Svenske forsikringer (Brizz ??)
Fra : Allan Møller

Dato : 15-04-04 20:01

Er der nogen her som kan forklare mig lidt
om svenske trafikforsikring, delforsikring og hel forsikring.
Svarer en helforsikring til dansk kasko ?
Hvad så med en delforsikring ?
Jeg regner med at trafikforsikring er
lovpligtig.

Er der nogen som vil ud med hvad i giver i forsikring i Sverige ?

Jeg har tilbud lige fra 1500 (ny bil) om året til 25000 skr. om året.

Mvh. Allan

Fra : Morten Milling Jense~

Dato : 15-04-04 21:47

Allan Møller wrote:
> [...]
>
> Er der nogen som vil ud med hvad i giver i forsikring i Sverige ?
>
> Jeg har tilbud lige fra 1500 (ny bil) om året til 25000 skr. om året.

Hej Allan

Så vidt jeg husker er der følgende 3 typer:

- Trafikforsikring = ansvarsforsikring (lovpligtig)
- Halvforsikring = delkasko
- Helforsikring = fuld kasko

Delkasko er ikke meget brugt i Danmark - hvis overhovedet - men findes
f.eks. i Tyskland og Sverige og dækker det samme som fuld
kaskoforsikring dog minus de skader du selv laver på din egen bil. Det
vil sige at tyveri og brand er dækket, men hvis du kører ind i et træ
får du ingenting.

I øvrigt synes jeg at forsikringspriserne er noget mere rimelige i
Sverige end i Danmark. Jeg havde halvforsikring på min Mazda 323F i
Sverige til 3500 SEK årligt. Da jeg tog bilen med til Danmark måtte jeg
give 5000 DKK for ansvarsforsikring alene.

Mvh.
Morten

Fra : Morgan Jones

Dato : 16-04-04 05:29

> [...]
> Sverige til 3500 SEK årligt. Da jeg tog bilen med til Danmark måtte jeg
> give 5000 DKK for ansvarsforsikring alene.

Priserne er jo også et udtryk for hvor dyre bilerne er. Mine forældres
Hyundai Santa Fe giver de 2500 SEK om året for, fuld kasko. Men ok, den
koster også ca. 160k dkk i sverige og 450dkk i danmark.

Morgan

Fra : Lars

Dato : 16-04-04 07:24

Hej Morten,

"Morten Milling Jensen" <milling@privat.dk> wrote in message

> - Trafikforsikring = ansvarsforsikring (lovpligtig)
> - Halvforsikring = delkasko
> - Helforsikring = fuld kasko

Ja, det er rigtigt. Der er nogen selskaber hvor du derudover kan tegne
tillægsforsikringer så eksempelvis glasskader dækkes som friskade, eller du
har bil til rådighed skulle du komme ud for en skade, osv. Specielt
glasskade syntes jeg er ganske rar at have hvis man kører mange kilometer -
så får man altså stenslag i ny og næ. Forsikringer i Sverige er i øvrigt
beregnet ud fra dit årlige kilometerforbrug.

> [...]
> Sverige til 3500 SEK årligt. Da jeg tog bilen med til Danmark måtte jeg
> give 5000 DKK for ansvarsforsikring alene.

Det er jeg enig i. Jeg har undersøgt omkring en BMW 530d touring - som
elitebillist kan den tegnes med fuldforsikring og ubegrænset antal kilometer
kan den tegnes til omkring 8-10.000 sek.

** Lars