Olietyve
Fra : Fly Christensen

Dato : 16-04-04 20:05

Hvad er olietyve? Er de lette selv at skifte, eller kræver det noget
special-halløjsa.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-04-04 20:13

Fly Christensen skrev:

> Hvad er olietyve? Er de lette selv at skifte, eller kræver det noget
> special-halløjsa.
>
> Fly

....har kun prøvet på min Granada - lavede selv et "specialværktøj" efter
Haynes opskrift - samt et hult tændrør med trykluft i...

Piece of cake...
Hans

Fra : alexbo

Dato : 16-04-04 20:13

"Fly Christensen" skrev
> Hvad er olietyve?

Det er egentlig oliebetjente, de tætner omkring ventilstammerne, og de er
ikke nemme at skifte.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 16-04-04 20:25

Hejsa....

Olietyve er en "pakning" (o-ring type) som sidder på dine ventiler, de
forhindre at olien som smører dine vippearme/knast løber ned i cylinderne.
For en uøvede er det ikke noget man bare lige gør. Faren er at man taber en
ventil og så skal topstykket af. Eller endnu værre hvis du som jeg har 2
overliggende knaster med brikker, der efterfølgende skal justeres.
Det er ikke "bare lige"....

Mvh
Leon

---

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-04-04 20:44

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev :

>For en uøvede er det ikke noget man bare lige gør. Faren er at man taber en
>ventil og så skal topstykket af.

Man kan også "bare" køre stemplet i top for den cylinder man skifter
tyve på , så falder det ikke ret langt ;)

Nogen bruger det trick, at man fylder cylinderen med tøjsnor, for at
lave modtryk.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 16-04-04 23:59

jan@stevns.net wrote:
> Nogen bruger det trick, at man fylder cylinderen med tøjsnor, for at
> lave modtryk.

Tøjsnor! Den må du lige uddybe. Jeg tror vist at jeg har misforstået
et eller andet.

mvh
Henning

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-04-04 05:19

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev :

>Tøjsnor! Den må du lige uddybe. Jeg tror vist at jeg har misforstået
>et eller andet.

Det er nu ganske enkelt - du skruer et tændrør ud

stjæler fruens tørresnor, og lader enden finde hullet

(snorens ende, altså, og tændrørshullet........)

Så drejer du med hånden motoren, og da snoren ikke sådan lige lader
sig komprimere ret meget, har du dine ventiler fastholdt nedefra

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 17-04-04 09:35

jan@stevns.net wrote:
> Så drejer du med hånden motoren, og da snoren ikke sådan lige lader
> sig komprimere ret meget, har du dine ventiler fastholdt nedefra

Ok. Så var den festet ind første gang Men jeg skal fame ikke have
fnuller og trævler fra en tøjsnord i mine cylinder. Ad.

mvh
Henning

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-04-04 13:12

<jan@stevns.net> skrev

> [...]
> Så drejer du med hånden motoren, og da snoren ikke sådan lige lader
> sig komprimere ret meget, har du dine ventiler fastholdt nedefra

Genialt, jeg må ud og købe 8 olietyve, så jeg kan få nogle røgfri morgener.

Mvh.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-04-04 13:29

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Genialt, jeg må ud og købe 8 olietyve, så jeg kan få nogle røgfri morgener.

Uffe - vi er sgu' da ikke født radiomekanikere for ingenting ;)

Køb lige 8 til mig osse ;)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-04-04 07:23

<jan@stevns.net> skrev

> Uffe - vi er sgu' da ikke født radiomekanikere for ingenting ;)
>
> Køb lige 8 til mig osse ;)

Mvh.

Fra : ham

Dato : 17-04-04 09:39

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> [...]

Det kommer også meget an på hvilken bil det er, der er nogen det ikke kan
lade sig gøre på, jeg har skiftet en del på Peugeot 405 der købte jeg
noget special værktøj til at afmontere de 2 halvmåner med, som også kan
bruges til at trykke dem på med igen.

Faren er at man taber en

Jeg har en gang været heldig at "fange" en ventil igen med en magnet, men
det tog en times tid før det lykkedes, det var på en Sierra 1,6

> [...]
> tyve på , så falder det ikke ret langt ;)
>
> Nogen bruger det trick, at man fylder cylinderen med tøjsnor, for at
Den kendte jeg ikke, jeg har altid brugt trykluft, men det lyder ikke som en
dum ide.

Fra : alexbo

Dato : 17-04-04 09:49

"ham" skrev

> Det kommer også meget an på hvilken bil det er,

Det kommer først og fremmest an på hvem man er,
og når spørgeren ikke ved hvad "olietyve" er, kan han heller ikke skifte
dem, selv med en forklaring på hvad det er.

mvh
Alex Christensen

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-04-04 10:28

On Sat, 17 Apr 2004 10:49:08 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

>"ham" skrev

>Det kommer først og fremmest an på hvem man er,
>og når spørgeren ikke ved hvad "olietyve" er, kan han heller ikke skifte
>dem, selv med en forklaring på hvad det er.

Man skal jo starter et sted!

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : alexbo

Dato : 17-04-04 10:54

"Fly Christensen" skrev

> Man skal jo starter et sted!

Ja, men jeg vil ikke anbefale at starte der.
Men jeg ser at andre mener det er nemt og ligetil, så hvis du fortæller
hvilken bil du har, kan du sikkert få en præcis vejledning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-04-04 12:05

On Sat, 17 Apr 2004 11:54:20 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

>"Fly Christensen" skrev

>Ja, men jeg vil ikke anbefale at starte der.
>Men jeg ser at andre mener det er nemt og ligetil, så hvis du fortæller
>hvilken bil du har, kan du sikkert få en præcis vejledning.

Jeg har en gammel Sierra 2.0i DOHC, men jeg tror nu nok, jeg holder
fingrene fra det. Jeg starter et andet sted.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.