/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Råd til Opel Vectra '90
Fra : CNS


Dato : 18-04-04 20:48

Hejsa,

Så faldt øjet på Vectra'er (1.8 - går ud fra 1.6 er for lille til denne
vægtklasse) fra omkr. 89-91 - de kan jo fås til overkommelige priser. Går ud
fra en Km-stand på ca. 160-180.000 - hvad skal man være opmærksom på ved
sådan en vogn? Regner med et budget på omkr. de 20-25.000..

--
Mvh
Christian

(Ved henvendelse pr. e-mail, erstat DASH med bindestreg.)



 
 
Rasmus (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 18-04-04 21:01


"CNS" <cns@osterboDASHnet.dk> wrote in message
news:c5ulrv$gtr$1@news.net.uni-c.dk...
> Hejsa,
>
> Så faldt øjet på Vectra'er (1.8 - går ud fra 1.6 er for lille til denne
> vægtklasse) fra omkr. 89-91 - de kan jo fås til overkommelige priser. Går
ud
> fra en Km-stand på ca. 160-180.000 - hvad skal man være opmærksom på ved
> sådan en vogn? Regner med et budget på omkr. de 20-25.000..

RUST!

mvh
Rasmus



Bribo (21-04-2004)
Kommentar
Fra : Bribo


Dato : 21-04-04 19:35

Vær opmærksom på tandremmen! Den er en svaghed, som mange vælger at ignorere
da den er træls at skifte.
Hvad rust angår: Den ruster sgu da ikke mere end andre biler.. Kører selv i
en 1,6i'er fra '89. Den klarer fint en campingvogn! Jeg gav 8000kr for den
og der ikke meget rust!

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:c5umqh$t6e$1@sunsite.dk...
>
> "CNS" <cns@osterboDASHnet.dk> wrote in message
> news:c5ulrv$gtr$1@news.net.uni-c.dk...
> > Hejsa,
> >
> > Så faldt øjet på Vectra'er (1.8 - går ud fra 1.6 er for lille til denne
> > vægtklasse) fra omkr. 89-91 - de kan jo fås til overkommelige priser.
Går
> ud
> > fra en Km-stand på ca. 160-180.000 - hvad skal man være opmærksom på ved
> > sådan en vogn? Regner med et budget på omkr. de 20-25.000..
>
> RUST!
>
> mvh
> Rasmus
>
>



Ukendt (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-04 21:08



> Så faldt øjet på Vectra'er (1.8 - går ud fra 1.6 er for lille til denne
> vægtklasse) fra omkr. 89-91 - de kan jo fås til overkommelige priser. Går
ud
> fra en Km-stand på ca. 160-180.000 - hvad skal man være opmærksom på ved
> sådan en vogn? Regner med et budget på omkr. de 20-25.000..

Sådan lidt hård set, så skal du nok være opmærksom på at tandremmene kan
finde på at knække på et vilkårligt tidspunkt LÆÆÆNGE før de oprindelig skal
skiftes. Så det er da en god idé at have penge til en ny motor + montering
liggende. Noget med at Opel ikke er så glade for at give tilskud til
udgiften.

--
Tom



Rasmus (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 18-04-04 21:12


"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:4082df9b$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > Så faldt øjet på Vectra'er (1.8 - går ud fra 1.6 er for lille til denne
> > vægtklasse) fra omkr. 89-91 - de kan jo fås til overkommelige priser.
Går
> ud
> > fra en Km-stand på ca. 160-180.000 - hvad skal man være opmærksom på ved
> > sådan en vogn? Regner med et budget på omkr. de 20-25.000..
>
> Sådan lidt hård set, så skal du nok være opmærksom på at tandremmene kan
> finde på at knække på et vilkårligt tidspunkt LÆÆÆNGE før de oprindelig
skal
> skiftes. Så det er da en god idé at have penge til en ny motor + montering
> liggende. Noget med at Opel ikke er så glade for at give tilskud til
> udgiften.

Er det ikke kun de nyere Opel som har det problem??, så vidt jeg har
forstået kigger CNS på en Vectra fra 89-91

mvh
Rasmus



Ukendt (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-04 21:22



> Er det ikke kun de nyere Opel som har det problem??, så vidt jeg har
> forstået kigger CNS på en Vectra fra 89-91

Efter hvad jeg har kunnet læse mig til hos FDM så er det galt lige fra
90'erne og frem til i dag. Og Opel viser meget lidt velvilje til at erkende
at de har et ganske seriøst problem med holdbarheden på remmene. Har bilen
bare en gang fået skiftet olie på et uautoriseret værksted i perioden....ja
så fralægger opel sig ethvert ansvar.
Det mest grotekse var en Opel der kun havde kørt 44.000 Km da remmen sprang.

--
Tom



Jan W Nielsen (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 18-04-04 21:24

> Efter hvad jeg har kunnet læse mig til hos FDM så er det galt lige fra
> 90'erne og frem til i dag.

90´erne er også et vidt begreb.

I 1994 præsenterede Opel deres Ecotech-motor, der er rigtig fin - lige pånær
det der med tandremmen, der er en katastrofe.

Der er IKKE noget problem på en Vectra fra 1990 - intet.

--
/Jan W Nielsen




Glenn [Odense] (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Glenn [Odense]


Dato : 19-04-04 01:36


> I 1994 præsenterede Opel deres Ecotech-motor, der er rigtig fin - lige
pånær
> det der med tandremmen, der er en katastrofe.
>
> Der er IKKE noget problem på en Vectra fra 1990 - intet.
>
Hvis det er en 8 ventilet, så er det lige meget.
Ventiler og stempler kan ikke "nå" hinanden på en 8-ventilet Opel-motor, så
sprænger remmen, går motoren bare i stå. Så er det bare på med en ny, og
køre vidre. Jeg har prøvet det 2 gange, men det er ved at være et par år
siden, så statistisk set, sker det nok snart igen


Glenn



Jan W Nielsen (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 18-04-04 21:16

> Sådan lidt hård set, så skal du nok være opmærksom på at tandremmene kan
> finde på at knække på et vilkårligt tidspunkt LÆÆÆNGE før de oprindelig
skal
> skiftes. Så det er da en god idé at have penge til en ny motor

Helt forkert, Tom.

For det første holder tandremmene længe på de første Vectra´er - dernæst
knækker de første Vectra´er tandremmen uden mekaniske skader til følge.

Jeg kender en tillidsmand på et af DKs største Opel-værksteder - og han
siger, at Opel skulle have beholdt den første 2.0-motor (20NE), da man
skiftede til Vectra B, da motoren er umulig at slå ihjel - såfremt den har
vand og olie.

Rusten er derimod et problem, hvorfor man købe en Vectra A absolut nysynet
og ikke påregne at beholde den længere end to år, hvis man ikke kender en
pladesmed.

--
/Jan W Nielsen




CNS (18-04-2004)
Kommentar
Fra : CNS


Dato : 18-04-04 21:15

Hov.. Glemte lige..

Har en kammerat, der lovpriser Nissan Primera'er fra 90 og fremefter -
påstår at kædetrækket gør det hele... er det et bedre køb end en Vectra?
Har fundet en 2.0'er fra 94 der har kørt 240k til 30k - måske et mere
fornuftigt køb? (Benzinøkonomi spiller også en rolle ;))

Ellers har jeg også lidt kig på Audi 80 - men de er unægteligt lidt dyrere,
medmindre de har kørt satans langt... hvor lang tid kan man forvente at
sådan en go' tysker lever? ;)

--
Med venlig hilsen
Christian Stæhr

"CNS" <cns@osterboDASHnet.dk> skrev i en meddelelse
news:c5ulrv$gtr$1@news.net.uni-c.dk...
> Hejsa,
>
> Så faldt øjet på Vectra'er (1.8 - går ud fra 1.6 er for lille til denne
> vægtklasse) fra omkr. 89-91 - de kan jo fås til overkommelige priser. Går
ud
> fra en Km-stand på ca. 160-180.000 - hvad skal man være opmærksom på ved
> sådan en vogn? Regner med et budget på omkr. de 20-25.000..
>
> --
> Mvh
> Christian
>
> (Ved henvendelse pr. e-mail, erstat DASH med bindestreg.)
>
>



Jan W Nielsen (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 18-04-04 21:22

> Har en kammerat, der lovpriser Nissan Primera'er fra 90 og fremefter -
> påstår at kædetrækket gør det hele... er det et bedre køb end en Vectra?

Det kan ikke siges entydigt.

Primera´en er mere sving-glad end Vectra´en, der til gengæld er formidabel
på motorvejen - retningsstabil og med en ekstremt høj gearing i femte gaer.
Vectra´en bruger også mindre brændstog og er i realiteten hurtigere.
Primeraen (modellen hedder P10) fik som Vectra´en multipointindsprøjtning
nogle år inde i modellens levetid, og med dens 16 ventiler steg effekten til
125 hk. Officielt 10 mere end Vectra´en, men i realiteten yder Vectra´erne
altid lidt mere end de skal. Samtidig har Vectra´en et kraftigere moment,
der også afleveres langt tidligere og derfor er mere anvendeligt.

Primeraen ruster også af "H" til. (Men nok 5 procent mindre end Vectra´en.)

> Har fundet en 2.0'er fra 94 der har kørt 240k til 30k - måske et mere
> fornuftigt køb? (Benzinøkonomi spiller også en rolle ;))

Det kan det sagtens være - Primeraen er generelt et fint køb, hvis den ikke
er ædt af rust.

> Ellers har jeg også lidt kig på Audi 80 - men de er unægteligt lidt
dyrere,
> medmindre de har kørt satans langt... hvor lang tid kan man forvente at
> sådan en go' tysker lever? ;)

Lang tid.

Den ruster i modsætning til de to andre ikke særlig hurtigt. Til gengæld
kører den som et badekar, og den er ikke særlig hurtig. Desuden kan den alm
1,8 have en tendens til at æde toppakninger, og det er jo heller ikke helt
billigt. Til prisen er der ofte mere interessante alternativer, IMO.

--
/Jan W Nielsen



CNS (18-04-2004)
Kommentar
Fra : CNS


Dato : 18-04-04 21:28

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4082e38b$0$5645$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Til prisen er der ofte mere interessante alternativer, IMO.

ok - noget du vil uddybe lidt?

Mine krav er nok mest max-prisen på 35.000 - meget gerne mindre - den skal
helst have kørt under de 200k, og ligge stabilt på motorvej, være
overkommelig i forsikring (nybilist(!)) og helst ikke sluge alt for meget
benzin.

/Christian



Jan Holm (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Jan Holm


Dato : 18-04-04 23:23

CNS wrote:
> Mine krav er nok mest max-prisen på 35.000 - meget gerne mindre - den
> skal helst have kørt under de 200k, og ligge stabilt på motorvej, være
> overkommelig i forsikring (nybilist(!)) og helst ikke sluge alt for
> meget benzin.

Hej Christian

Har lige købt bil efter ca samme specs som dig.
Måske en model du kunne kigge efter.

Mazda 626 - 9/93 - 197.000 km Pris 34800
Forsikring 2500 i ansvar - elite.

Bezin økonomien ved jeg ikke noget om endnu, har ikke
kørt en tankfuld endnu. Var også ude og prøve en Vectra.
Kørte sådan set fint nok, men det var i den grad et smiket
lidt, der var mere maling end metal tilbage i den øse.

Mvh
Jan Holm






Ukendt (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-04-04 08:51

> ok - noget du vil uddybe lidt?

Jeg mener bare, at en Audi 80 til de penge er for kedelig og for sløv til at
jeg selv gad at købe den.

Både Vectra og Primera er fine biler, hvis du kan finde de rigtige
eksemplarer, der ikke er ædt op af rust.

Ellers kik på den her - som du måske prutter ned i 23.000 og efterfølgende
kastede lidt penge efter til rep. og istandsættelse..?

http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=413000&page=104

Eller den her, der godt nok ikke er så hurtig som den første:

http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=415117&page=108

--
/ Jan W Nielsen



Henrik B. (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 19-04-04 08:57

Jan W Nielsen wrote:
:: http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=413000&page=104

Av, en 2,2 - og så til en ny bilist = Dyrt! i forsikring.

M.v.h.



Ukendt (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-04-04 09:10

> :: http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=413000&page=104
> Av, en 2,2 - og så til en ny bilist = Dyrt! i forsikring.

Du har nok ret, Henrik - men det er en henvendelse værd til
forsikringsselskabet, synes jeg.

--
/ Jan W Nielsen





CNS (19-04-2004)
Kommentar
Fra : CNS


Dato : 19-04-04 09:04

"Jan W Nielsen" <Intet svar> skrev i en meddelelse
news:408384d7$0$519$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Både Vectra og Primera er fine biler, hvis du kan finde de rigtige
> eksemplarer, der ikke er ædt op af rust.

Ok - jeg vil kigge efter rusten som jeg kan forstå er alfa og omega :)

> Ellers kik på den her - som du måske prutter ned i 23.000 og efterfølgende
> kastede lidt penge efter til rep. og istandsættelse..?
>
> http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=413000&page=104

Som Henrik også svarer, så er den her nok for dyr i forsikring (og benzin) -
og jeg er ikke den store mekaniker, så den skal helst bare kunne køre det
næste års tid (eller 2 ;)) uden de store udgifter til vedligeholdelse.

> Eller den her, der godt nok ikke er så hurtig som den første:
>
> http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=415117&page=108

Det var nok bedre - ved dog ikke hvor vild jeg er med soltag.. :-/ Men
ellers ser den sku lækker ud!

/Christian



Mogens Knudsen (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 19-04-04 17:33

On Mon, 19 Apr 2004 10:04:19 +0200, "CNS" <cns@osterboDASHnet.dk>
wrote:

> jeg vil kigge efter rusten som jeg kan forstå er alfa og omega :)

Måske er der nok rust i en Omega, men aldrig i en Alfa !

> ved dog ikke hvor vild jeg er med soltag.. :-/

Hvad er der dog galt i dét?

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

CNS (19-04-2004)
Kommentar
Fra : CNS


Dato : 19-04-04 17:55

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:5nv7801a7752pfm059pipsi0cr2mjo12or@4ax.com...
> > ved dog ikke hvor vild jeg er med soltag.. :-/
>
> Hvad er der dog galt i dét?

Risiko for utæthed... eller er det bare mig der er fordomsfuld? ;)

/Christian



Mogens Knudsen (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 19-04-04 18:00

On Mon, 19 Apr 2004 18:54:56 +0200, "CNS" <cns@osterboDASHnet.dk>
wrote:

>Risiko for utæthed... eller er det bare mig der er fordomsfuld? ;)

De sidste "mange" biler hos moi har haft et originalt el-soltag.
Og dét har jeg været glad for -> ingen vand på gulvet, hér.

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408676
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste