Fiat og bremserør
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 15-04-04 22:00

Hejsa

Jeg har en Fiat Brava 1.6SX, som er fra maj '96. Det er efterhånden
offentligt kendt, at Fiat tidligere har haft problemer med
bremserørene og rust på Brava og Bravo og vistnok også Punto.

Ved mit sidste syn for et par år siden nævnte syns-fætteren det som en
bemærkning, at bremserørene nærmede sig noget grumt. På daværende
tidspunkt snakkede jeg med Fiat, som lovede, at hvis bilen blev
kasseret til syn pga. bremserørene, så ville de udskifte disse UB.

Nu er der gået et par år, og bilen er igen kaldt til syn. Dette er dog
først i juni, og på daværende tidspunkt vil bilen så være lige OVER 1
år gammelt og er derfor ikke indbefattet af Fiat's 8 års
gennemtæringsgaranti.

Er der nogen, der kender Fiat Danmarks holdning på dette område. Jeg
tager selvfølgelig en snak med den lokale Fiat krejler, men det kunne
være rart med lidt forhåndsviden.

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 15-04-04 23:19

Du ka da bare køre til syn i maj

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 16-04-04 07:01

Der har været en del polemik omkring bremserør på både Punto og
Bravo/Brave/Marea. Da jeg sidste år skulle til syn med konens Brava (1997),
blev den ikke godkendt p.g.a. bremserør (ikke alle, men de to ud til
forhjulene). En kontakt til Fiat Danmark gjorde det klart, at de ikke dækker
det hvis bilen er mere end fem år gammel. Det betragtes som en sliddel, og
hører ikke under rustgarantien. Jeg må indrømme, at jeg ikke gad lave en
større sag ud af det. Sæt kobber på i stedet, så er problemet løst.

MVH Klaus

Fra : Bo Dudek

Dato : 16-04-04 08:42

[...]

>Sæt kobber på i stedet, så er problemet løst.

har du en prisidé?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Bo Dudek

Dato : 16-04-04 08:55

>har du en prisidé?

nå, Fiat i Vejle siger, at det sagtens kan koste op imod 3000,-,
hvoraf det meste er arbejdsløbn.. ehm.. overvejer derfor en
almindelige mekaniker fremfor en Fiat-pusher.. et bremserør er vel et
bremserør..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : John Sahl

Dato : 16-04-04 09:07

Bo Dudek wrote:
> [...]
> hvoraf det meste er arbejdsløbn.. ehm.. overvejer derfor en
> almindelige mekaniker fremfor en Fiat-pusher.. et bremserør er vel et

Korrekt.. Og materialernes pris er minimal..

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-04-04 09:07

"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> writes:

> Korrekt.. Og materialernes pris er minimal..

Tjaa... det ligger i ca. en 500 las for komplet sæt (krogslund) men
som fiat pusheren udtaler, så er det meste arbejdsløn. Det er på de
fleste biler vist også en helvede at skifte bremserør da dem der
byggede bilen ikke lige har haft dem i tankerne når undervognen blev
"designet" og de derfor ofte er trukket på mærkelige måder. Så hvis
man ser på at fiat måske skal have 1000 kr for nye rør (inkl. nyt
bremsevæske), så er der 2000 til arbejde, til 500 i timen (det er nok
ca. deromkring) så skal han bruge 4 timer på det. Det tror jeg ikke er
urealistisk. Hvis du så kan finde en anden alm. mekker til at lave
samme arb. til måske 350 i timen så er der selvfølgelig en besparing.

Så det er vel bare at gribe de gule sider og lede efter en mekaniker i
dit område.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-04-04 16:28

On 16 Apr 2004 10:06:45 +0200, Thomas Rasmussen
<simpsons@invalid.kom.auc.dk> wrote:

>Det er på de fleste biler vist også en helvede at skifte bremserør

"Jeg" har lige skiftet alle bremserør på min Alfa Romeo 164 Q4. Fra
ABS-fordeleren, der sidder bagude (!) og ud til alle "hjul". Hold da
kæft et arbejde, mand. Bagakslen måtte "ned", ligesom glasfibertanken
midt under vognen skulle "væk". Der gik en hel dag med det - 2 mand.
(2 mand er så meget sagt, idet jeg var håndlanger og holder)

/Mogens

Fra : bme

Dato : 16-04-04 09:24

> [...]
> hvoraf det meste er arbejdsløbn.. ehm.. overvejer derfor en
> almindelige mekaniker fremfor en Fiat-pusher.. et bremserør er vel et

På min hedengangne uno gav jeg 1200,- for at få skiftet alle bremserør incl
arbejdsløn. Men jeg kunne da godt forestille mig at det blev lidt dyrere
pg.a. abs og at det trods alt er en lidt større bil.

/bo

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 16-04-04 17:32

> [...]
> hvoraf det meste er arbejdsløbn.. ehm.. overvejer derfor en
> almindelige mekaniker fremfor en Fiat-pusher.. et bremserør er vel et

Ja, for hulen da Kobbersættet er alligevel uoriginalt, og ham der sætter
det på gør det formentligt lige så godt som den aut. Fiat mand. Du bør kunne
få det gjort for et par tusinde for et komplet sæt. Og så skal du ikke tænke
på det resten af den tid du har bilen.

MVH Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 07:26

> [...]
> tidspunkt snakkede jeg med Fiat, som lovede, at hvis bilen blev
> kasseret til syn pga. bremserørene, så ville de udskifte disse UB.

Nu er synsfolk også specielt hysteriske med "tærrede" bremserør. Fik også
min 82' Sierra kasseret engang fordi den havde "tærrede" bremserør. Jeg
valgte at give dem en let slibning med sandpapir og give den en god gang
klarlak.
Der er trods alt forskel på en anløben OVERFLADE og så gennemtærring, men
alt bliver bare kasseret ved syn.

--
Tom

Fra : Fam. Olsen

Dato : 16-04-04 17:45

> [...]
> klarlak.
> Der er trods alt forskel på en anløben OVERFLADE og så gennemtærring, men

Hysteriske er nok så meget sagt. Der er en god grund. De tærer også indefra.
Især hvis man ikke skifter væsken. Jeg har skiftet mange rør hvor de
egentlig ikke så slemme ud udenpå. Men da de knækkede under afmonteringen
kunne man se på brudfladerne at de faktisk var papirtynde. De tålte sgu ikke
en katastrofeopbremsning.

MVH Niels
Alfa forever

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 18:40

> [...]
> egentlig ikke så slemme ud udenpå. Men da de knækkede under afmonteringen
> kunne man se på brudfladerne at de faktisk var papirtynde. De tålte sgu

Og hvordan skulle synsfolk kunne se et bremserør som tærrer indefra, når nu
hele undervognen som oftest er smurt ind i Pava?
Jeg vil også mene at der skal O2 til for at frembringe korrosion og hvis
først der er luft i bremsesystemet så mærker man det rimelig hurtigt.

--
Tom

Fra : Fam. Olsen

Dato : 16-04-04 18:59

> Og hvordan skulle synsfolk kunne se et bremserør som tærrer indefra, når
nu
> hele undervognen som oftest er smurt ind i Pava?

Det kan de heller ikke. Men hvis det er tæret udvendigt siger erfaringerne
at det også er indvendigt. Og så nok også lidt efter devisen "Hellere en
gang for meget end en gang for lidt"

> Jeg vil også mene at der skal O2 til for at frembringe korrosion og hvis
> først der er luft i bremsesystemet så mærker man det rimelig hurtigt.

Muligt du har ret. Men hvorfor ser man så af og til fastrustede stempler i
en caliper/hjulcylinder??

MVH Niels
Alfa forever

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 16-04-04 19:31

[...]

hvis nu bilen bliver kasseret til syn, så er det klart, at jeg skal
have nye bremserør.. men må jeg overhovedet køre fra væk stedet..
eller skal bilen transporteres af en autotrans?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-04-04 19:52

Bo Kamp Dudek <bo@bodudek.dk> skrev :

>hvis nu bilen bliver kasseret til syn, så er det klart, at jeg skal
>have nye bremserør.. men må jeg overhovedet køre fra væk stedet..
>eller skal bilen transporteres af en autotrans?

Hvis den bliver kasseret (som i farlige) på grund af defekte bremser ,
bliver det temmeligt sikkert et fejeblad (kørselsforbud)

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 16-04-04 21:07

[...]

>Hvis den bliver kasseret (som i farlige) på grund af defekte bremser ,
>bliver det temmeligt sikkert et fejeblad (kørselsforbud)

min pointe er måske her, at der nok er stor sandsynlighed for, at den
bliver kasseret, og i så fald kan det blive en dyr affære, fordi jeg
ikke kan køre den direkte til mekaniker..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-04-04 21:08

On Fri, 16 Apr 2004 22:06:53 +0200, Bo Kamp Dudek <bo@bodudek.dk>
wrote:

>min pointe er måske her, at der nok er stor sandsynlighed for, at den
>bliver kasseret, og i så fald kan det blive en dyr affære, fordi jeg
>ikke kan køre den direkte til mekaniker..

Så meld dig ind i Falck, inden du kører til syn

/Mogens