8500 kilometer......
Fra : Nicolaj Damgaard

Dato : 19-04-04 22:01

.......og så lyser olielampen. Min nye Superb (oktober 03) gav mig en
advarsel idag. Oliestanden var for lav. Jeg har aldrig efterfyldt olie på
nogle af mine andre biler.....men kan det være rigtigt at der skal 0,75 l
olie på efter 8500 kilometer.

Nicolaj

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 19-04-04 22:05

Hej!

Nicolaj Damgaard wrote:

> [...]
> nogle af mine andre biler.....men kan det være rigtigt at der skal 0,75 l

Man skal _altid_ overvåge oliestanden på nye biler. Det er ikke unormalt med
højere forbrug i starten.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Cosworth POWER

Dato : 19-04-04 22:09

> [...]
> olie på nogle af mine andre biler.....men kan det være rigtigt at der
> skal 0,75 l olie på efter 8500 kilometer.

Hvis computeren siger det, skal der vel? Var der nok olie på da du hentede
bilen hos forhandleren? Hvilken motor er der i bilen?

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Kim Kristensen

Dato : 20-04-04 08:32

"Cosworth POWER" <mailto:tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
"Re: 8500 kilometer......"

> Hvis computeren siger det, skal der vel?
>
> --
> Mvh/Thomas Krath
> http://bilimport.tkrath.dk - guide

Computeren i en Passat TDI 130 fortalte mig en gang at nu syntes den vi skulle
have noget öl, jeg var bestemt ikke uenig med den indtil jeg kom i tanke om at den
talte tysk. Den havde i øvrigt for første og eneste gang ret, der skulle en lille
liter i efter ca. 33.000 km men det er jo en diesel med langtidsservice så det er
vel OK.

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.91.2.10)

Fra : K

Dato : 19-04-04 23:10

"Nicolaj Damgaard" <hkndamgaard@osTJU-HEJ.dk> skrev i en meddelelse

>.men kan det være rigtigt at der skal 0,75 l
> olie på efter 8500 kilometer.

Ja, det kan !

Jeg selv plejer at køre 10000 km på mit olie ( svarende til 1 års kørsel ) ,
der passer det med at der skal efterfyldes ca 1/2 - 3/4 l, men der skifter
jeg så olien frem for at efterfylde ....ydermere passer det så med en 4 l
Agip dunk.

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 06:57

> [...]
> nogle af mine andre biler.....men kan det være rigtigt at der skal 0,75 l

Du er meget "heldig" min onkels spritnye vectra brugte 1L olie pr. 2000 Km
og Opel sagde det var helt i orden. Han endte med at sælge bilen efter et år
da han ikke kunne leve med at fylde på SÅ ofte.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Brian A.

Dato : 20-04-04 09:14

> [...]
år
> da han ikke kunne leve med at fylde på SÅ ofte.

Den må have lavet en røgsky af en anden verden... hvad med
forureningsniveauet?

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 14:27

Km
> år
>
> Den må have lavet en røgsky af en anden verden... hvad med
> forureningsniveauet?

Ved det ikke, ved kun at Opel forsøgte at overbevise ham at det var
fuldstændig normalt.

Fra : Lars

Dato : 20-04-04 07:29

Hejsa,

"Nicolaj Damgaard" <hkndamgaard@osTJU-HEJ.dk> wrote in message

> [...]
> nogle af mine andre biler.....men kan det være rigtigt at der skal 0,75 l

Ork-ja, det kan sagtens passe. Min Xsara VTS bruger cirka 0,6-1,0 L per 5000
kilometer, lidt afhængig af kørselsmønster. Det er der intet unormalt i.

Gør det til en vane af checke oliestanden jævnligt. Har sådan en ikke
elektronisk oliestands måler? I min Xsara drejer man nøglen så tændingen er
slået til uden motoren kører, så angiver den oliestanden med en lille grafik
i kilometertælleren efter cirka 2 sekunder...

** Lars

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-04-04 08:05

Nicolaj Damgaard wrote:
> ......og så lyser olielampen. Min nye Superb (oktober 03) gav mig en

Hvad er det for et fabrikat?

> advarsel idag. Oliestanden var for lav. Jeg har aldrig efterfyldt olie på
> nogle af mine andre biler.....men kan det være rigtigt at der skal 0,75 l
> olie på efter 8500 kilometer.

Ikke sundt.

--
Roberto Saldo

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 20-04-04 10:29

"Roberto Saldo" <mailto:rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
"Re: 8500 kilometer......"

> Hvad er det for et fabrikat?

Roberto, hvor har du befundet dig det sidste års tid?

Det er sko' da en Skoda

Ebbe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-04-04 10:54

Ebbe Kristensen wrote:
> "Roberto Saldo" <mailto:rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> "Re: 8500 kilometer......"

> Roberto, hvor har du befundet dig det sidste års tid?
>
> Det er sko' da en Skoda

Jeg kan da ikke gå og huske på alting vel? :)

Nå men det lyder som om afstemningen siger vent og se om det ikke
stilner af.

--
Roberto Saldo

Fra : Kim Kristensen

Dato : 20-04-04 08:37

"Nicolaj Damgaard" <mailto:hkndamgaard@osTJU-HEJ.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> nogle af mine andre biler.....men kan det være rigtigt at der skal 0,75 l

Som flere er inde på er det jo ikke til at sige om den var helt fyldt op da den
var ny, var den det er det nok lidt meget. Men nu ved du jo hvor meget der er på
så du kan holde øje med det, det kan jo også skyldes en lille utæthed men det ved
jeg ikke om du har undersøgt.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Pedersen

Dato : 20-04-04 08:59

men kan det være rigtigt at der skal 0,75 l
> olie på efter 8500 kilometer.

Helt normalt. Har selv en VW Polo 1,9 TDI PD, også med longlifeservice. Den
brugte også olie starten, men nu efter 83.000 km bruger den næsten ikke
noget mere... Så bare vent. Din skal nok også lige køres til først så vil
den heller ikke bruge så meget mere.

Tim
_____________________
Har du en polo 9N, så tjek.
www.polo9n.dk

Fra : Brian A.

Dato : 20-04-04 11:36

"Pedersen" <t@t.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> brugte også olie starten, men nu efter 83.000 km bruger den næsten ikke
> noget mere... Så bare vent. Din skal nok også lige køres til først så vil

Hvad kan det skyldes at den "skal" bruge olie i starten...?

Fra : Henrik B.

Dato : 20-04-04 11:10

Brian A. wrote:
::: km bruger den næsten ikke noget mere... Så bare vent. Din skal nok
::: også lige køres til først så vil den heller ikke bruge så meget
::: mere.
::
:: Hvad kan det skyldes at den "skal" bruge olie i starten...?

En bil SKAL heller ikke bruge olie i starten. Men mange bilfabrikanter er
endnu ikke dygtige nok, til at undgå at lave olieforbrugende motorer.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 14:36

> [...]
>
> En bil SKAL heller ikke bruge olie i starten. Men mange bilfabrikanter er
> endnu ikke dygtige nok, til at undgå at lave olieforbrugende motorer.

Måske fordi at hone-sporene i cylindrene er så dybe at olien fiser forbi
stempelringene ind til stemplerne har fræst vægene glatte.

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 20-04-04 16:33

<snip>

> Måske fordi at hone-sporene i cylindrene er så dybe at olien fiser forbi
> stempelringene ind til stemplerne har fræst vægene glatte.

Det lyder sansynligt, men jeg har også set det modsatte fortegn, altså at de
var så glatte at der ikke var noget at slide til.
Nå vi (sjuk og jeg) renoverer motorer er der super obs på korrekt placering
af stempelringe og hone-kvaliteten. Derefter kører/sejler vi ca en dag eller
længere tur og skifter derefter olie & filter, derefter en måned og skift
igen. Næste oliestift efter 6md eller sæsonstart og midt sæson. Hvis en af
vores motorer har brugt olie så har cylinderne ikke været problemet men
derimod olietyvene.

Jeg er ret sikker på at grunden til at det tager så lang tid at få slidt
motoren til så den ikke bruger olie, er fordi man kører på for godt olie.

Mvh
Leon
Ps. V8 marine - 25w-40w olie, V8 street 20w-50w

---

Fra : Michael Olesen

Dato : 20-04-04 14:42

> [...]
> nogle af mine andre biler.....men kan det være rigtigt at der skal 0,75 l

Nej det kan ikke passe... uanset hvad andre siger, så skal en ny motor ikke
bruge olie...

Min far havde samme problem med sin sprit nye Audi A4 2.4... den havde sådan
ca. samme olie forbrug som din og det resulterede i et motorskift ved ca.
20.000 km... (På garanti)

/mic

Fra : Carsten Petersen

Dato : 20-04-04 22:05

"Michael Olesen" <nosp@m.ns> skrev i en meddelelse

> Nej det kan ikke passe... uanset hvad andre siger, så skal en ny motor
ikke
> bruge olie...

Ikke desto mindre er det meget normalt. Indtil tingene "sætter" sig bruger
de fleste motorer olie.

> Min far havde samme problem med sin sprit nye Audi A4 2.4... den havde
sådan
> ca. samme olie forbrug som din og det resulterede i et motorskift ved ca.
> 20.000 km... (På garanti)

Efter 20.000 km skulle olietørsten være ophørt, derfor motorskiftet. Stort
set alle de nye biler jeg har haft med VW-motorer har skulle efterfyldes en
gang ved 7-8000 km, og derefter aldrig mere.

Carsten

Endnu en udgydelse fra CP's PC!

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-04-04 16:50

On Mon, 19 Apr 2004 23:00:59 +0200, "Nicolaj Damgaard"
> [...]

>nogle af mine andre biler.....men kan det være rigtigt at der skal 0,75 l

Min kollega har en Skoda Superb TDI, der nu har kørt 35.000 km.
Efter de første 8.500 km måtte han hælde olie på motoren.
Siden har der intet olieforbrug været.

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Nicolaj Damgaard

Dato : 20-04-04 17:10

> [...]

Det er en 2,0 med 115 hk. Jeg har kontaktet værkstedet idag, og de har
forklaret mig at det er helt normalt. Jeg er bare i tvivl da min Audi A3 og
Polo og Octavia TDI aldrig skulle have efterfyldt. Der er ingen utætheder
under bilen, men med longlifeservice og alt det smarte synes jeg det er
utilfredsstillende at skulle holde mere øje med oliepinden end
benzinmåleren.

Nicolaj

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-04-04 17:32

On Tue, 20 Apr 2004 18:10:15 +0200, "Nicolaj Damgaard"

> [...]
>under bilen, men med longlifeservice og alt det smarte synes jeg det er
>utilfredsstillende at skulle holde mere øje med oliepinden end

Jep, men sådan er det.

Jeg ejede i perioden '91 til '95 2 Galant 2.0 - dé kunne ikke køre
mellem serviceeftersynene uden, at der skulle efterfyldes med olie.
Det var jeg ret utilfreds med, indtil jeg en dag læste en 100.000 km's
test i Autobild.

Ifm. sådan en test splitter man efterfølgende bilen ad i atomer og
måler slid alle vegne. Motoren bar overhovedet ingen tegn på slid.

Da man spurgte importøren om det relativt høje olieforbrug, svarede
han, at det var også meningen. På dén måde blev motoren tilført ny
olie i tiden mellem de lange serviceintervaller !

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 18:47

> Da man spurgte importøren om det relativt høje olieforbrug, svarede
> han, at det var også meningen. På dén måde blev motoren tilført ny
> olie i tiden mellem de lange serviceintervaller !

Ahh, det er derfor at nogen kan køre 30.000 Km på deres olie ))

--
Tom

Fra : Carsten Petersen

Dato : 20-04-04 22:08

> [...]
> han, at det var også meningen. På dén måde blev motoren tilført ny
> olie i tiden mellem de lange serviceintervaller !

*LOL* Han var ikke uden humor ham Carsten!

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 20:56

> [...]
> nogle af mine andre biler.....men kan det være rigtigt at der skal 0,75 l

Du har ikke skrevet hvilken motor der er i din "Super B" men det kunne tyde
på at det er en 2,0 115HK bensin.
De har det nemlig med at bruge olie, det er irriterende men ikke unormalt.

TDI'erne kan også bruge lidt olie, flere af mine kollegaer hælder jævnligt
0,5 liter på (de kører så også mange km).

Min egen VW 2,3 bensin motor bruger også olie (og har altid gjort det) jeg
har på 72.000 km efterfyldt 1,5 L :)
Dvs. for hver 12-14000 km hælder jeg en halv liter på og så skifter jeg
olien når det igen er tid til at fylde op. så den har reelt spist 3 L i alt.

Hold øje med forbruget, og slå koldt vand i blodet (indtil videre).

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===