Sjove lyde fra aircon
Fra : JP Sørensen

Dato : 17-04-04 18:22

Hej

Når jeg starter aircon'en i min Peugeot 306 HDI, lyder det som om der fiser
en luftart rundt i et rørsystem, (lyden staves nok ca.
sshhhhzyyyyxxxcccs).
Kan det være manglende kølemiddel i systemet og ved nogen havd det koster at
få pumpet mere
kølemiddel i systemet ??

Mvh

Jens Peter Sørensen

Fra : Lars

Dato : 17-04-04 18:26

Hej Jens Peter,

"JP Sørensen" <norma@post.cybercity.dk> wrote in message

> Når jeg starter aircon'en i min Peugeot 306 HDI, lyder det som om der
fiser
> en luftart rundt i et rørsystem, (lyden staves nok ca.
> sshhhhzyyyyxxxcccs).

Det tror jeg er helt normalt - funktionen i et aircondition anlæg er jo
netop ved at der fordampes kølemiddel - og det er netop ved fordampningen at
den kølende effekt opnås.

I kompressoren øges trykket så kølemiddelet opnår flydende tilstande igen.

Alt dette er forbundet sammen i et lukket rørsystem. Så hvis den køler er
der intet galt, tror jeg.

Se evt her - http://home.howstuffworks.com/ac.htm - teknikken er nøjagtig
den samme i en bil.

** Lars

Fra : JP Sørensen

Dato : 17-04-04 18:33

Jeg glemte at skrive at den ikke køler og at lydene bliver ved hele tiden og
ikke som normalt stopper efter nogle få minutter.

Mvh
Jens Peter Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-04 21:24

"JP Sørensen" <norma@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg glemte at skrive at den ikke køler og at lydene bliver ved hele tiden
og
> ikke som normalt stopper efter nogle få minutter.

Så bør du hurtigst muligt få efterset og måske efterfyldt systemet.

Hvis trykket er gået af systemet og der er trukket fugt derind og dette har
afstedkommet korosion derinde står systemet til en dyr reparation. Så jo
hurtigere du får stillet diagnosen og gjort noget ved det jo billigere
bliver det.

Mvh
Claus