HMAK-auktion i Hjørring
Fra : Morten Lund

Dato : 19-04-04 13:42

Hej gruppe

Onsdag d. 28. april holder hjemmeværnet igen auktion i Hjørring. Er der
nogle af jer der skal derop? Der er blandt andet en del Golf'er til salg.

Grunden til jeg spørger, er at der også er en del Unimogger med denne gang.
Jeg overvejer på et tidspunkt selv at købe en, og er derfor interesseret i
at vide hvad de går til, uden at jeg dog gider tage helt til Hjørring for
at finde ud af dette.

En anden ting jeg gerne vil vide er om det er 416 eller 1300L de sælger ud
af. 416 er den gamle runde model:
http://www.armyvehicles.dk/uni416.htm

Mens 1300L er den mere firkantede model:
http://www.witham-sv.com/vehicles/8.jpg

Grunden til jeg er i tvivl, er at bilerne i kataloget står som
416'ere,indregistrerede i 1985, men på det tidspunkt var 416'eren forlængst
udgået. Men jeg har ofte set 1300L blive nævnt som en 416, hvilket jeg
formoder er en fejl.

Så to spørgsmål, hvis nogen skal derop:
Hvad går de til? 1300L forventer jeg til omkring 90.000 kroner. 416 til
omkring 40.000 kroner.

Og mener de 1300L eller 416?

Håber nogen kan bringe mig et svar.

--
Morten Lund

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-04 14:11

Det er helt sikkert 416´nere, har aldrig set 1300L´eren i DK´s forsvar, ved
ikke med priserne i jylland, men sidst jeg var på auktion her på sjælland
gik en unimog for mlm. 5-10000 kr. alt efter stand.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 19-04-04 18:59

"DJ" <vm6632[a]get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Det er helt sikkert 416´nere, har aldrig set 1300L´eren i DK´s forsvar,

Heller ikke mig. Og jeg har trods alt været mekker der siden 91. Men der var
dog engang en der lignede lidt. De kørte som ambulancer. Eller kørte og
kørte er nok så meget sagt. De stod på depot. Det var foriøvrigt med en 6
benet benzinmotor.

MVH Niels
Alfa forever

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 19-04-04 22:20

On Mon, 19 Apr 2004 19:59:25 +0200, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
wrote:

>"DJ" <vm6632[a]get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
>Heller ikke mig. Og jeg har trods alt været mekker der siden 91. Men der var
>dog engang en der lignede lidt. De kørte som ambulancer.

Det var en 404

Eller kørte og
>kørte er nok så meget sagt. De stod på depot. Det var foriøvrigt med en 6
>benet benzinmotor.

Der en i Land-Rover klubben her i Østjylland der har sådan en, han
siger at den går 2-3 km literen. Det skulle forøvrigt være nogle det
dansk forsvar købte brugt af den tyske hær først i 80'erne. Den han
har havde vist kørt 6.500 km da han købte den.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Fam. Olsen

Dato : 20-04-04 19:06

"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det var en 404

Det skal nok passe. Jeg kan ikke huske det.

Det skulle forøvrigt være nogle det
> dansk forsvar købte brugt af den tyske hær først i 80'erne.

Næ, man købte dem ikke. Man fik dem foræret af tyskerne, da de selv udfasede
dem. De er jo snedige, de tyskere. Vi skulle jo så købe reservedele af dem.

Den han
> har havde vist kørt 6.500 km da han købte den.

Ja de stod bare på depot. På Bornholm havde vi dog 2 stående til brug for
sneberedskab. De kørte dog aldrig andet end mekkernes prøvekørsler ved
eftersynstjeneste.

MVH Niels
Alfa forever

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 20-04-04 19:03

"DJ" <vm6632[a]get2net.dk> faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

> Det er helt sikkert 416´nere, har aldrig set 1300L´eren i DK´s forsvar,
> ved ikke med priserne i jylland, men sidst jeg var på auktion her på
> sjælland gik en unimog for mlm. 5-10000 kr. alt efter stand.

Jeg har set dem på enten Flyvestation Aalborg eller Flyvestation Karup som
en del af brandberedskabet der. Der ud over er jeg også ret sikker på at
jeg har set en enkelt på Flådestation Grønnedal med en sneplov på.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : Uni Bull

Dato : 21-04-04 00:19

"Henrik Bøgh" <henrik@lagengymnastik.dk> wrote in message
> jeg har set en enkelt på Flådestation Grønnedal med en sneplov på.

Hmmm... Der sidder jeg i skrivende stund
--
Uni Bull

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 22-04-04 09:09

Uni Bull faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Hmmm... Der sidder jeg i skrivende stund

Det anede mig. Jeg har læst
http://uni.bull.homepage.dk/Greenland/greenland.htm
ved flere lejligheder :)

Fra : Uni Bull

Dato : 23-04-04 00:54

> Det anede mig. Jeg har læst
> http://uni.bull.homepage.dk/Greenland/greenland.htm
> ved flere lejligheder :)

Det glæder mig da - fortsat god fornøjelse på SOS

--
Uni Bull
http://uni.bull.dk

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 23-04-04 14:39

Uni Bull faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Det glæder mig da - fortsat god fornøjelse på SOS

Nu har jeg så kun 10 undervisningsdage plus lidt småeksaminer tilbage før
jeg holder lidt velfortjent ferie og stiger på Triton men ellers tak :)

Og så røg vi vist jævnt mere OT her :)

Fra : phk

Dato : 19-04-04 14:39

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
forlængst
> udgået. Men jeg har ofte set 1300L blive nævnt som en 416, hvilket jeg

Nummerpladen, hvis du har den (evt. på billede) .... læg 30.000 til og fjern
de sidste 3 cifre og du har indregistreringsår i forsvaret plus minus 1 år.
Eneste undtagelse er prøveplader, som hedder 98xxx eller 99xxx.

--
Per, Esbjerg

Fra : bme

Dato : 19-04-04 15:18

HMAK = hjemmeværnet????

jeg tror at du får problemer med +1200 (så hut jeg visker) ansatte....

hint: hærens materielkommando

/bo

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 19-04-04 22:20

On Mon, 19 Apr 2004 14:42:23 +0200, Morten Lund <m-lund@post8.tele.dk>
wrote:

> [...]
>at vide hvad de går til, uden at jeg dog gider tage helt til Hjørring for

Jeg var i Hjørring da der sidste var auktion, der gik en 416 for
21.000 og en 421 for 26.000 kr + moms. Der var kun de 2 og det kan jo
godt hæve prisen lidt. De var begge blevet brugt til at slæbe fly med
og var i meget meget fin stand også indvendigt.

>En anden ting jeg gerne vil vide er om det er 416 eller 1300L de sælger ud
>af. 416 er den gamle runde model:

Det er 416

>Grunden til jeg er i tvivl, er at bilerne i kataloget står som
>416'ere,indregistrerede i 1985, men på det tidspunkt var 416'eren forlængst
>udgået.

Det kan være et restlager eller en special produktion.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Fam. Olsen

Dato : 20-04-04 19:09

> Det kan være et restlager eller en special produktion.

Det kan også være den har stået på depot ind til 85 og så først er
indregistreret da den blev taget i brug.

Jeg ved dog ikke med sikkerhed om man indregistrerede dem elle ej før de
blev sat på depot.

MVH Niels
Alfa forever

Fra : Martin Kiefer

Dato : 21-04-04 20:54

> [...]
>

> Onsdag d. 28. april holder hjemmeværnet igen auktion i Hjørring. Er der
> nogle af jer der skal derop? Der er blandt andet en del Golf'er til salg.

Interessant, ser ud til der er en del MB 240GD'ere. Måske det er på tide at
anskaffe en Mercedes capriolet

Nogen der ved hvad de plejer at gå for?

Martin Kiefer
www.kiefer.dk
Reply til min mail går til /dev/null

Fra : Fam. Olsen

Dato : 21-04-04 21:32

"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> skrev i en meddelelse

> Interessant, ser ud til der er en del MB 240GD'ere. Måske det er på tide
at
> anskaffe en Mercedes capriolet
>
> Nogen der ved hvad de plejer at gå for?

Prisen aner jeg intet om. Men jeg tror de er totalskadede. Ellers må der
være noget galt i deres hoveder. Pt. mangler vi en masse GD'ere på Bornholm,
og sikkert også andre steder i landet.

MVH Niels
Alfa forever

Fra : Martin Kiefer

Dato : 21-04-04 22:01

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> Prisen aner jeg intet om. Men jeg tror de er totalskadede. Ellers må der
> være noget galt i deres hoveder. Pt. mangler vi en masse GD'ere på
Bornholm,
> og sikkert også andre steder i landet.

Selvfølgelig en mulighed. Men er det ikke meningen at GD'erne skal udfases?

Fra : Fam. Olsen

Dato : 21-04-04 22:34

"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig en mulighed. Men er det ikke meningen at GD'erne skal
udfases?

Hvad skulle der komme istedet?

Man har købt nogle nye Mercere som svjh. hedder G 290 CDI. Det er faktisk
bare den nye udgave af GD'eren. Den skal så erstatte GD'erne, men vist nok
kun efterhånden som de gamle bliver helt udtjente eller totalskades. Så en
egentlig udfasning tror jeg ikke der er tale om.

MVH Niels
Alfa forever

Fra : Niels Skaaning

Dato : 21-04-04 22:04

> [...]
>
> Prisen aner jeg intet om. Men jeg tror de er totalskadede. Ellers må der
> være noget galt i deres hoveder. Pt. mangler vi en masse GD'ere på

Hvor meget går en Magirus 168 4x4 for?

NS

Fra : Fam. Olsen

Dato : 21-04-04 22:29

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor meget går en Magirus 168 4x4 for?

Det ved jeg ikke. Jeg ved egentlig ikke hvad noget af det de sælger går for.

Men skal du have en Magirus så gå efter en hvor bremserne er trykluft-
mekaniske bremser istedet for en med trykluft- hydrauliske. Det er de nyeste
og dem der bremser bedst. Husk at se førehuset rigtig godt efter for rust.
Især på baghjørnerne både i bunden og lidt op af siden. Kig også langs med
hvor gummiskærmene er fastgjort til førerhuset. Koblingens slavecylinder
skifter vi også mange af. Den kan nogen gange være besværlig at lufte ud.
Men hvis man istedet for at pumpe med pedalen, pumper væsken ud ved at
skubbe på selve slavecylinderen med et dækjern e.l. plejer det at gå
smertefrit.

MVH Niels
Alfa forever

Fra : Morten Lund

Dato : 22-04-04 09:10

Morten Lund wrote:

> Håber nogen kan bringe mig et svar.

Okay, tak for svarene. Jeg har nu besluttet mig for at tage derop og se
bilerne an. Jep, det koster lige en fridag, men sådan må det jo være.

Jeg har ringet og forhørt mig forinden. Det drejer sig om 416'ere med
dobbelt-kabine. Dvs, de har et meget kort lad, ca. 2 meter, og er derfor
ikke særligt velegnede som egentlige lastbiler. Derfor håber jeg at der er
få interesserede, da det nok kun er hobby-brugere, som mig der kan få noget
ud af dem.

Mon man kan regne med de er lette at syne? De har ikke kørt ret langt (omend
de er kørt efter afb-princippet*), og hæren gør vel meget for at holde sine
biler vedlige?

Nogen mekanikere fra mili, der kan fortælle mig lidt efter hvad jeg skal
være specielt opmærksom på, hvis jeg vil byde på en Unimog?

*
afb=andre folks bil

--
Morten Lund

Fra : Fam. Olsen

Dato : 22-04-04 19:15

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ringet og forhørt mig forinden. Det drejer sig om 416'ere med
> dobbelt-kabine.

Med dobbelt kabine?? Det vidste jeg sgu ikke vi havde i hæren. Ved du hvad
de har været brugt til?

> Mon man kan regne med de er lette at syne? De har ikke kørt ret langt
(omend
> de er kørt efter afb-princippet*),

Ja hvis du er heldig kan du sagtens finde en der forholdsvis let at syne. Du
kan risikere at finde en der har stået på depot det meste af sit liv. Men da
den har dobb. kabine kunne jeg forestille mig at den er brugt til noget
specielt og så kun udfases pga. manglende sikkerhedsseler.

og hæren gør vel meget for at holde sine
> biler vedlige?

Ja da. Hvis Hmak's vedligeholdelses direktiv skulle overholdes så stod
bilerne på værksted altid og soldaterne gik rundt. Forsvarets mekanikere
skal lave eftersyn på dem en gang hver 3. mdr. Jeg skriver skal, fordi det
når vi aldrig at overholde. Tilgengæld får vi dem til rep. så snart det
konstateres af brugeren at noget er i uorden.

> Nogen mekanikere fra mili, der kan fortælle mig lidt efter hvad jeg skal
> være specielt opmærksom på, hvis jeg vil byde på en Unimog?

Tja vi lavede sgu aldrig ret meget på dem. Dog var vi begyndt at fange nogle
med slør i bærelejerne. De er lidt komplicerede at skifte. Manchetterne på
kardanakselrørene skiftede vi da af og til. Bremserne var næsten altid ovale
pga. bløde bremsetromler. Dækkene er ofte begyndt at revne i karkassen pga.
ælde. Så tjek lige hvor dybe revnerne er. En god ting kunne være at være
opmærksom på koblingen. Ikke fordi vi nogensinde skiftede nogen, men mere
fordi det er et KÆMPE arbejde.

Skal du selv skrue på sådan en så husk at håndbremsen ikke strammes på
kablet, men på et stjernehjul inde i bremsen. Kablet er kun til en
grundjustering.
Er den mærkelig i elanlægget er det højst sandsynligt en sikring. Ikke
nødvendigvis den der sikrer det kredsløb der er galt. Tjek dem alle med en
polsøger. Polsøgeren skal bruges fordi de oftest brænder inde under
holderens klemmer.
Trækker den dårligt eller ikke vil starte er det oftest grovfilteret på
brændstofsystemet der er stoppet. Det sidder under førerhuset henne ved
tanken.

MVH Niels
Alfa forever