/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mitsubishi GDi motoren ... ?? Hvor blev de~
Fra : Kim Jespersen


Dato : 17-04-04 00:04

Hej NG

Jeg sidder her og leder efter en mulig erstatnigsbil for min,
efterhånden udtjente, Uno.
Så er det at jeg har fået kig på en brugt Mitsubishi Carisma 1.8 GDi fra
2001 og har kigget lidt på priserne, som er fine, men ...
Der er altid et men og mit men går på, om der kan være noget galt med
motoren eftersom GDi motoren ikke er i programmet mere?
I mine øjne så har den en meget fin økonomi, samtidig med, at den
trækker er en rimeligt rummelig bil og det ærgrer mig lidt, hvis der
skulle være problemer med den.

Håber en eller flere har erfaringer med den.

Mvh
Kim


 
 
Jørgen M. Rasmussen (17-04-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 17-04-04 06:12


"Kim Jespersen" <kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> skrev i en meddelelse

> I mine øjne så har den en meget fin økonomi, samtidig med, at den
> trækker er en rimeligt rummelig bil og det ærgrer mig lidt, hvis der
> skulle være problemer med den.
>
Så kan du godt begynde at ærgre dig, for det er kun i teorien at den er så
fin, i DK. ihvertfald, Mitsu siger det skyldes for meget svovl i
fuelen??!!!. Jeg har ingen praktisk erfaring, men der har været så meget
skriverier om den fra ejere, at det næsten er det samme . Prob. er at
ventilerne soder til på den, så hvis den skal leve op til de fine tal, skal
den med jævne mellemrum have soden fjernet, formedelst en formue pr gang.
ellers er det lidt la-la med både øko og effekt.



Ricky Nielsen (17-04-2004)
Kommentar
Fra : Ricky Nielsen


Dato : 17-04-04 08:28


"Kim Jespersen" <kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> wrote in message
news:40806653$0$212$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Jeg sidder her og leder efter en mulig erstatnigsbil for min,
> efterhånden udtjente, Uno.
> Så er det at jeg har fået kig på en brugt Mitsubishi Carisma 1.8 GDi fra
> 2001 og har kigget lidt på priserne, som er fine, men ...
> Der er altid et men og mit men går på, om der kan være noget galt med
> motoren eftersom GDi motoren ikke er i programmet mere?
> I mine øjne så har den en meget fin økonomi, samtidig med, at den
> trækker er en rimeligt rummelig bil og det ærgrer mig lidt, hvis der
> skulle være problemer med den.
>
> Håber en eller flere har erfaringer med den.
>
> Mvh
> Kim
>

Hej Kim!

Jeg har selv købt en brugt Carisma 1,8 GDi Sport fra 12.1999 for nogle
måneder siden. Jeg undrede mig også da jeg ikke kunne finde GDI motorerne i
programmet. Her er hvad jeg har erfaret:

Som Jørgen skriver er det korrekt at GDI motoren ikke er særlig glad for den
europæiske benzin. I Japan hvor de har haft svovlfri benzin i mange år, er
der ingen problemer med GDI motoren. Tilsodning er en udbredt problem, der
bl.a. medfører at ventilerne "tikker" og motoren mister pusten ved for megen
sod. Der findes en specielt maskine til at fjerne sod: Carbon Blaster. Jeg
har endnu ingen erfaring med denne. Jeg har kørt 5.000km nu har et forbrug
på mellem 13,5-14 km/l her i vintermånederne, så det må siges at være ganske
tilfredsstillende for en 1,8 motor.

MEN fra år 2005 skal benzinselskaberne i EU tilbyde svovlfri benzin. Her kan
du læse lovforslaget:
http://www.folketinget.dk/Samling/20031/lovforslag_som_fremsat/L94.htm
Efter hvad jeg erfarer så skulle GDI'en så dukke op igen, når den svovlfrie
benzin kommer på markedet.

Men jeg synes nu ikke at dette er nok til ikke at være rigtig glad og
tilfreds med bilen. Du får rigtig meget bil for pengene og jeg synes nu at
den har meget mere karisma end de fleste andre biler.(i modsætning til alle
bilanmeldere).

Hilsen Ricky



Ukendt (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-04 09:58



> har endnu ingen erfaring med denne. Jeg har kørt 5.000km nu har et forbrug
> på mellem 13,5-14 km/l her i vintermånederne, så det må siges at være
ganske
> tilfredsstillende for en 1,8 motor.

Jep, jeg har det samme forbrug på min mondeo 1.8i motor

--
Tom



Ricky Nielsen (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Ricky Nielsen


Dato : 18-04-04 13:51


Ja, med morfar kørsel *LOL*. Den kører da kun ca.13Km/L i føge EU-normen, så
du betaler mere end kr.1.260 i ejerafgift.

Ricky

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:40824286$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > har endnu ingen erfaring med denne. Jeg har kørt 5.000km nu har et
forbrug
> > på mellem 13,5-14 km/l her i vintermånederne, så det må siges at være
> ganske
> > tilfredsstillende for en 1,8 motor.
>
> Jep, jeg har det samme forbrug på min mondeo 1.8i motor
>
> --
> Tom
>
>



Ukendt (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-04 15:06



> Ja, med morfar kørsel *LOL*. Den kører da kun ca.13Km/L i føge EU-normen,

> du betaler mere end kr.1.260 i ejerafgift.

Ja det meste er godt nok morfarkørsel men alligevel er det meget godt klaret
når man tænker på at jeg kun har 5 Km på arbejde og tager bilen hver dag. De
korte ture er ikke specielt befordrende for økonomien.

--
Tom



Jacob Bjørn (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bjørn


Dato : 18-04-04 19:06


"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:40824286$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > har endnu ingen erfaring med denne. Jeg har kørt 5.000km nu har et
forbrug
> > på mellem 13,5-14 km/l her i vintermånederne, så det må siges at være
> ganske
> > tilfredsstillende for en 1,8 motor.
>
> Jep, jeg har det samme forbrug på min mondeo 1.8i motor

Okey... jeg må have en tung højrefod..... Mit højeste gennemsnit indtil
videre ligger på 12,74 km/l......

--
Mvh Jacob
P.t. trillende rundt i sin egen, bovlamme, Mondeo 1.8......



Ukendt (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-04 19:56



> Okey... jeg må have en tung højrefod..... Mit højeste gennemsnit indtil
> videre ligger på 12,74 km/l......

Skift luftfilter og tændrør og skift gear før du når 2.500 RPM så er de
13-14 Km/l hjemme.

--
Tom



Jacob Bjørn (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bjørn


Dato : 18-04-04 20:10


"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4082cee1$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > Okey... jeg må have en tung højrefod..... Mit højeste gennemsnit indtil
> > videre ligger på 12,74 km/l......
>
> Skift luftfilter og tændrør og skift gear før du når 2.500 RPM så er de
> 13-14 Km/l hjemme.

Luftfilteret er jo skiftet til et K&N, som tidligere diskuteret her i
gruppen Men tændrør aner jeg ikke hvornår sidst er skiftet... Er det
bedst at købe dem hos en Ford Forhandler, eller vil ethvert slags tændrør gå
an?

--
Mvh Jacob
P.t. trillende rundt i sin egen, bovlamme, Mondeo 1.8......



Ukendt (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-04 20:18



> Luftfilteret er jo skiftet til et K&N, som tidligere diskuteret her i
> gruppen Men tændrør aner jeg ikke hvornår sidst er skiftet... Er det
> bedst at købe dem hos en Ford Forhandler, eller vil ethvert slags tændrør

> an?

Nej de er ALLT for dyre hos Ford hvor de vil have ca 150 Kr pr. stk for dem.
De holder ca. 60.000 Km og SKAL være med platinspids.

Jeg købte min BERU i tyskland for 325 Kr for 4 stk og de kører rigtig godt.
Mener faktisk de har kørt små 50-70.000 Km nu.

Men du behøver slet ikke spørge efter dem på en tankstation da de slet ikke
har dem der


--
Tom



Jacob Bjørn (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bjørn


Dato : 18-04-04 20:38


"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4082d3e3$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>
> Nej de er ALLT for dyre hos Ford hvor de vil have ca 150 Kr pr. stk for
dem.
> De holder ca. 60.000 Km og SKAL være med platinspids.

Okey....

> Jeg købte min BERU i tyskland for 325 Kr for 4 stk og de kører rigtig
godt.
> Mener faktisk de har kørt små 50-70.000 Km nu.

Dvs. de hedder BERU, eller hvad?

Jeg kan se at det også løber op i 325 kr for 4 stk hos Krogslund autodele...
Det kunne være man straks skulle smide en bestilling afsted til dem...?


--
Mvh Jacob
P.t. trillende rundt i sin egen, bovlamme, Mondeo 1.8......



Ukendt (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-04 20:47



> > Jeg købte min BERU i tyskland for 325 Kr for 4 stk og de kører rigtig
> godt.
> > Mener faktisk de har kørt små 50-70.000 Km nu.
>
> Dvs. de hedder BERU, eller hvad?

Ja den jeg bruger nu hedder BERU, men jeg har også prøvet Motorcraft (Ford)
og Champion. Har ikke kunnet mærke forskel på nogen af dem.


> Jeg kan se at det også løber op i 325 kr for 4 stk hos Krogslund
autodele...
> Det kunne være man straks skulle smide en bestilling afsted til dem...?

God idé hvis du ikke ved hvor langt dem som sidder i motoren har kørt.
Mondeo'en kører ikke så godt når de er ved at blive slidte.

--
Tom



Jacob Bjørn (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bjørn


Dato : 18-04-04 20:52


"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4082daba$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > > Jeg købte min BERU i tyskland for 325 Kr for 4 stk og de kører rigtig
> > godt.
> > > Mener faktisk de har kørt små 50-70.000 Km nu.
> >
> > Dvs. de hedder BERU, eller hvad?
>
> Ja den jeg bruger nu hedder BERU, men jeg har også prøvet Motorcraft
(Ford)
> og Champion. Har ikke kunnet mærke forskel på nogen af dem.

Ok, så ved jeg det...

> > Jeg kan se at det også løber op i 325 kr for 4 stk hos Krogslund
> autodele...
> > Det kunne være man straks skulle smide en bestilling afsted til dem...?
>
> God idé hvis du ikke ved hvor langt dem som sidder i motoren har kørt.
> Mondeo'en kører ikke så godt når de er ved at blive slidte.

Ja, du har ret, for jeg har _ingen_ anelse om hvor langt de har gået, de 4
propper der sidder i nu.... Og det koster jo heller ikke det helt store at
skifte dem....

--
Mvh Jacob
P.t. trillende rundt i sin egen, bovlamme, Mondeo 1.8......



Jacob Bjørn (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bjørn


Dato : 18-04-04 20:55


"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4082daba$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > > Jeg købte min BERU i tyskland for 325 Kr for 4 stk og de kører rigtig
> > godt.
> > > Mener faktisk de har kørt små 50-70.000 Km nu.
> >
> > Dvs. de hedder BERU, eller hvad?
>
> Ja den jeg bruger nu hedder BERU, men jeg har også prøvet Motorcraft
(Ford)
> og Champion. Har ikke kunnet mærke forskel på nogen af dem.
>
>
> > Jeg kan se at det også løber op i 325 kr for 4 stk hos Krogslund
> autodele...
> > Det kunne være man straks skulle smide en bestilling afsted til dem...?
>
> God idé hvis du ikke ved hvor langt dem som sidder i motoren har kørt.
> Mondeo'en kører ikke så godt når de er ved at blive slidte.

En helt anden ting; hvor hårdt skal de spændes i hullet?

--
Mvh Jacob
P.t. trillende rundt i sin egen, bovlamme, Mondeo 1.8......



Ukendt (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-04 21:02



> > God idé hvis du ikke ved hvor langt dem som sidder i motoren har kørt.
> > Mondeo'en kører ikke så godt når de er ved at blive slidte.
>
> En helt anden ting; hvor hårdt skal de spændes i hullet?

Hold nu fast
Den skal kun spændes med 18 Nm OG IKKE MERE END DET.

Derfor vil du heller aldrig opleve at tændrør i en mondeo har ødelagt
gevindet eller er umulige at løsne. De skal faktisk kun håndspændes og ved
man ikke hvor lidt 18 Nm er så brug en momentmåler da det vitterlig ikke er
ret meget.

--
Tom



Jacob Bjørn (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bjørn


Dato : 18-04-04 21:05


"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4082de2d$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > > God idé hvis du ikke ved hvor langt dem som sidder i motoren har kørt.
> > > Mondeo'en kører ikke så godt når de er ved at blive slidte.
> >
> > En helt anden ting; hvor hårdt skal de spændes i hullet?
>
> Hold nu fast
> Den skal kun spændes med 18 Nm OG IKKE MERE END DET.

Allright, allright, slå bak skipper

> Derfor vil du heller aldrig opleve at tændrør i en mondeo har ødelagt
> gevindet eller er umulige at løsne. De skal faktisk kun håndspændes og ved
> man ikke hvor lidt 18 Nm er så brug en momentmåler da det vitterlig ikke
er
> ret meget.

Yes...jeg håndspænder dem blidt

--
Mvh Jacob
P.t. trillende rundt i sin egen, bovlamme, Mondeo 1.8......



alexbo (17-04-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 17-04-04 09:56


"Kim Jespersen" skrev

> Håber en eller flere har erfaringer med den.

På et lignende spørgsmål svarede jeg:

18/3 2003
Jeg købte en 1998 GDI i sommeren 2000, med 70.000 på tælleren, den har nu
kørt 130.000 km.

Ud over tandrem, bremseklodser, og lidt olie en gang imellem, har jeg intet
rørt, de problemer jeg kan læse om nogen steder har jeg ikke mærket noget
til.

Kvaliteten i øvrigt er jo japansk, reservedelene kan være dyre, men man skal
ikke bruge nogen.

Forbruget ligger på 14-16 på l. ved alm. kørsel, og mærkeligt nok også ved
lang hurtig kørsel.
Med blød speeder kunne jeg på en tur til middelhavet køre 160-180 kmt og
holde 6-8 l. pr 100 km.

Den indbyggede forbrugsmåler er en bensinsparer i sig selv, når den får lidt
pedal og måleren kommer på den forkerte side af 20 l pr 100 km, så løfter
foden sig af sig selv.


27/07 2003
Det kan nok ikke løses så længe man genbruger udstødningen, til gengæld tror
jeg problemet er overdrevet.
Jeg har selv en GDI og har ikke haft problemer, min har kørt 120.000 km.og
er ikke hverken renset eller noget.
Den får en service en gang om året, ca 20.000km. ellers rør jeg den ikke.

Af de 4 GDIér jeg kender, er der en der bliver sprøjtet med rensemiddel et
par gange om året, når tomgangen bliver ustabil

mvh
Alex Christensen









Kim Jespersen (17-04-2004)
Kommentar
Fra : Kim Jespersen


Dato : 17-04-04 12:18


Jeg takker for de svar og jeg har kigget lidt på svovlproblemet og det
link til lovforslaget.
Det er lidt komisk at jeg faktisk allerede i 1997 fik øje på GDi'eren
sammen med min daværende kæreste, men den lå lige en anelse over vores
bilbudget, så vi endte op med at købe en spritny Punto i stedet for.
Men dengang kiggede jeg på motoren og troede, at vi (i Danmark) nu
skulle til at have ekstrem økonomi i vores biler, for hvis Carismaen
kunne klare de godt 16 km./l. hvad ville en Lancer med samme motor så
ikke kunne klare.
Jeg fik nok lidt præference for Mitsubishi pga. den motor.
Og tænk endda hvis de lavede en 1.6 med samme system, ville vi så få
18-20 km./l. (rent dieselstatus på forbruget).

Man kan vist med god samvittighed sige, at Mitsubishi faktisk forsøgte
at gøre noget, for os afgiftplagede danskere. Den gode indsats blev
åbentbart bare ikke delt af benzinselskaberne og de folkevalgte.

Og nå ja, så var der lige det med udstyret. Ekstraudstyret kunne i hvert
tælles op hurtigt til metallak, læder, automatgear og ikke meget andet,
resten sad i den.

Men benzinselskaberne er selvfølgelig interesserede i at sælge noget, så
Mitsubishien er nok ikke deres største livret.

Hvis 3-5 øre er den ekstraomkostning jeg skal have pr. liter benzin for
at få lov til at køre 16-18 km./l. så syntes jeg at det faktisk er det
værd, samtidig med at Carismaen er både en fornuftig rummelig
familiebil, med et væld af udstyr.

At reservedelene ikke er i den billigste ende, forventede jeg faktisk,
specielt de dele der går til GDi motoren og her bliver der nok en lille
kulturkløft når man skal gå fra en Uno (med et reservedelsindeks på
omkring -20) og til en større familiebil, men intet er gratis.

Så vi må håbe at vi kan bruge den efter 1. januar 2005, jeg kigger i
hvert fald stadig på den.

Takker for svarerne igen

Mvh
Kim


Kim Kristensen (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 18-04-04 08:51


"Kim Jespersen" <kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> skrev i en meddelelse
news:4081127c$0$243$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Jeg takker for de svar og jeg har kigget lidt på svovlproblemet og det
> link til lovforslaget.
> Det er lidt komisk at jeg faktisk allerede i 1997 fik øje på GDi'eren
> sammen med min daværende kæreste, men den lå lige en anelse over vores
> bilbudget, så vi endte op med at købe en spritny Punto i stedet for.
> Men dengang kiggede jeg på motoren og troede, at vi (i Danmark) nu
> skulle til at have ekstrem økonomi i vores biler, for hvis Carismaen
> kunne klare de godt 16 km./l. hvad ville en Lancer med samme motor så
> ikke kunne klare.
> Jeg fik nok lidt præference for Mitsubishi pga. den motor.
> Og tænk endda hvis de lavede en 1.6 med samme system, ville vi så få
> 18-20 km./l. (rent dieselstatus på forbruget).
>
> Man kan vist med god samvittighed sige, at Mitsubishi faktisk forsøgte
> at gøre noget, for os afgiftplagede danskere. Den gode indsats blev
> åbentbart bare ikke delt af benzinselskaberne og de folkevalgte.
>
> Og nå ja, så var der lige det med udstyret. Ekstraudstyret kunne i hvert
> tælles op hurtigt til metallak, læder, automatgear og ikke meget andet,
> resten sad i den.
>
> Men benzinselskaberne er selvfølgelig interesserede i at sælge noget, så
> Mitsubishien er nok ikke deres største livret.
>
> Hvis 3-5 øre er den ekstraomkostning jeg skal have pr. liter benzin for
> at få lov til at køre 16-18 km./l. så syntes jeg at det faktisk er det
> værd, samtidig med at Carismaen er både en fornuftig rummelig
> familiebil, med et væld af udstyr.
>
> At reservedelene ikke er i den billigste ende, forventede jeg faktisk,
> specielt de dele der går til GDi motoren og her bliver der nok en lille
> kulturkløft når man skal gå fra en Uno (med et reservedelsindeks på
> omkring -20) og til en større familiebil, men intet er gratis.
>
> Så vi må håbe at vi kan bruge den efter 1. januar 2005, jeg kigger i
> hvert fald stadig på den.
>
> Takker for svarerne igen
>
> Mvh
> Kim
>


GDI var nu ikke den første med en bedre økonomi end normalt for klassen, men
den første almindelige bil med direkte indsprøjtning. I øvrigt er den fra
begyndelsen oplyst til 15,9 km/l mens 2001 modellerne på
www.hvorlangtpaaliteren.dk står til at gå fra 14,3-14,7 km/l for modeller
med manuelt gear.

I BRUGT REVYEN 2002 står der:

"at ventilløfterne i GDI-motoren er meget svage hvilket kan føre til en dyr
reparation allerede inden for et par år"

Jeg kan forestille mig at det er den øgede mængde koks som gør
arbejdsbetingelserne så svære for løfterne at det er det der tager livet af
dem før tid, men det ændre jo ikke på udgiften.

De skriver også:

"at gearkassen er et svagt punkt modellen og mange af den giver op før
100.000 km, og at man skal passe på hvis der er støj fra gearkassen i
tomgang eller den er svær at få i gear."

Og endeligt:

"at det tyske bilsyn TÜV finder fejl på forhjulsophænget på Carisma fire
gange så hyppigere end gennemsnittet."

Reservedelsindekset er ifølge samme bog ikke uhyrligt højt, men ifølge den
svenske maskinskaderapport er en reparation ret dyr nå den dukker op hvilket
samme rapport fortæller ikke er så ofte.

Jeg håber du kan bruge det til noget, om ikke andet at grave mere i de
punkter som bogen fremhæver.

Med venlig hilsen Kim



Jakob Jeppesen (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 19-04-04 09:29

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> wrote in message news:40806653$0$212$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Så er det at jeg har fået kig på en brugt Mitsubishi Carisma 1.8 GDi fra
> 2001 og har kigget lidt på priserne, som er fine, men ...
> Der er altid et men og mit men går på, om der kan være noget galt med
> motoren eftersom GDi motoren ikke er i programmet mere?
> I mine øjne så har den en meget fin økonomi, samtidig med, at den
> trækker er en rimeligt rummelig bil og det ærgrer mig lidt, hvis der
> skulle være problemer med den.
>

Prøv at kigge lidt på Torstens erfaringer med samme bil:
http://home8.inet.tele.dk/tal/ - det lyder ikke rart...

/Jakob



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408677
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste