille rør der er monteret på antennekablet lige inden radioen i VAG
biler er et STØJFILTER :)

Hvis man skal have antenneforstærker skal man vælge en antenne med
forstærker i foden, der ved får du forstærket signalet inden det går ud i
kablet. Dermed undgåes det at man forstærker støj der indstråles på kablet.

VAG entennerne er ikke specielt dårlige, men mange radio'er har derimod en
elendig tuner, prøv f.eks en af de dyre blaupunkt med Codem III eller
TwinCiever tuner og du vil blive overrasket.

Blaupunkt har denne aktive antenne Profi GTI flex
http://www.blaupunkt.dk/download/da-DK_HZUBEHOE.pdf .
Hirschmann har denne ftp://ftp.hirschmann.de/pub/montage/m921768001.pdf
De er begge aktive antenner, den koster dog nok en del mere end en 100 mand.

Thansen og Biltema har løse antenneforstærker til mellem 70 -90 kroner.

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 05:52

> Det lille rør der er monteret på antennekablet lige inden radioen i VAG
> biler er et STØJFILTER :)

Ikke som jeg er orienteret. På de første Octi,G.IV var der §!#¤ dårlig
modtagelse fordi forst. i ant.foden ingen power fik. Hvis man brokkede sig
fik man det omtalte rør, men ikke før ?!? .

> kablet. Dermed undgåes det at man forstærker støj der indstråles på
kablet.

Be'høvs du ikk forklare, jeg lever af at rep. sån' noget knald . Og
derfor er røret ikke en forst. . Self. er der et "filter", ellers får
radioen DC. på ant. indgangen ;o(.

> VAG entennerne er ikke specielt dårlige, men mange radio'er har derimod en

De er L-A-N-G-T fra gode. En radio som kan lige kan klare de nærmeste
DK.stationer i bilen, modtager FINT både tysk og svensk FM, når den ligger
på arb.bordet, vha. et stykke ledning klippet af så det passer m. 1/4
bølgelænge, ca. 82-88 cm. . Og det selv om ant.forstærkeren er aktiv.

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 16:51

> [...]
> modtagelse fordi forst. i ant.foden ingen power fik. Hvis man brokkede sig
> fik man det omtalte rør, men ikke før ?!? .

Så er du ikke ret godt orienteret, for en std. tag antenne på VAG er uden
forstærker.
Man får kun aktiv antenne såfremt ifal man bestiller speciel udstyr fra
fabrikken som f.eks telematik, mobiltelefon (forberedelse) Navigation eller
TV tuner. Det er da muligt at man har monteret en forstærker for at afhjælpe
den dårlige modtagelse.

> [...]
> på arb.bordet, vha. et stykke ledning klippet af så det passer m. 1/4
> bølgelænge, ca. 82-88 cm. . Og det selv om ant.forstærkeren er aktiv.

Næh, for de er jo ikke aktive, jeg skrev at de ikke var specielt dårlige.
En ting er at have en radio liggende på bordet, noget andet er at kører
rundt med en antenne, med alle de forhindringer der kan være for signalet.
F.eks er det helt galt at kører rundt mellem høje bygninger hvor signalet
reflektere rundt på husmure og lign.det giver kraftigt knas. Og en bil har i
sagens natur ikke noget ordentlig "ground plane" da den jo er på gummihjul.

Og nu vi er i gang med at prale af vores kundskaber så er jeg (dog p.t.
passiv) radioamatør, så jeg ved da en smule om modtagere/sender og antenner
:)

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-04-04 17:28

> Så er du ikke ret godt orienteret, for en std. tag antenne på VAG er uden
> forstærker.
> Man får kun aktiv antenne såfremt ifal man bestiller speciel udstyr fra
> fabrikken

Det er muligt at det forholder sig sådan med VW, men den i Octi er,var
aktiv når den fik noget at leve af, guderne må vide hvorfor de begyndte på
det sjov. For i de første biler blev den forsynet via den pin i ISOstikket,
som er beregnet til motorant. .Foresten stod det på emballagen det var en
strømforsyning, men det er så lang tid siden, så detaljerne glemmes .